BasBQ
Beef en Steak

Spit combineren met iets anders

goosebumps

Vuurmaker
Berichten
59
Hallo allen,

Ik mag graag wat op het spit maken. Gyros, taco's al pastor, kipje, picanha, etc. Maar bijvoorbeeld bij een picanha is het ook lekker om want aardappeltjes of groentes te bereiden.
Hebben jullie ideeen hoe ik dat op mijn kamado (bastard L) tegelijk zou kunnen doen met het draaien van mijn spit? Hebben jullie hacks om eronder of aan de zijkant nog een bakje met het een en ander te plaatsen?
Of moet ik toch mij WGAtje erbij aan vlammen 😅

Foto's ter illustratie zijn natuurlijk welkom :)

Ik hoor het graag!

fotootje voor de sfeer:
spit2.png
 
Ik gebruik de eggspander van mij BGE dan cowboystyle.
De verhoger kan je ook omgedraaid erin leggen zodat hij net boven de kolen komt te liggen.

1718270410085.png
 
O, dat is inderdaad een mooie optie. Thanks, ga ik ff checken. Ik dacht mischien kan ik ook iets leggen tussen de 2 keramische ringen aan de binnenkant. Maar dit is natuurlijk wel netter
 
Ik heb Ralph de BBQ-kok eens het spit zien gebruiken en daaronder de halve gietijzeren plancha op de fire ring. Zie dit filmpje. Dit was op de Big Green Egg, maar ik denk dat dat net zo goed past op de Bastard.
 
Ja! Naar zoiets was ik idd op zoek. Maar ik zie dus niet precies wat hij daar doet. Misschien ook omdat ik geen bge heb maar en bastard. Heeft hij daar de vurring eraf gelaten en op de vuurkorf het rooster/plancha gelegd? Of toch op de vuurring?

1718281517728.png

Dat laatste past voor mijn gevoel bij mijn bastard niet in combinatie met het spit. Maar misschien moet ik dat eens gewoon proberen. Bastard heeft ook een twee-delige fire-box.
1718281774252.png
 
Tweede barbecue? 😜
 
Hehe. Ja ik zei al, zal ik mijn WGA aanvlammen. Maar een klein broertje erbij zou ook leuk zijn. Does it ever stop 🙈 😂
 
Ik heb het zojuist even geprobeerd want ik heb onlangs mijn rooster in 2en geslepen.
Het kan dus zowel bovenop de firebox als tussen de 2 ringen in.
Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden, volgen hier meer dan 2000 woorden:

Op de bovenste ring. Daar is niet mega veel ruimte, maar meer dan ik dacht. Een kip wordt lastig, maar een picanha kan er wel bij.
1718299698323.png


Op de onderste ring. Ruim voldoende plek. Rooster is wel dicht bij het vuur, dus niet te veel zuurstof of flink draaien/roeren als daar iets op gaat denk ik :)
1718299655359.png
 
Op de bovenste ring. Daar is niet mega veel ruimte, maar meer dan ik dacht. Een kip wordt lastig, maar een picanha kan er wel bij.
Probleem met deze opstelling is dat je met niet heel veel ruimte hebt.
Meestal komt hetgeen aan je spit hangt dan tegen hetgeen op je rooster ligt.
Op de onderste ring. Ruim voldoende plek. Rooster is wel dicht bij het vuur, dus niet te veel zuurstof of flink draaien/roeren als daar iets op gaat denk ik :)
Je kan hier nog altijd een halve maan steen op leggen en daar dan terug een rooster op, dan heb je een (niet optimale) indirecte opstelling.
 
Ja, precies wat je zegt. Of weinig ruimte of heet.
Maar een halve maan op de onderste positie is wel een optie. Misschien aan de andere kant nog een spacer (hele grote moer ofzo) om de ring weer wat horizontaler te krijgen. Ik zal het binnenkort gewoon eens proberen. Maar dit weekend niet. Dat wordt denk ik een bavette om fajitas te maken :)
 
Dit kan ook :)
Dan kan je gewoon spiezen wat je wil spiezen en je groentes en aardappels toevoegen in de carousel elk met zijn eigen bereidingstijd op gevoel toevoegen

 
Laatst bewerkt:
Ook een goed idee, op de kolenmand. Heb ik eindelijk een goede reden om een lasapparaat aan te schaffen ;)

Zo carousel heb ik nog niet maar dat had een leuk vaderdag cadeautje kunnen zijn. Volgend jaar dan maar...

Bedankt voor alle tips. Ik ga eens wat experimenteren. Als ik nog goede resultaten heb zal ik het hier laten weten
 
Terug
Bovenaan Onderaan