BasBQ
Beef en Steak

terug zakken van temp UDS

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Gisteren hebben we op m'n werk mijn UDS gebruikt. Ik had er al eens een paar keer over verteld en dus moest ik maar eens wat laten zien. Want vertellen is ??n ding, maar bewijs het maar.
Dus bij B&S 8 dikbevleesde ribben aangeschaft, in de kruiden rub gezet en de UDS opgestookt met een volle starter kolen bovenop de kolen in het mandje. Normaal gesproken blijft hij mooi op 120/130*C staan. Maar nu liep hij al vrij snel terug in temperatuur. Van 130 naar 80*C in 2 uurtjes tijd, en daar bleef hij dan op hangen. Ik heb toen een 1/2 starter gloeiende briketten bijgevoegd en de temp liep weer op naar 150*C. Echter, binnen een half uur zat hij al weer op 100*C.
Wat kan er fout zijn gegaan. Iemand een idee, of heeft een van jullie al eens het zelfde meegemaakt. Graag info.
Ribben waren overigens na 5 uurtjes in de UDS heerlijk mals.

Groeten,

Henk
 
Klinkt als te weinig zuurstof voor je kolen. Waren je ventilatiegaten verstopt of je vuurkorf misschien vol met gruis dat de luchtgaten blokkeerde?

Een paar klappen tegen de vuurmand doet vaak wonderen :)
 
Ik heb nog niet gekeken of de lucht gaten verstopt zijn. Zal maandag even kijken of dat zo is. Ik denk dat het geen slecht idee is om alles even na te kijken en schoon te maken. Zou het gruis in de kolen mand ook een oorzaak kunnen zijn?
Ik dacht zelf aan dat er te veel ribben in de smoker zaten en daardoor de trek in het vat belemmerde.
ik kijk hem even na  en probeer het opnieuw. Bedankt voor de tip.
 
Ik heb een keer een blauwe doos in een keer klaar gemaakt op de UDS, ik had geen temperatuur problemen. Ik zou ook op zuurstof problemen gokken. Volgende keer even een luchtbedden pomp op een van de gaten is de temperatuur zo een beetje omhoog (let wel op de as)
 
De ribben belemmeren zeker niet, zoek het probleem maar in as!
 
Als ik het goed begrijp dan moet ik het in de aanvoer van zuurstof zoeken. Ik zou er nog een paar inlaten bij kunnen maken, maar de uitlaten dan. Kan het ook zo zijn dat de uitlaten te klein zijn en daardoor niet genoeg afvoert, en dus daardoor niet genoeg kan aanvoeren, dat hij zich zelf in feite smoort.
Met andere woorden, moet er een verband zijn tussen aanvoer en afvoer.
 
Okay, mijn deksel had geen vulopening. Ik heb zelf twee uitlaatjes met een diameter van ongeveer 30 mm er op gemaakt. Misschien nog een grotere regelklep oid er op maken
 
Wat voor kolen gebruik je?
 
De Bonfire kokosnoot briketten van de Sligro.
 
Het terugzakken van de temp was hier ook een probleem maar als ik dan mijn deksel een stukje open zette ging hij weer als een speer omhoog. Ik heb nu meer gaten in het deksel die ik kan afsluiten en openzetten d.m.v magneten. Werkt super!
 
Ik heb het ook een keer gehad dat de helft van de kokos briketten niet aanwas gegaan (bleek achteraf) denk dat er toen te veel lekvocht uit  het vlees was gelopen op briketten die nog niet aan waren.

Ik gebruik ook altijd de kokos briketten van bonfire. En maak een kuiltje in het midden van m'n kolenmand en vul deze met een halve starter zodat het vuur zich naar buiten kan verspreiden. En haal dan makkelijk een run van 14 uur of langer en dan is niet eens alles op gebrand. Ik gebruik nu wel een PID controller.
 
Dank iedereen voor de reacties.
Ik ga het eea even uitproberen. Inlaten checken op verstopping, uitlaat gat erbij maken (regelbaar). Kolenmand eens even leegschudden. Hitteschild/lekbak maken e.d.
Wordt vervolgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan