Beef en Steak

Temperatuurverschil dome en meater probe

Dammetje

Vuurmaker
Ik ben sinds vanmorgen een pulled pork aan het maken op mijn KJC3.
Ik heb de temperatuur van de dome de hele ochtend al super constant op 120 graden echter mijn meater probe is vanmorgen eerst bij 108 graden begonnen en geeft nu 135 graden aan.

Ik ben vanmorgen begonnen om de dome eerst goed op te warmen dus daar ligt het niet aan.

De meaterprobe zit schuin bovenin het vlees. Zou het kunnen zijn dat het te maken heeft met warmtestraling van het vlees of zo?

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hou op dit moment mijn dome meter aan omdat die zo constant is.

0b087d0da4ee1fbf52cda75d338e28ca.jpg

67d6bee36dfc621fbd64a7772648f375.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De temperatuur van het rooster is meestal hoger dan van de dome.
Het rooster zit tenslotte ook dichter bij de kolen

In de dome heb je een analoge meter. Hierdoor lijkt hij super stabiel. Ook in de dome heb je temp verschillen,maar deze zie je niet omdat de thermometer niet zo snel is met reageren.

De temperatuur van het rooster is meestal hoger dan van de dome.
Het rooster zit tenslotte ook dichter bij de kolen

In de dome heb je een analoge meter. Hierdoor lijkt hij super stabiel. Ook in de dome heb je temp verschillen,maar deze zie je niet omdat de thermometer niet zo snel is met reageren.

Maar is dan eigenlijk de conclusie dat de dome temperatuur altijd te hoog is voor de bereiding van een gerecht. Of houden de recepten die ik altijd lees van bijvoorbeeld Noskos hier rekening mee?
Ik weet dat het voor een PP niet zo kritisch komt qua temperatuur maar ik vraag me af of ik de dome temperatuur nu nog wel kan vertrouwen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Er zit inderdaad altijd verschil in dome en rooster temperatuur.

Normaal gesproken is de dome hoger dan het rooster. Bij jou is het nu andersom, maar het is slechts 15C.

Wat altijd de vraag is bij het meten van temperatuur; zijn ze geijkt? Ofwel heb je gekeken welke waarde de meters aangeven in kokokend water, dat zou bij beide 100C moeten zijn.

Als je weet hij wijkt ‘x’ af dan kan je ze beter vergelijken. Soms kan je ze ook callibreren.

Normaal gesproken meten we op het rooster, maar dome kan ook prima als je het verschil weet.

Er zit inderdaad altijd verschil in dome en rooster temperatuur.

Normaal gesproken is de dome hoger dan het rooster. Bij jou is het nu andersom, maar het is slechts 15C.

Wat altijd de vraag is bij het meten van temperatuur; zijn ze geijkt? Ofwel heb je gekeken welke waarde de meters aangeven in kokokend water, dat zou bij beide 100C moeten zijn.

Als je weet hij wijkt ‘x’ af dan kan je ze beter vergelijken. Soms kan je ze ook callibreren.

Normaal gesproken meten we op het rooster, maar dome kan ook prima als je het verschil weet.

Dank voor je reactie Frits.
Aangezien mijn uitrusting nog maar slechts een paar weken oud is ben ik er van uitgegaan dat de waardes kloppen. Het zou toch niet zo zijn dat een KJ met een afwijkende dome temperatuur meter wordt geleverd?

Ik weet het meten is weten maar ik ga er vooralsnog even vanuit dat het klopt.

De PP is trouwens goed gelukt lijkt het. Ik zal binnenkort een poging doen voor een verslagje

Wil je ballon niet doorprikken, maar de de meeste dome thermometers wijken af. Daarbij is ook in een Kamado de temperatuur verschillend waar je hem meet in de kamado.

Het is fijn als je weet wat verschil in waarde ongeveer is tussen dome en grill oppervlak. Maar het is niet het einde van de wereld als je het niet weet.

Het is barbecue en geen rocket science.

Als bij jou de spareribs op 170C klaar zijn in 2 uur en bij mij op 170C in 1 uur en 50 minuten, maakt het niks uit, zolang ze maar gaar zijn.

De één gebruikt de dome thermometer, de ander de grilltemperatuur een ander voelt met z’n handen. Het gaat erom dat het werkt.

Bij recepten zijn de temperaturen en tijden meestal gewoon richtlijnen. Kijk vooral ook naar kleur van je gerecht en de kerntemperatuur en soms doe je een priktest. Dat laatste bijvoorbeeld bij Pulled Pork, daar is de kerntemperatuur ondergeschikt aan het gemak waarmee je een prikker in het vlees stopt.

Wil je ballon niet doorprikken, maar de de meeste dome thermometers wijken af. Daarbij is ook in een Kamado de temperatuur verschillend waar je hem meet in de kamado.

Het is fijn als je weet wat verschil in waarde ongeveer is tussen dome en grill oppervlak. Maar het is niet het einde van de wereld als je het niet weet.

Het is barbecue en geen rocket science.

Als bij jou de spareribs op 170C klaar zijn in 2 uur en bij mij op 170C in 1 uur en 50 minuten, maakt het niks uit, zolang ze maar gaar zijn.

De één gebruikt de dome thermometer, de ander de grilltemperatuur een ander voelt met z’n handen. Het gaat erom dat het werkt.

Bij recepten zijn de temperaturen en tijden meestal gewoon richtlijnen. Kijk vooral ook naar kleur van je gerecht en de kerntemperatuur en soms doe je een priktest. Dat laatste bijvoorbeeld bij Pulled Pork, daar is de kerntemperatuur ondergeschikt aan het gemak waarmee je een prikker in het vlees stopt.

Hier kan ik wat mee. Dankjewel!

Je meater zit in een grote klomp koud vlees. Dus die zal niet de correcte omgevingstemperatuur meten in het begin. Dat vind ik een nadeel van de Meater. Een ander nadeel is dat het moeilijk te controleren is of hij de goede waarde aangeeft. Bij een andere thermometer hang je de voeler in kokend water en moet hij 100°C aangeven.

Bij een beetje dome thermometer zit een bout op de achterkant waarmee je de thermometer kunt calibreren. Iedereen zegt dan dat je die in kokend water moet hangen maar dan meet je de juiste temperatuur aan het einde van de voelertje.
Beter is het om een gekalibreerde thermometer op het rooster te plaatsen ther hoogte van het vlees. En dan je dome thermometer het zelfde aan te laten wijzen. Dan heb je een goede indicatie van hoe warm het is op je rooster 😉

Er zijn hele,boeken geschreven over de dome-, rooster- en gerecht temperatuur. Is helaas geen harde marhematische wetenschap
Recepten zijn een richtlijn ( met vaak grove afwijkingen) Iedere setting js anders o.a. van weer, wind, omgevingstemperatuur plus wat in ne Q ligt.
Tipje. Maak een logboekje met daarin setting, instellingen en omgevingsfaktoren. Je zult zien dat je het in de vingers krijgt.
Succes.

De meater pro xl set die ik heb heeft een afwijking van max 0,5 graden met 2 net gekalibreerde testo temperatuur sensors. 1 is een pijpklem sensor en andere combi met luchtvochtigheid. Dit was bij 20 en 40 graden C. Dit was op 4 pennen. Ik wil ze nog een keer checken in de beurt van de 100 graden. Maar omdat er geen afwijking op 20 en 40 zit verwacht ik daar geen rare waardes

Testo’s worden op het werk gebruikt voor vermogens bepalingen bij klimaat apparatuur. En worden elke 10 maand weg gestuurd voor kalibratie en mogelijke justering.

Mij verbaasde de nauwkeurigheid. Wat betreft temperaturen in de bbq. Je ben zo afhankelijke van de lucht stromen, stralings warmte defelctor plates, planca en wat er nog koud is etc dat ik als het er om hangt altijd werk met rooster temp en kern temp.
Bij the way laatst in de hetelucht oven ook beste temperatuur verschillen zitten.
Dome is indicatie voor mij.

De meater pro xl set die ik heb heeft een afwijking van max 0,5 graden met 2 net gekalibreerde testo temperatuur sensors. 1 is een pijpklem sensor en andere combi met luchtvochtigheid. Dit was bij 20 en 40 graden C. Dit was op 4 pennen. Ik wil ze nog een keer checken in de beurt van de 100 graden. Maar omdat er geen afwijking op 20 en 40 zit verwacht ik daar geen rare waardes

Testo’s worden op het werk gebruikt voor vermogens bepalingen bij klimaat apparatuur. En worden elke 10 maand weg gestuurd voor kalibratie en mogelijke justering.

Mij verbaasde de nauwkeurigheid. Wat betreft temperaturen in de bbq. Je ben zo afhankelijke van de lucht stromen, stralings warmte defelctor plates, planca en wat er nog koud is etc dat ik als het er om hangt altijd werk met rooster temp en kern temp.
Bij the way laatst in de hetelucht oven ook beste temperatuur verschillen zitten.
Dome is indicatie voor mij.
Maar als je het vleesdeel in iets van 7°C stopt met een hoop massa, wat wijkt de omgevingsmeter dan af? Dat de kerntemperatuur nauwkeurig gemeten wordt bij de meter met al die sensoren aan de binnenkant geloof ik wel. Maar ik vermoed ook dat waar hij in de buurt zit ook invloed heeft.

Maar als je het vleesdeel in iets van 7°C stopt met een hoop massa, wat wijkt de omgevingsmeter dan af? Dat de kerntemperatuur nauwkeurig gemeten wordt bij de meter met al die sensoren aan de binnenkant geloof ik wel. Maar ik vermoed ook dat waar hij in de buurt zit ook invloed heeft.

Nou daar zeg je dus wat. Want gaandeweg mijn kook als het vlees warmer werd, werd het verschil in temperatuur ook minder groot.

Eerst was de meater zelfs negatief t.o.v de dome en dat sloeg dus later om naar positief.

Ik durfde het eigenlijk niet te opperen maar het enige wat in de dome veranderde was de temperatuur van het vlees.

Aangezien die omgevingstemperatuurmeter van de Meater vlak bij het vlees zit had ik het gevoel dat dit invloed zou kunnen hebben gehad?

…………snappen jullie me nog?………(zit aan de whisky)

Ja hoor, we snappen je nog 😁 Dat is de reden waarom ik een losse voeler voor de omgevingstemperatuur zelf fijner vind.

Whiskey helpt ook enorm bij (het accepteren van) temperatuurverschillen heb ik gemerkt.....
Maar ik gebruik ook altijd een losse voeler bij sessies waarbij het er toe doet.
Of de goedkope van Ikea of de Inkbird van mijn controler.
Gelukkig steekt het niet op een paar graden maar met je dome kan je er echt te ver naast zitten ( is helaas mijn ervaring).

Gisteren kwam ik erachter dat mijn "el cheapo" kern thermometer inmiddels 15 raden te hoog aangeeft.
Gezin heeft inmiddels een voorkeur voor " cuisson blue" ontwikkeld....
Weet nu een mooi cadeau voor mijn verjaardag......

Ik controleer altijd nog met mijn termapen ,als hij er nog niet is blijft het er gewoon langer in ,meten is weten.
Het steekt echt niet op een graad hoor volgens mij.

Ik lees dat de Meater schuin bovenin het vlees zit, Meater adviseert om de probe haaks op het vlees te plaatsen. Ik ga er van uit dat dit is om de omgevings sensoren zo ver mogelijk ( voor de probe) van het vlees af te houden. Er zal rond het vlees een "koelere"omgeving zijn door de straling van het vlees. Ik merkte de laatste bereidingen ook dat ik gek begon te worden van de temperatuur schommelingen die ik in de Meater app zag. Nu gebruik ik die als leidraad en zorg dat ik vanaf de bank de dome thermometer in de gaten kan houden. Die blijft vaak keurig constant. Zoals eerder gezegd is het niet noodzakelijk om de temperatuur binnen 1 graad te houden, een beetje schommelen mag zeker. Daar zal je vlees niet mionder door smaken. ALs de dome tussen de 100 en 130 graden blijft zou ik me geen zorgen (meer) maken.

Terug
Bovenaan Onderaan