Beef en Steak

Spareribs op nieuwe WSM 47

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sven
  • Startdatum Startdatum
S

Sven

Gast
Dag allemaal.

Ik had al een tijdje een Weber Q300, maar vandaag een nieuwe WSM 47 opgehaald voor erbij om low & slow mee te roken. Ik ga zondag spareribs maken en heb een vraagje over de briketten, iets wat helemaal nieuw voor mij is. Vandaag gelijk 3 ribben gehaald van in totaal 2kg, van de week al de rubs en sausen besteld.

Na wat topics gelezen te hebben moeten de ribben met pak 'm beet zo'n 4 uurtjes wel klaar zijn. Qua aansteken van de briketten lijkt de minion methode mij het meest geschikt. Hoeveel briketten kan ik het beste gebruiken (warm/koud) om de 4 uur door te komen zonder al te veel te verspillen? Ik heb om te beginnen eerst een zak Weber longlife briketten gehaald en tevens de weber brikettenstarter.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, zal uiteraard wat foto's plaatsen van het resultaat.

Allereerst welkom bij de club en gefeliciteerd met je WSM.

Maak je niet druk over verspillen van briketten, als je klaar bent met de WSM sluit je alle gaten en de briketten zullen gewoon doven. De volgende keer zijn de overgebleven brikketten gewoon de basis van de volgende sessie.

Begin met het aansteken van een briket of twintig.

Ga je de Spareribs nog inpakken en ga je rookhout gebruiken?

Dennis heeft er een duidelijk stuk over geschreven op zijn blog:

http://www.bbq-nl.com/2007/07/wsm-minion-aansteek-methode.html

hoi Sven, Welkom bij de club, succes met je ribs

Welkom bij de club! ik doe ribs op WSM altijd via de 2 - 1 - 1 methode (babybacks / lenderibben), buikribben via de 3 - 2 - 1, vind ik persoonlijk het lekkerste!

Hoi Sven, ik heb je draadje even verplaatst omdat Low & Slow is om resultaten van een low en slow sessie te laten zien met foto's e.d. erbij. Ook zouden we het op prijs stellen als je je even voor zou stellen in het daarvoor bestemde deel, dan kunnen we je een warm BBQ Genootschap welkom geven ;)

Je kunt de ring van je WSM het beste vastzetten aan het kolenrooster, dit gaat goed met 2,5mm koperdraad. Op die manier krijg je een soort zeef waar je de as van je kolen mee kunt schudden als alles weer is gedoofd.
Verder gewoon je ring vullen 18-20 brandende briketten er op en na afloop de schuiven dicht zoals Frits al zei, het vuur zal doven en de rest kun je hergebruiken. Beter te veel kolen dan te weinig want tussentijds bijvullen is niet handig met een WSM met vlees en water!

Bedankt voor de tips.

Ik ga er eentje inpakken (2-1-1), de overige twee ga ik elk uur met appelsap besproeien. Het laatste half uurtje gaat de BBQ saus erop. Heb Sweet Baby Rays & Blues Hog.

Qua rookhout heb ik de hickory snippers van Weber gehaald. Leggen jullie deze tussen de koude briketten of gaat alles over de hete briketten heen ?

zou leuk zijn als je je even voor zou willen stellen in het voorstel draadje, weten de leden ook wie je bent enz enz  ;)

Gisteren dus voor het eerst de WSM47 gebruikt, nou dat viel nog niet mee zeg. Nog nooit eerder met briketten gewerkt aangezien ik een Q300 gas BBQ heb.

Als eerste de WSM ring voor drie kwart met koude briketten gevuld, daarna 20 briketten in de brikettenstart gedaan en gewacht tot ze grijs waren (30min).
Toen de hete briketten over de koude heen en de bak met water nagenoeg geheel gevuld met heet water. De kap erop gedaan, alle roosters (3 onder, 1 boven) volledig open gezet en gewacht. Helaas kwam de temperatuur maar tot 66graden en liep zelfs uiteindelijk nog wat terug. Na 15 minuten bleken de briketten zo goed als uit te zijn.

De briketten weer in de starter gedaan, paar nieuwe erbij en weer heet laten worden. Hiernaa weer in de WSM gedaan echter zelfde verhaal. Toen heb ik nog een halve briketten starter gevuld met kolen, gewacht totdat deze grijs waren en erbij gedaan. De temperatuur liep hierna op tot 100 graden. Met alle roosters nog steeds vol open bleef de temperatuur echter op 100 graden hangen. Hierna het deurtje er een tijdje af gehad, de briketten aan lopen blazen en uiteindelijk kwam er meer temperatuur in.

De ribs er opgelegd en pas na een uur liep de temperatuur op tot een 125 graden. Hierna heb ik de onderste schuiven wat dicht gezet (bovenste volledig open) om de temperatuur stabiel te krijgen op zo'n 115 graden. Toen de briketten eenmaal goed aan waren was dit niet zo'n probleem.

Na 4,5 uur de ribs erop te hebben gehad hebben we heerlijk gegeten. Nog niet eerder zulke goede ribs gehad (zal de foto nog even toevoegen).

Helaas wel 2 uur bezig geweest om de WSM op temperatuur te krijgen waardoor we ipv om 18.00 uur om 20.00 uur hebben gegeten.

Zelf denk ik dat het aan de briketten ligt (Weber LongLife) en misschien wat te veel water in de pan. Wat zijn jullie meningen ?

Weber briketten zijn helaas geen goede briketten 
Maar dit moeten ze wel aankunnen.
Had je wel heet water in je waterpan zitten, anders duurt het wel even voor hij op temperatuur is

Teveel water in de pan is het probleem niet. Het ligt aan je brandstof. Hebben ze misschien vochtig gestaan ergens? Weber hoort normaal gewoon lekker te branden. Het geeft wat meer as dan kokos maar dat heeft niets met je opstart problemen te maken.

Vorige week heb Ik hetzelfde gehad, de WSM was niet warm te krijgen.
Het bleek dat mijn briketten te vochtig waren. Het duurde zeker twee uur voordat de temperatuur hoog genoeg was.

Terug
Bovenaan Onderaan