Beef en Steak

Temperatuur op het rooster

D_Reamzzz

Sprokkelaar
Even gezocht maar niet meteen gevonden. Dus mogelijk voor de tiende keer dezelfde vraag (excuses dan).
Ik beschik over een kernthermometer, maar hoe kan ik in mijn Weber de temperatuur vlak boven het rooster ter hoogte van het vlees het best meten? Ik lees vaak dat de temperatuur op de meter in het deksel een vertekend beeld geeft.

Alvast bedankt.

Als je meerdere probes hebt en evt. Een probe kan je deze in het rooster klikken.
Als je geen rooster klem hebt kan je ook een aardappel doorsnijden zodat hij een vlakke kant heeft en hem daar doorheen steken.

Als je meerdere probes hebt en evt. Een probe kan je deze in het rooster klikken.
Als je geen rooster klem hebt kan je ook een aardappel doorsnijden zodat hij een vlakke kant heeft en hem daar doorheen steken.
jammer genoeg maar 1 probe, maar een IKEA thermometer is snel bijgekocht.

De Ikea thermometer is top voor dit soort doeleinden!
Die klemmetje kan je soms heel voordelig bij webshops als Temu of Amazon bestellen maar een aardappel werkt ook prima.

Heb nog een grilleye ter overname met 2 probes en 2 roosterklemmen. Met de software die er nu op zit kan de probe van de ikea fantast ook gebruikt worden.

Heb nog een grilleye ter overname met 2 probes en 2 roosterklemmen. Met de software die er nu op zit kan de probe van de ikea fantast ook gebruikt worden.
lijkt me een beetje te technisch voor me, maar mss dat er andere geïnteresseerden zijn?

Nadeel is dat je niet op afstand kunt monitoren
met de IKEA fantast.
Je moet dus naar buiten om te kijken wat de temperatuur is, met een remote apparaat kun je vanaf afstand de temperatuur uitlezen

Nadeel is dat je niet op afstand kunt monitoren
met de IKEA fantast.
Je moet dus naar buiten om te kijken wat de temperatuur is, met een remote apparaat kun je vanaf afstand de temperatuur uitlezen
hmmm... da's idd ook een dingetje. Ik had eens ergens iets gezien over een probe die zowel in als net buiten het vlees de temperatuur meet, maar weet niet meer welke dat is.
Op zich zijn we nog in de zelfstudiefase, dus zo ver ga ik nu ook weer niet uit de buurt van de bbq zijn.

hmmm... da's idd ook een dingetje. Ik had eens ergens iets gezien over een probe die zowel in als net buiten het vlees de temperatuur meet, maar weet niet meer welke dat is.
Op zich zijn we nog in de zelfstudiefase, dus zo ver ga ik nu ook weer niet uit de buurt van de bbq zijn.
Die zijn er wel maar kosten je ook een stuk meer.
Ikea dingetje kost maar eurotje of 8

je hebt bij de lidl ook de grillmeister welke je via bluetooth kan verbinden.
( zelf geen ervaring mee dus betreft gebruikersgemak kan ik hier niets in delen)
Hij heeft 2 probes dus 1 voor je rooster 1 voor in je vlees. Hieronder het linkje.
Lidl, dit kost dan al 20 euro.

Je hebt hem dan ook nog draadloos via bluetooth van merk Inkbird.
Amazon deze is 38 euro.
Deze meet de kerntemperatuur + omgevingstemperatuur zoals je hierboven aangaf.

Je hebt dan ook nog de meater+.
greeneggtotal meater+. deze word nu aangeboden voor 78 euro.
Deze meet tevens de kerntemperatuur + omgevingstemperatuur zoals je hierboven aangaf.

Er zijn nog talloze andere thermometers, bedraad & draadloos.

Ik ben zelf ooit begonnen met Inkbird en heb inmiddels best wel wat, ben er zelf tevreden over.

Ik ben zelf begonnen met een thermapen en garen op richttijd en op 80% van de tijd al keer tempen om een basisgevoel te krijgen bij bereidingstijden, later bij low&slow ben ik pas gebruik gaan maken van de probes zoals hierboven staan

Probes met dubbele functie zijn niet betrouwbaar op omgevingstemp.
De meater+ meet prima de kerntemperatuur maar de omgevingstemperatuur is bij dubbele meting absoluut niet nauwkeurig.
6 jaar doet de maverick XR50 het alweer.
Voorheen gingen de probes van maverick nog wel eens stuk of gingen haperen. Daar heb ik nu geen last meer van met deze nieuwere generatie. Gewoon radiosignalen, 2 kastje
1 zender en 1 ontvanger 160 meter bereik 4 probes. Signaal gaat ook makkelijk door muren en ramen, in tegenstelling tot dat waardeloze bluetooth
Dat de 10 meter maar moet halen. Zeker niet door glas of muur.
Je betaalt er wel wat meer voor, maar dan heb je wel iets betrouwbaars, zeker niet onbekangrijk als er een kostbaar stuk vlees op de BBQ ligt.
De thermoworks smoke vind ik ook een erg mooi apparaat maar heeft slechts 2 probes.
Zijn grote broer de signals heeft 4 pobes maar is weer niet radiogestuurd.

Maverick XR50
1767524873074.png

Laatst bewerkt:
Het gedoe met bluetooth is idd niet grappig, zit je te ver of muren heb je geen verbinding meer.
Zelf ben ik overgestapt op de inkbird IBT-26S met wifi, dit werkt perfect (je moet natuurlijk wel wifi hebben bij de bbq)
Ook kwa prijs is deze goed te doen. Hij is oplaadbaar en er zitten 4 probes en 2 roosterklemmen bij.
Ook ideaal als je even de deur uit bent of op bed ligt dat je de boel toch in de gaten kunt houden

IMG_0992.jpeg

Het gedoe met bluetooth is idd niet grappig, zit je te ver of muren heb je geen verbinding meer.
Zelf ben ik overgestapt op de inkbird IBT-26S met wifi, dit werkt perfect (je moet natuurlijk wel wifi hebben bij de bbq)
Ook kwa prijs is deze goed te doen. Hij is oplaadbaar en er zitten 4 probes en 2 roosterklemmen bij.
Ook ideaal als je even de deur uit bent of op bed ligt dat je de boel toch in de gaten kunt houden

Bekijk bijlage 82612
Een ander groot nadeel van een app op je telefoon (Bluetooth en WiFi ) is dat je steeds je telefoon moet activeren om de temperaturen uit te lezen. Met radiosignaal, 2 kastjes, heb je dat niet je hebt full time uitlezing zonder iets te moeten activeren.

Probes met dubbele functie zijn niet betrouwbaar op omgevingstemp.
De meater+ meet prima de kerntemperatuur maar de omgevingstemperatuur is bij dubbele meting absoluut niet nauwkeurig.
6 jaar doet de maverick XR50 het alweer.
Voorheen gingen de probes van maverick nog wel eens stuk of gingen haperen. Daar heb ik nu geen last meer van met deze nieuwere generatie. Gewoon radiosignalen, 2 kastje
1 zender en 1 ontvanger 160 meter bereik 4 probes. Signaal gaat ook makkelijk door muren en ramen, in tegenstelling tot dat waardeloze bluetooth
Dat de 10 meter maar moet halen. Zeker niet door glas of muur.
Je betaalt er wel wat meer voor, maar dan heb je wel iets betrouwbaars, zeker niet onbekangrijk als er een kostbaar stuk vlees op de BBQ ligt.
De thermoworks smoke vind ik ook een erg mooi apparaat maar heeft slechts 2 probes.
Zijn grote broer de signals heeft 4 pobes maar is weer niet radiogestuurd.

Maverick XR50
Bekijk bijlage 82610
Die Maverick lijkt me idd wel wat. Staat op de verlanglijst. 😁

Het is dat mijn Maverick ET 732 maar niet stuk wil gaan... nu al dik 15 jaar in gebruik... anders wist ik het ook wel!

Ik heb de ISC-007BW van Inkbird ooit voor een leuke prijs kunnen kopen.
Controller met 1 rooster en 2 vleesprobes.

Werkt prima maar:
  • Moet hem regelmatig opnieuw connecten met de wifi. Ondanks gebruik van alleen 2,4 GHz.
  • Zit geen signalering van te lage temperatuur op.
Zeker niet ontevreden maar zou bij een nieuwe aankoop de Maverick of Thermoworks Smoke zeker overwegen.

Terug
Bovenaan Onderaan