Beef en Steak

Spicy gember kip op een blikje

Sabine

Kooltjesharker
Tja deze moest er een keer van komen; beercan chicken!
Gisteren de kip al in een zoutbad je met citroen en rozemarijn gezet. Na een nachtje badderen haar er vanmorgen uitgehaald, afgedroogd en de rest van de dag verder laten drogen.

Vanavond een heerlijke marinade van maple siroop, gember, knoflook en nog wat kruiden gemaakt. De marinade ingekookt en daarna kippie (die inmiddels op een blikje bier stond) er mee ingesmeerd. In een bakingtray gezet met aardappeltjes erom heen.

Bbq stond al te branden op ongeveer 180 graden. Kippie erin, thermometer in haar bil en bakken maar.
Met moeite laten rusten toen ze klaar was… maar het was zo de moeite waard; echt heerlijk!

Recept uit BBQ tijd van Susan Aretz

IMG_8945.jpeg

IMG_8946.jpeg

IMG_8947.jpeg

Laatst bewerkt:
Zou de kip volgende keer niet in zo’n grote bak doen , de hitte heeft de schouders goed geraakt maar de rest niet .
Het beste is hem alleen staand zodat de temperatuur goed om de kip heen kan.

Prima kippetje zo. Hoe was het velletje? Een beetje krokant? Bij mij is die altijd zo rubberachtig. En alleen bij spatchcock of beercan chicken. Vleugels of borrelhapjes gaan me dan weer prima af.

Zou de kip volgende keer niet in zo’n grote bak doen , de hitte heeft de schouders goed geraakt maar de rest niet .
Het beste is hem alleen staand zodat de temperatuur goed om de kip heen kan.
Ah thx voor de tip!
Hij stond wel bewust in een bak met ruimte voor de aardappeltjes omdat ze daardoor extra lekker worden. Heb je daar dan een andere manier voor?

Prima kippetje zo. Hoe was het velletje? Een beetje krokant? Bij mij is die altijd zo rubberachtig. En alleen bij spatchcock of beercan chicken. Vleugels of borrelhapjes gaan me dan weer prima af.
Ik heb hem nog heel even los terug gelegd met de deksel open; dat maakte dat ie krokanter werd.
Maar door de marinade was het velletje juist heul lekker!

Da's toch geen Meneer Kip, Gekkie! Da's een prachtige Dame! Mooie bereiding zo. Had ik best willen proeven Sabine!

Ah thx voor de tip!
Hij stond wel bewust in een bak met ruimte voor de aardappeltjes omdat ze daardoor extra lekker worden. Heb je daar dan een andere manier voor?
Het lekkerste vind ik van het spit , maar heb je die niet zou ik de aardappels in een skillet er voor doen zo dat de kip vrij staat
IMG_0039.jpeg

Het lekkerste vind ik van het spit , maar heb je die niet zou ik de aardappels in een skillet er voor doen zo dat de kip vrij staat Bekijk bijlage 55616
Heb idd geen spit… staat nog wel op het verlanglijstje (maar dat is al lang 😜)
Ik wil juist bewust de aardappeltjes onder de kip; de vleessappen en marinade druipen dan op de aardappeltjes en dat is heel lekker!

Maar je hebt een punt dat de top donkerder was dan de rest… heb hem daarom nog even teruggelegd. Hmmm ga er eens even op broeden 🪺🐓💡😉

Aanvulling; Zou een schaal met aardappeltjes onder het rooster en de kip op het rooster een optie zijn? 🤔

Aanvulling; Zou een schaal met aardappeltjes onder het rooster en de kip op het rooster een optie zijn? 🤔
Kun je proberen, je zou dan wel zo nu en dan de aardappelen om moeten roeren.
Anders ben ik bang dat ze aanbranden .

En gefeliciteerd met je 🐔

Dat ziet er lekker uit.

Weer eens wat anders dat de standaard bbqrub.

Gefeliciteerd met je 🐔

Blijft heerlijk

Mooi kippie geworden hoor! Moet toch altijdcwel lachen om die pose van zo'n kale kip. Wat betreft een hen of een haan: haan is erg lekker en smaakt erg goed ten opzichte van een hen.

Ziet er zeer smakelijk uit Sabine.
Het enige wat ik kan bedenken is: Probeer de volgende keer een Mechelse koekoek.

Terug
Bovenaan Onderaan