Beef en Steak

Steak experimentje + cowboy boter

derkzz

Pitmaster
Hoi hoi
ik had ook wel zin in wat lekkers.
gelukkig had ik nog een dikke angus ribeye in de vriezer liggen.

Tevens een mooi moment om wat te experimenteren.

De steak was ontdooid en die kon op de slowroller. Ondertussen kon de speksteen al mooi mee verwarmen

97c5f14b03957fe1607b094ad1438e2d.jpg

Normaliter steek ik de Joe aan. Alles er in. Zodra deze op temperatuur is haal ik se roller er uit.. gooi rookchunks boven op de kolen. 1 in het vuur en 1 aan de rand.

Smoking daddy op YouTube is sterk van mening dat je eerst het rookchunk moet plaatsen..dan de kolen er op en dan aansteken.

Mijn inziens lijkt me je rookhout al half op eer de 107 graden bereikt is, zeker als je de margriet schijf helemaal weg draait zal er niet veel rook in blijvend.

Maar goed laten we het maar proberen.
Zo gezegd zo gedaan.. chunk er in..kooltjes er op..aansteken met een wokkel..
Dit geeft zeker meer rook, weet niet of dit geschik is als de buurvrouw net de was buiten heeft hangen.

Echter bleef ik toch bang om rook te verliezen. Heb dus al vrij snel de steak op het rooster gelegd bij een graad of 20. En de margriet schijf op een stukje open gezet.

Eenmaal de 100 graden bereikt: schuifjes op de juiste stand.. en klaar..
Nou eerlijk.. er kwam mischien een graadje of wat bij.. maar heb niks meer hoeven regelen. Vaak zie je de temperatuur toch wat oplopen of in zakken..maar dit was echt spot on.

Afijn..
De 48 graden bereikt.. vlees zag er goed uit.

e6d5543384723e69f59ed2ee5d81749f.jpg

Dit mag ook in de rust koffer..
Ik was van mening dat er altijd wel wat carrière over is wat temperatuur betreft. Maar dat tijdens het rusten ook wat afkoeling komt en dit weer in zakt.. de meater zit er toch nog in..laten we dit masr testen..

e19b28aa65fef3a21924ba9db4b3aaee.jpg

Dat had ik dus niet verwacht.. vlees blijft door stijgen in temperatuur en na 10 min dus niks afgekoeld . ( mijn rustbox is.. vlees in dik folie.. dit in een kleine tempex doos, dit in een grote tempex doos., wellicht te geïsoleerd om af te koelen)

De speksteen was redelijk warm.. had het liever nog iets warmer gewild. Maar zag dat de steak al richting de 52 ging.. dus snel afgrillen..

4e480ccc2511feb1a4ea11d6f846951c.jpg

Dit lukt ook wel.. Al was een warme steen beter geweest gok ik zo..

Vleesjes snijden.. voorzien van malden zout, lampong peper en MSG ( vetsin)

Beetje kool salade er bij.. en zeker niet te vergeten de gerookte cowboy boter van vorige week..

5dcca3aa5bda99e2a3f767eb1e54eca9.jpg

650f6cf280d1f4e20d0327c166bc6ed4.jpg

af6f373a9840ca5fef54099bed228334.jpg

dd27c0d73914352c16630ee705d1f9dd.jpg

Close-upje

c979ee9ba6061a46d493a29b8f301680.jpg

fd934c0e2e3a961c0a586c8015e51d6a.jpg

Garing spot on!! Smaak top.. en jongens jongens..echt die boter.. ongelooflijk!!

De eerste hapjes goed naturel geproefd ivb mijn rook testje. Conclusie : zelden zo stabiele temperatuur gehad dan deze keer, wellicht door het onmogelijke ontbranden van het hout. Echt wat smaak..helemaal niks
Ik proefde amper rook. Evenals mevr. Derksen.

Leuk om te zien wat je vlees tijdens het rusten doet.

En wauw.. die boter. Dit zou eigenlijk basis behoefte voor elke koelkast moeten zijn.

Dank voor het lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

Je kunt hem ook op een roostertje leggen en verder niet afdekken of zo. Dan stijgt hij ook wel door maar kan wel zijn warmte kwijt. En je kunt hem ook wat laten afkoelen indien nodig. Daarna afgrillen om de juiste temperatuur te krijgen.
Zelf deed ik op de KJ indirect met de speksteen en een halve maan platesetter. Dan is de speksteen meteen goed heet omdat hij direct boven het vuur heeft gelegen.

Dat ziet er erg lekker uit!

Toch die cowboyboter maar eens proefondervindelijk gaan proeven. 😋😋

Terug
Bovenaan Onderaan