Beef en Steak

Spaghetti n meatballs, maar dan Koreaans!

A3N

Stoker
Que? Ja, dat dus! Twee weken geleden maakte ik Korean pulled beef, was een mooie inzending geweest voor de fotowedstrijd deze maand, als ik het een weekje later had gemaakt tenminste 🙃. Geen probeem, we mogen weer wat anders bedenken, en dat blijkt weer leuk te zijn! Korean bbq is het onderwerp en het mag fusion zijn. De titel verraadt natuurlijk al dat ik vandaag een gerecht maak wat dit Amerikaanse comfortfood-gerecht combineert met Korean BBQ.

Toen ik van de week aan het filosoferen was wat ik deze maand ging maken stond ik een pan spaghetti te maken en van het één kwam het ander. Ondertussen zijn we allang uitgefilosofeert, tijd om aan de slag te gaan!

Allereerst maak ik m’n Korean rub gereed:
- 3el gochugaru
- 1el gerookte paprikapoeder
- 1el komijnpoeder
- 1el knoflookpoeder
- 1el zout
- 1el donkere basterdsuiker

IMG_8240.jpeg

Dan de ballen. Ik herinnerde me een draadje van @Sticky Fingers over Koreaanse moink balls, ik heb dankbaar gebruik gemaakt van het receptuur als leidraad voor mijn ballen. Ik gebruik vandaag mozzarella, omdat cheddar niet voor handen was en mozzarella voelt ook als een goed idee, komt later ook weer terug. Balletje balletje:
- 1kg rundergehakt
- 2 uien gesnipperd
- 2el Korean rub
- 130 geraspte mozzarella
- klompje gember geraspt
- 3el sojasaus
- 2el gochujang
- 2el sesamolie
- 5el paneermeel
- 2st eidooier

IMG_8243.jpeg

Een deel omwikkel ik nog met bacon, snackjes voor later 😉. Rub erop en even in de koeling.

IMG_8247.jpeg

Nu we er toch zijn maak ik gelijk de pasta maar even zelf. Ik ben het deeg aan het maken en de zak met gochugaru staat mij aan te staren. Ik doe wat van die rode vlokken door het deeg. Waarom ook niet, zien wel hoe het uitpakt 🙂.

IMG_8251.jpeg

Terwijl het deeg rust maak ik de saus. Uitje snipperen en aanzweten. Ik voeg ook nog een eetlepel rub toe en een eetlepel gochujang. Afblussen met 500ml tomatenpassata. Ik voeg toe; 2el sojasaus, 2el maplesyrup en 1el sesamolie. Paar stukjes gember, welke we er later uithalen en indampen tot de gewenste dikte maar.

IMG_8254.jpeg

Ondertussen heb ik de KJ klaargemaakt voor gebruik op 120c met een blokje appelhout. De ballen gaan erop totdat ze 70c kern zijn. Ik lak de ballen voor de pasta verder niet af, we halen ze later door de saus.

IMG_8260.jpeg

Terwijl dat z’n gang gaat haal ik het deeg door de machine, de gochugaru geeft een mooi effect.

IMG_8255.jpeg

IMG_8256.jpeg

Het snackje voor tussendoor is alvast klaar ✅. Komt goed uit, want het water voor de pasta komt niet erg snel aan de kook.

IMG_8264.jpeg

Uiteindelijk komt dat allemaal goed en kan alles samen komen. Ik haal de pasta door de saus en doe hetzelfde met de ballen. Wat geraspte mozzarella, sesamzaad en lente-ui erop en dan laat het zonnetje zich nog één keer zien vandaag. Daar heb je het dan, Korean spaghetti ‘n meatballs! 🍝

IMG_8278.jpeg

IMG_8269.jpeg

Eerlijk gezegd, toen ik eraan begon was ik nog enigszins in twijfel over de kwaliteit van dit idee. Dat was nergens voor nodig. Wanneer die pan voor je neus staat komt je een lekkere bbq geur tegemoet welke je uitnodigt om aan te vallen. Dat gedaan te hebben; Er is zeker een pitje, maar zelfs de kleine chef eet alsof het zijn eerste maaltijd in dagen is. Mooi werk dus! 👍

*De gochugaru door het deeg? Wanneer je de pasta naturel proeft vind je het lichtelijk terug, eenmaal in de saus valt het weg. Leuke visuele gimmick 😁.

Terug
Bovenaan Onderaan