Beef en Steak

St-Louis style pork chops in sweet mango sauce

structor

BBQ Junkie
Het is al weer een tijdje geleden dat ik deze klassieker hier voorbij heb zien komen. Dus post ik mijn variatie van vanavond even, zodat dit fijne recept weer even onder de aandacht gebracht wordt.

Stap 1 is het rubben van je porkchops waarbij je mosterd als 'lijm' gebruikt. Ik had van Noskos zijn site de southern succor rub gekozen.

20130814-_MG_9591.jpg

Stap 2 was bij mij het in elkaar zetten van een saus. Normaliter mik je een pre-fab saus en wat bier door elkaar en daar laat je het bij. Maar ik had nog een mango liggen waar ik wat mee wilde doen. Dus het leek mij wel grappig om de saus die ik normaal voor de babi-bangang hiervoor te gebruiken. In principe is die vrij simpel (ketjap / tomatenpure / bouillon blokje / uien schijven / knoflook / bastard suiker / sambal) dus hopliedop in elkaar gegooid. Normaliter gooi je daar ook een beetje water bij. Nu had ik zoveel saus gemaakt, dat ik er een flesje bier bij in kon gooien zodat het weer naar St. Louis style toe gaat. Tenslotte de mango er in blokjes door gegooid.

20130814-_MG_9594.jpg

Stap 3 is het aanzetten van de porkchops. Ik had ook tegelijkertijd de saus geplaatst. Ik had een stevige hand rookhout toegevoegd. Het idee van het rookhout was dat ik rooksmaak in mijn saus wilde hebben, maar dat was slechts licht aanwezig.
Na afloop van deze stap wilde ik even een foto-tje maken, maar het rookhout vloog natuurlijk fijn in de fik ;). Dus eerst maar even 2 alvast in het bad gedompeld onder de ergste brandhaard.

20130814-_MG_9597.jpg

Daarna hebben ze met zijn 4-tjes lekker nog 1.5 uur gebadderd met een folie-tje er over. Ik had wel de schuif onder redelijk dichtgezet. Ik heb wel eens de saus te veel ingedikt  ::)

20130814-_MG_9609.jpg

We aten er simpel rijst met roerbak groente bij en we hebben weer heerlijk gegeten. Van mij had hij nog een tikje zoeter gemogen en de rooksmaak had iets duidelijk mogen zijn, dus als iemand daar nog briljante idee-en over heeft hoor ik deze graag! Dan heb ik weer een mooie aanleiding deze nog eens te maken :)

Ziet er erg lekker uit!

Nooit eerder gezien, maar ziet er erg smakelijk uit Emiel !

Dat ziet er geweldig lekker uit rijst en roerbak groenten erbij het water loopt me in de mond.

Lekker hoor!

de rooksmaak had iets duidelijk mogen zijn

Of meer rookhout toevoegen, of een zwaarder soort hout (hickory/ Mesquite), zou ik dan denken Structor.
(er van uitgaande dat je die bovengenoemde smaken niet gebruikt hebt)

Eneh, het ziet er erg smakelijk uit. (moet ik ook maar weer eens doen  :) )

Mac

Leuk recept. En een creatieve oplossing om de doorgaans wat droge porkchops te bereiden.

Gaan we zeker eens doen hier.

Mac zei:
Of meer rookhout toevoegen, of een zwaarder soort hout (hickory/ Mesquite), zou ik dan denken Structor.
Eneh, het ziet er erg smakelijk uit. (moet ik ook maar weer eens doen  :) )
Ik dacht dat ik mesquite gegraaid had, maar ik checkte nog even voor de zekerheid ik had dus appelhout gegraaid  >:(, dus volgende keer lezen en niet op locatie pakken.

Boldeagle zei:
Nooit eerder gezien
Mis ik nu een smiley  ::), of ben je serieus? In dat laatste geval hup aan de slag!

@anderen: zeker een keer maken, check Noskos zijn site even (staat in de startpost).

Lekker bezig geweest dus!

Toevallig vandaag ook gemaakt, wel de gewone variant, maar toch :) Great minds en zo :)

Omdat hij een groot deel met folie bedekt is heb je het rook probleem idd zwaar hout gebruiken. Of een tijdje niet bedekken lijkt me de oplossing.

Ik zet ze altijd een half uur voor het einde nog een keer aan om de saus erop te karameliseren. Heb hem dit keer daarna zonder folie teruggezet. Zo had ik een dikkere saus en ik denk dat je op die manier ook meer rook kunt krijgen.

Nou dat moet smullen geweest zijn!

structor zei:
Boldeagle zei:
Nooit eerder gezien
Mis ik nu een smiley  ::), of ben je serieus? In dat laatste geval hup aan de slag!

Nee tijdelijk blind geweest waarschijnlijk  ??? , echt nooit eerder voorbij zien komen, post ff doorgelezen en op de todo list gezet ! ;D

En ja hoor!! op de lijst :P

zeker op de lijst!!! ik eet karbo eigenlijk alleen in de winter omdat ik een favo recept hebt waarin ze, u raadt het al, heel lang en op laag vuur gestoofd worden tot ze bijna uit elkaar vallen (in dat geval tussen fijngesneden rode kool met kastanjes, vandaar dat ik het niet het hele jaar eet), want een gewoon gebakken karbonade, mheh... maar dit ziet er heerlijk uit!

ook een goed idee om fruit toe te voegen, altijd lekker bij varkentjes.

lukt dit ook goed met de ietwat zielige dunne karbonade van de supermarkt of is het wel aan te raden om ze bij de slager dik gesneden te halen?

Emile, ik heb zojuist gegeten, maar daarvan lust ik over een half uurtje nog wel een portie  ;)

Lekker hoor Emiel, vind je nog iets van de mango terug in de saus, zowel qua structuur als qua smaak?

Terug
Bovenaan Onderaan