BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur Weber daalt snel

O

Olivier

Gast
Hallo

Ik heb mijn Weber OT47 nu tweemaal uitgeprobeerd, maar telkens stoot ik op hetzelfde probleem.
Ik gebruik de brikettenstarter en vul deze tot 3/4 of zelfs vol met Weber long lasting briketten.
Van zodra er grijs as op briketten is, giet ik ze uit op het rooster. Het was voorlopig voor de fun om eens uit te testen, dus zeker nog geen opsplitsing in direct en indirect grillen.
Dus ik giet de briketten gespreid uit over het rooster (overal 1 laag met wat ruimte ertussen)
Temperatuur gaat vrij snel naar 250 graden en meer. Maar na ongeveer 20 min zakt die naar 150-170 graden en gaat max tot 170 nog. Naar mijn bescheiden mening zeker niet genoeg om een steak te grillen.
Opening in deksel en in bodem staan volledig open.

Wat kan dit zijn en vooral hoe kan ik dit oplossen?
Ik lees overal dat er voor een OT47 maar 3/4 starter nodig is. Dus dan zou ik toch zeker niet te weinig briketten gebruiken? Of moeten ze in een dubbele laag liggen?
Is het misschien beter te regelen als ik opsplits in direct en indirect?
Gisteren wat vrienden uitgenodigd om te bbqen; niet echt plezant als die Weber niet mee wil  ;)

Grt
 
Cocosbriketten maken al verschil. En mijn ervaring met Weberbriketten is dat je daar niet te veel ruimte tussen moet laten. Cocosbriketten van Flamy bijvoorbeeld kun je makkelijk met tussenruimte spreiden, die blijven van zichzelf wel gloeien.

Met de briketten die je nu gebruikt zou ik ze toch iets dichter op elkaar leggen en ook een stukje 'koude' zone.
 
Hoe heeft die koude zone dan invloed op het in stand houden van een constante temperatuur?
 
Dubbele laag, betere briketten. Deksel er even aflaten voor meer lucht helpt ook
 
@ Noskos

U spreekt over een dubbele laag; die logica snap ik volledig. Maar waarom wordt er dan over 3/4 starter gesproken bij mijn grootte van toestel?
Een dubbele laag krijg ik daar zeker niet mee gelegd.
Moet ik bij betere briketten ook een dubbele laag leggen?
 
Gooi je kolen eens allemaal aan 1 zijde. Dan lukt een dubbele laag vat wel. Je heb dan 2 zones. Erg handig.
 
Weber maakt goede barbecues, maar hun briketten zijn niet geweldig. Kijk eens bij het tuincentrum of je kokosbriketten kan vinden, fire up wordt daar vaak verkocht en die zijn goed.
Als je barbecued is het altij verstandig om een 'koude' zone te hebben. Hier kan je het vlees dat gaar is naar toe verplaatsen zodat het warm blijft maar niet verfikt.
De methode 50/50 waarbij de helft van je kolen rooster vol ligt met kolen en de andere helft niet is heel goed geschikt. Of de split grill methode waarbij je aan twee kanten kolen legt en in het midden niks.
Bij je BBQ zit een deksel, gebruik die ook tijdens het barbecuen hierdoor ontstaat een oven die je vlees heerlijk warm houdt.
Laat je sateh bijvoorbeeld eerst een paar minuten opwarmen boven het stuk zonder kolen en daarna even direct boven de kolen voor een mooie kleur.

Bij de Xenos ligt nu een fantastisch boek waar dit allemaal fantastisch wordt uitgelegd met daarnaast de meest mooie recepten, en dat voor nog geen 15?
 
Dat boek is niet zomaar een boek, dat is een geweldig boek om te leten weberen!
 
Zeg maar je hoor Olivier. Welke starter heb je? Er zijn ook kleine modellen.
En als je de temperatuur niet redt met je huidige hoeveelheid briketten dan kun je er altijd meer nemen dus.
Maar zoals Frits al zegt een koele zone is altijd handig om te hebben. Hoeveel ruimte heb je nodig voor je steaks? Het hele rooster, ?, de helft? Het blijft een beetje spelen en proberen. Na een paar keer weet je precies wat je nodig hebt.
 
Ik heb de grote starter van Weber.
Ik heb zaterdag een nieuwe poging gedaan. Ben wel eerst in de colruyt Flamy kokosbriketten gaan halen. Starter voor 3/4 vol gedaan en de bbq opgedeeld in direct/indirect (denk 60/40%).
Heb vrij snel ondervonden dat deze briketten veel beter zijn, ook veel minder assen erna precies.
Bbq bleef zeker 2u op temperatuur; erna was het eten op, dus heb schuiven dichtgedraaid toen.

Ik heb wat met de schuiven geprobeerd en heb zo toch een temp van 200-220 kunnen handhaven. Wat mij wel opvalt is dat de temp de hoogte in schiet van zodra er niet meer veel vlees op ligt.

Wat die steaks en ruimte betreft, dat hangt natuurlijk af van hoeveel mensen er gaan eten. Zaterdag ging het om 4 mensen, dus dan was de helft van het rooster voldoende.
Maar voor mijn verjaardag zaterdag zullen het er 8 zijn, dan kan ik wel wat meer plaats gebruiken. Dan zal ik de koude zone wat meer moeten inperken.

Ik heb nog een paar vraagjes
- Wordt de dekselthermometer best boven de warme of koude zone geplaatst? Maakt dit uit?
- Ik lees op het forum en in mijn bbq boek van weber allemaal temperaturen. Gaat dit om de temp aangegeven door de deksel of een digitale die op het rooster gelegd wordt?
- Het trekt mij ook aan om eens low & slow te gaan werken, maar als die bbq dadelijk temp van 200-250 aangeeft, hoe krijg je die dan zo laag? Worden er minder briketten gebruikt?

 
Frits zei:
Weber maakt goede barbecues, maar hun briketten zijn niet geweldig. Kijk eens bij het tuincentrum of je kokosbriketten kan vinden, fire up wordt daar vaak verkocht en die zijn goed.
Als je barbecued is het altij verstandig om een 'koude' zone te hebben. Hier kan je het vlees dat gaar is naar toe verplaatsen zodat het warm blijft maar niet verfikt.
De methode 50/50 waarbij de helft van je kolen rooster vol ligt met kolen en de andere helft niet is heel goed geschikt. Of de split grill methode waarbij je aan twee kanten kolen legt en in het midden niks.
Bij je BBQ zit een deksel, gebruik die ook tijdens het barbecuen hierdoor ontstaat een oven die je vlees heerlijk warm houdt.
Laat je sateh bijvoorbeeld eerst een paar minuten opwarmen boven het stuk zonder kolen en daarna even direct boven de kolen voor een mooie kleur.

Bij de Xenos ligt nu een fantastisch boek waar dit allemaal fantastisch wordt uitgelegd met daarnaast de meest mooie recepten, en dat voor nog geen 15?
Hai Frits, welk boek is dat? Ga ik ook eens sneupen bij de Xenos...
 
4c6ed9088cd815e7dfad65bc3851440d.jpg


Dit is het boek bij d'r Xenos.

Je dome temperatuurmeter kan boven beide, het zegt iets maar lang niet alles.
De temperatuur op je rooster is lager dan je dome temperatuur.
Je temperatuur is maar een richtlijn. Is je temperatuur heel hoog zal het sneller gaan en moet je eerder draaien dan wanneer de temp lager is. Het gaat maar om 1 ding en dat is dat je eten goed gaar is en niet verbrand is.
Probeer daarom aan een kerntemperatuur meter te komen.
Voor een lage temperatuur in je barbecue moet je slechts een paar hete briketten aansteken en deze bij een grote groep niet aangestoken briketten in je BBQ leggen.
Door nu weinig lucht in je BBQ te laten door deluchtstroom vrijwel dicht te knijpen en boven je ventilatierooster open te laten zal je voor lange tijd een lage temp in je BBQ te houden.
Dit noemen ze de Minion methode.
Er zijn hier vele variaties op zoals 'de snake'
 
Hoi Olivier.

Je kan het ook eens met Ecobrasa kokos briketten proberen. Je moet wel 10kg ineens aan schaffen, maar ik heb er heel goede resultaten mee.  ;)
 
Hans,
Olivier heeft nu Flamy briketten en die verschillen weinig met Ecobrassa.
 
Sorry Frits.

Had ik even niet meegekregen. :-$ !
 
Olivier zei:
Ik heb nog een paar vraagjes
- Wordt de dekselthermometer best boven de warme of koude zone geplaatst? Maakt dit uit?
- Ik lees op het forum en in mijn bbq boek van weber allemaal temperaturen. Gaat dit om de temp aangegeven door de deksel of een digitale die op het rooster gelegd wordt?
- Het trekt mij ook aan om eens low & slow te gaan werken, maar als die bbq dadelijk temp van 200-250 aangeeft, hoe krijg je die dan zo laag? Worden er minder briketten gebruikt?

Om even wat verdere vragen te beantwoorden;
Je plaatst het deksel zodanig dat het luchtrooster boven het koude deel zit. Zo krijg je de beste doorstroming en circulatie van de warme lucht. Als het rooster boven de warmte zit gaat alle warmte vrijwel meteen door naar buiten. Als je rookhout gebruikt, dan zou het grootste deel van de rook zo weer naar buiten vliegen, dat is niet de bedoeling. Waar de thermometer zit maakt dan minder uit, de luchtopening is belangrijker.
Voro de andere twee punten, zie het uitgebreide antwoord van Frits, net boven jouw post. Daar staat alles over de temperatuur en hoe je low en slow kan barbecuen.
 
Mijn ervaring met weber briketten is niet echt geweldig.

Heb 20kg dammers houtskool laten bezorgen.
Wereld van verschil qua temperatuur
 
Ik heb denk de test gevonden te hebben of het inderdaad door de kwaliteit briketten komt.

Tik eens zachtjes tegen de BBQ zodat de as laag van de brikketten afvalt. Als je de temperatuur weer omhoog ziet schieten, dan weet je dat je briketten niet best zijn.
 
Heb eigenlijk ook niet echt positieve ervaringen met Weber Briketten. Ben er heel snel vanaf gestapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan