BasBQ
Beef en Steak

Spicy juicy chicken - kippenpoot met pittige rub en BBQ glazing

BigBob

Tondelzoeker
Berichten
16
IMG_3551.JPEG


Na inspiratie van Mad BBQ Scientist vandaag twee kippenpoten gesmoked op mijn Bastard. Tevens zag ik dit als een mooie kans om wat te experimenteren met een eigen semi-pittige chicken rub. Helaas maar één foto (vergeten foto's te maken in het bereidingsproces). Ik heb ooit een keer zo'n setje cups, tablespoon, teaspoons gekregen, dus vandaar deze aanduiding in mijn recepten (werkt opzich wel fijn). Grote hoeveelheden weeg ik altijd af. Tevens geen idee of hier mensen zijn die Fahrenheit gebruiken, dus bij deze.

Step 1 Seasoning:
  • Zout (50gr)
  • Peper (10gr)
  • Caynenne pepper (1/2 tsp)
  • Chili poeder (1/2 tsp)
  • Chili vlokken (1/2 tsp)
  • Gedroogde thijm (1 tsp)
  • Gedrooge oregano (1 tsp)
  • Gerookt paprika poeder (1 tbs)
  • Lichte bruine bastard suiker (30gr)
Wrijf de poten goed in met de rub totdat alles mooi bedekt is.

Step 2 smoking:
Stel de barbecue in op indiret grillen. Na ongeveer een uur zal je de 65-70 graden bereiken als interne temperatuur van het vlees.
  • Omgevingstemperatuur: 100 tot 105 graden C (210 - 225 F)
  • Interne temperatuur: 65 - 70 graden C (150 - 160 F).
Step 3 barbecue:
Nog steeds indirect, gaar door tot een interne temperatuur van 85 graden. Het idee achter het verhogen van de temperatuur is dat de huid nu knapperig wordt in de laatste fase van het barbecuen.
  • Omgevingstemperatuur: 150 C (300 F)
  • Interne temperatuur: 85 graden C (185 F)

Step 4 glazing:
  • Sweet Baby Ray’s Spicey (of saus naar keuze) met appelazijn. Verdunnen kan ook met water als je niet van het zuurtje van de appelazijn bent. Saus moet redelijk dun zijn zodat het makkelijk uitsmeert en dun laagje vormt over de kip. Makkelijk check methode is om met een lepel een schep te nemen en het eraf te laten glijden. Indien de saus er makkelijk afstroomt (maar niet zo dun als water) dan zit je goed. Als het nog klontert is het te dik.
  • Smeer de kippenbout in met de saus of dunk de kippenbout in de bak met saus.
  • 10-15 mins totdat de laag sticky is. Makkelijk te testen door te voelen. Plak het een beetje, dan is de saus ingedikt en klaar om te gaan.
  • De temperatuur hoeft niet verlaagd of verhoogd te worden. Door de koude saus, heb je een soort van counter effect, waardoor de temperatuur van het vlees prima blijft voor de korte duur van het glazen.
De groente als bijgerecht was meer omdat de groente over was. Een mix van groente met beetje ketjap en provinciale groente. Alle bijgerechten zijn natuurlijk welkom.

Enjoy!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi maaltje zo , ziet er erg goed uit 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan