BasBQ
Beef en Steak

Sukade

 
 

Roland78

Stoker
Berichten
302
Hierbij het recept van de sukade,de rub en de bedruipsaus(iets aangepast)heb ik uit het boek culinair bbqen van Steven Raichlen (blz 44)
Voor foto's http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=3678.0

Stuk  sukade van 1,5/2kg (liefst niet te mager,dat was die van mij wel vond ik)
5el.  chilipoeder (Dit gaat dus om de chilipoeder mix,niet de pure chili)
1?el. grof zout
3tl.  zwarte peper
2tl.  bruine suiker
2tl.  knoflookpoeder
2tl.  uienpoeder
1?tl. gemalen komijn
1?tl. gedroogde oregano
1?tl. cayennepeper.
Zelf heb ik er 5 kruidnagels en 4 laurierblaadjes aan toegevoegd(fijn gestampt met vijzel)

Alles mengen in een kom,en lekker de sukade inwrijven (4tot6 uur van te voren)

Voor de bedruipsaus;

250ml. witte azijn
250ml. bier
1?el.  knoflookpoeder
1?el.  bruine suiker
1?tl.  chilivlokken
1?tl.  zwarte peper

Ik heb rode wijn gebruikt ipv azijn en bier 500ml.
En als je niet van pittig houd zou ik voorzichtig zijn met de chilivlokken..
De eerste 4 uren elk uur lekker je vlees bedruipen,
en elk uur een handje (hickory) rooksnippers een uur geweekt in water of bier op de kooltjes doen.
Laten garen tot kerntemperatuur van 60/70gr daarna inpakken met overgebleven bedruipsaus in folie (ik heb hem bij 60gr ingepakt)
In folie laten doorgaren tot 95gr ik heb 7.15uur nodig gehad om dit te bereiken.

Overgebleven vocht uit folie lekkere jus van maken..
Goed in te nemen met (zoete) aardappelpuree en gegratineerde groente!!
 
Komt zeker op mijn (al veel te lange) to-do lijst! :)

Maar wat betreft die chilipoeder; is het niet zo dat bij Amerikaanse gerechten een chilipoeder mix (met andere kruiden) gebruikt wordt en geen pure chilipoeder. Want dat zou kunnen verklaren waarom het misschien iets te pittig was.
 
Wat Dan zegt. Silvo (c1000) verkoopt de mixen, als er andere dingen op staan dan alleen chili zit je goed. Anders heb je 5 el cayenne ;)
 
DanBras zei:
Maar wat betreft die chilipoeder; is het niet zo dat bij Amerikaanse gerechten een chilipoeder mix (met andere kruiden) gebruikt wordt en geen pure chilipoeder. Want dat zou kunnen verklaren waarom het misschien iets te pittig was.

Dat zou heel goed kunnen idd,helaas had ik die chilipoeder mix niet inhuis.. ;D

noskos zei:
Wat Dan zegt. Silvo (c1000) verkoopt de mixen, als er andere dingen op staan dan alleen chili zit je goed. Anders heb je 5 el cayenne ;)

Toch eens gaan kijken voor zo'n potje,wij zelf houden wel van spicy,maar de kleine meid kan ik dat nog niet aandoen.. :D
 
Maar je haalt ook de hele verhouding uit een recept als je 100% chili gebruikt.
 
Mee eens,was me er alleen niet van bewust (stond ook niet in het recept) dat er een variant/mix te krijgen is..
 
Die boeken worden vertaald door iemand die er van uitgaat dat chili powder chilipoeder is, maar dat is dus niet zo ;)
 
noskos zei:
Die boeken worden vertaald door iemand die er van uitgaat dat chili powder chilipoeder is, maar dat is dus niet zo ;)

haha,dat blijkt wel!! Zal het even aanpassen in het recept!!
 
DanBras zei:
Komt zeker op mijn (al veel te lange) to-do lijst! :)

Maar wat betreft die chilipoeder; is het niet zo dat bij Amerikaanse gerechten een chilipoeder mix (met andere kruiden) gebruikt wordt en geen pure chilipoeder. Want dat zou kunnen verklaren waarom het misschien iets te pittig was.

Je kunt het ook makkelijk zelf maken;

2 tablespoons paprika
2 teaspoons oregano
1 1/4 teaspoons cumin
1 1/4 teaspoons garlic powder
1 1/4 teaspoons cayenne pepper
3/4 teaspoon onion powder

Alles in een potje en schudden maar. ;)

(Recept gepikt van www.food.com)
 
Nosmo zei:
DanBras zei:
Komt zeker op mijn (al veel te lange) to-do lijst! :)

Maar wat betreft die chilipoeder; is het niet zo dat bij Amerikaanse gerechten een chilipoeder mix (met andere kruiden) gebruikt wordt en geen pure chilipoeder. Want dat zou kunnen verklaren waarom het misschien iets te pittig was.

Je kunt het ook makkelijk zelf maken;

2 tablespoons paprika
2 teaspoons oregano
1 1/4 teaspoons cumin
1 1/4 teaspoons garlic powder
1 1/4 teaspoons cayenne pepper
3/4 teaspoon onion powder

Alles in een potje en schudden maar. ;)

(Recept gepikt van www.food.com)
Thanks piet, nuttige info
 
Bedankt voor de verhoudingen. De chilipoeder mix is niet altijd makkelijk te verkrijgen (zit geen C1000 'in de buurt'), dus dan is het handig als je het zelf kan mixen!
 
Ha Roland,

Ga ik maken zaterdag op de big green egg, dank voor je recept! Ik ga het dit keer voor 2 personen maken, hoe schat jij het aantal gram vlees dan in....? :|
 
Terug
Bovenaan Onderaan