Beef en Steak

Teriyaki ribbels

Ran-D-Q

Tondelzoeker
Hallo allemaal!

Deze woensdag een middagje vrij dus leek me weer een mooie gelegenheid om nog eens ribbels te maken.
Had ooit van de toko eens een zakje marinade meegenomen wat ik wel eens wou uitproberen. Vroeger bij de Thaise afhaal aten we altijd heerlijke ribbetjes.
Dacht dat dit dezelfde marinade wel zou zijn, wat later blijkt van niet..

IMG_4448.jpeg

Dus dinsdag bij mijn slager ribbels gaan halen en hiermee aan de slag. Ze waren wel een stuk kleiner dan normaal maar voldoende voor een doordeweekse avond.
Eentje in de zelfgemaakte rub gezet (donkere bastaardsuiker, gerookt paprikapoeder, zwarte peper, zout, cayenne peper, knoflookpoeder en uienpoeder) en de andere in de met rode wijn gemengde teriyaki marinade. Voor de rub heb ik de rib eerst ingesmeerd met mosterd.

IMG_4449.jpeg

Nu een nachtje de koelkast in

IMG_4450.jpeg

D-Day!
Rond 12u stond de bastard rond de 100 graden indirect. Een paar appel chunks tussen de kolen en de ribbels konden gaan roken

IMG_4457.jpeg

Na 2 uurtjes roken de ribbels eraf gehaald en ingepakt.
De rib met de rub had al een mooie bark en had ik hierbij vergezeld met nog een beetje rub, stroop, roomboter en appelsap.
Bij de gemarineerde rub had ik appelsap en ketjap manis toegevoegd.

IMG_4458.jpeg

Na 2 uurtjes stomen waren de ribbels klaar en konden ze nog even afgelakt worden.
De rib met rub had ik afgelakt met blues hogs bbq saus (1x), en de gemarineerde met ketjap manis (3x wegens dunnere saus)
Na 20 minuutjes kregen we dit als resultaat:

IMG_4463.jpeg
IMG_4467.jpeg
IMG_4468.jpeg

De gerubde ribs waren zoals standaard erg sappig, smaakvol en mals.
De gemarineerde ribs waren ook verassend lekker. Het was niet de smaak die ik dacht dat het zou zijn (referentie naar de Thai) maar het was een lekker zoete subtiele smaak. Mijn zwangere vrouw kon de mildere smaak ook wel erg waarderen omdat die smaken veel heftiger ervaart momenteel 😁
Het blijft nog zoeken naar het Thaise recept maar deze zullen vast ook nog vaker gemaakt worden.

En of dat het gesmaakt heeft???

IMG_4478.jpeg

Groetjesss 😎

Haha die laatste foto zegt genoeg! Lekker man 👍🏻

Zien er prima uit. Had ik best een botje van willen proeven.

Ik weet niet welke ketjap manis je gebruikt, (dunne saus).....

Lekkere ribben zeg!

Terug
Bovenaan Onderaan