Timothy
Sprokkelaar
Fellow BBQ lovers,
Een jaar of 5-6 geleden ben ik meer en meer gefascineerd geraakt door de BBQ wereld. In die tijd ook een grote interesse opgebouwd voor offset smokers, natuurlijk heel veel beginnen opzoeken en lezen hierover.
Na heel wat uren lees en videomateriaal en uiteraard veel lezen en zien hier op het forum dan toch beslist om materialen te zoeken. Na een lange zoektocht een buis gevonden voor de rookkamer, dan maar end plate's laten laseren.
Onverwacht zijn we dan verhuisd en dan heb je wel even andere zorgen aan je hoofd
, of toch vooral aan de vrouw haar hoofd
.
Nu zijn we ondertussen opnieuw 3 jaar verder, ondertussen dan het snelle gemak gekozen en ondertussen een Bastard gekocht (nog geen moment spijt
) maar de gedachte van een offset blijft maar door mijn hoofd spoken.
Nu had ik graag de mening gehad van mensen die al een offset hebben gemaakt, of er 1 hebben.
Even de specs overlopen en wat ik momenteel in mijn hoofd heb, een groot technisch tekenaar is er aan mij niet verloren gegaan
!
Momenteel heb ik enkel de rookkamer, dus al de rest moet nog besteld worden.
Rookkamer: Lengte 1100mm, Diameter 530mm (buitendiameter) en Dikte 8mm
Vuurkamer vierkant : Breedte 530mm Hoogte 500mm Diepte 600-650mm bodem zal semi-insulated zijn met een "ronde" bodem ( zoals de smoke north offset smoker)
smoke stack: sowieso collector style, diameter 125mm en een lengte van 1000mm.
Wat denken jullie al van deze afmetingen?
Nu zit ik nog met enkele twijfels zijnde:
- zet ik de roosters in het center van de stookkamer, of lichtjes erboven?
- zet ik de collector met de centerhoogte op grate level?
- doe ik de moeite om in de vuurkamer een een cowboydeur te maken of opteer ik om een grill op de vuurkamer te maken (zoals de chudpit)?
hier is een tekening (online gevonden) hoe de ruwe vorm er moet uitzien
de inspiratie heb grotendeels van 3 bestaande smokers genomen, uiteraard de Franklin offset smoker, dan de chudpit (chuds bbq) en de lone star grillz offset smoker. even nog wat foto's van desbetreffende smokers
Dit is wat ik momenteel aan materiaal heb:
Geef gerust jullie oprechte en eerlijke mening!
Een jaar of 5-6 geleden ben ik meer en meer gefascineerd geraakt door de BBQ wereld. In die tijd ook een grote interesse opgebouwd voor offset smokers, natuurlijk heel veel beginnen opzoeken en lezen hierover.
Na heel wat uren lees en videomateriaal en uiteraard veel lezen en zien hier op het forum dan toch beslist om materialen te zoeken. Na een lange zoektocht een buis gevonden voor de rookkamer, dan maar end plate's laten laseren.
Onverwacht zijn we dan verhuisd en dan heb je wel even andere zorgen aan je hoofd

Nu zijn we ondertussen opnieuw 3 jaar verder, ondertussen dan het snelle gemak gekozen en ondertussen een Bastard gekocht (nog geen moment spijt

Nu had ik graag de mening gehad van mensen die al een offset hebben gemaakt, of er 1 hebben.
Even de specs overlopen en wat ik momenteel in mijn hoofd heb, een groot technisch tekenaar is er aan mij niet verloren gegaan

Momenteel heb ik enkel de rookkamer, dus al de rest moet nog besteld worden.
Rookkamer: Lengte 1100mm, Diameter 530mm (buitendiameter) en Dikte 8mm
Vuurkamer vierkant : Breedte 530mm Hoogte 500mm Diepte 600-650mm bodem zal semi-insulated zijn met een "ronde" bodem ( zoals de smoke north offset smoker)
smoke stack: sowieso collector style, diameter 125mm en een lengte van 1000mm.
Wat denken jullie al van deze afmetingen?
Nu zit ik nog met enkele twijfels zijnde:
- zet ik de roosters in het center van de stookkamer, of lichtjes erboven?
- zet ik de collector met de centerhoogte op grate level?
- doe ik de moeite om in de vuurkamer een een cowboydeur te maken of opteer ik om een grill op de vuurkamer te maken (zoals de chudpit)?
hier is een tekening (online gevonden) hoe de ruwe vorm er moet uitzien
de inspiratie heb grotendeels van 3 bestaande smokers genomen, uiteraard de Franklin offset smoker, dan de chudpit (chuds bbq) en de lone star grillz offset smoker. even nog wat foto's van desbetreffende smokers
Dit is wat ik momenteel aan materiaal heb:
Geef gerust jullie oprechte en eerlijke mening!
Laatst bewerkt: