Beef en Steak

Soort cake/taart achtig iets maken...?

Dr. Truffel

Kooltjesharker
Beste experts,

Ik wil een soort taart/cake gaan maken op de BBQ als dessert, maar geen idee of wat ik in gedachte heb gaat smaken of werken.... Een cake bakken zou rond de 180 graden moeten, maar wil ook een soort zachte binnenkant wat kan lopen met "saus". Ik zit te denken aan chocolade puur, kersen warm/zoet met saus, pistache gezouten/geroosterd, Frapin (cognac) voor flamberen, vanille-ijs erbij en iets met suiker wat hard is in "glasscherven/suikerspin".

Ik zit dan te denken aan een stevige buitenkant als echt een soort cake, onderin een dunne laag kersen en dan een soort puree ervan maken met een scheutje cognac, een soort zachte chocoladecake daaroverheen, afgetopt met geroosterde pistache (gezouten) en dan gaan flamberen met cognac en afwerken met witte gesmolten chocolade strepen. Paar hele kersen in warme saus erbij met vanille ijs (ijs koud gaan roken met kersenhout) en dan daarover gekarameliseerde suikerscherven of iets. Wellicht een soort pistache witte chocolade bommetjes er in verwerken die eerst bevroren zijn zodat ze niet direct smelten in de cake.

Het klinkt als een super spannende bewerkelijke uitdaging wat faliekant mis kan/zal gaan :ROFLMAO:

Iemand een wilde gedachte hierover of zoiets zou kunnen?

Edit: Ik denk dat ik gewoon een paar van deze onderdelen los moet gaan uitzoeken en testen, maar ik denk dat het kan met enige oefening.... als ik het 4 keer probeer en het is dan nog steeds niets dan zal het wel ook niets meer worden. Ik ga het gewoon doen binnenkort! Heel veel lezen en uitzoeken hoe het moet. 💪

Laatst bewerkt:
IJs koud roken gaat niet werken lijkt mij. Als je gerookt ijs wilt maken, of eigenlijk ijs met rooksmaak, zul je ingrediënten moeten roken en daar vervolgens ijs van maken.

Ik denk wel dat je hier probeert te rennen voordat je hebt leren lopen.

Absoluut vreselijk ingewikkeld voor een beginner zoals mij, maar wel mooi om naar uit te kijken en goed over na te denken. Hoeft of niet deze week en heb nog veel gerechten te gaan en moet nog veel leren over de juiste gaarheid van alles. Maar dit is wel iets waarvan ik in mijn gedachte heb dat dit een echt persoonlijk iets is (en een soort taart/cake is wat ik altijd al heb willen proeven in gedachte) wat een doel is om voor elkaar te krijgen. Echt een immense uitdaging om naar uit te kijken en de tijd voor te nemen.

Komt omdat ik binnenkort jarig ben en al 18 jaar geen verjaardag meer heb gevierd, en altijd als ik jarig ben ga ik toch kijken naar gebak of taart met kersen en kan nooit iets vinden wat mij lekker lijkt.

Wat je trouwens bedoelt is een moelleux, ook wel bekend als lavacake, misschien kan je vanaf daar verder werken 🙂. Nieuwe dingen leren / proberen blijft het leukste van koken.

Dat is wat ik bedoel i.d.d. , ik heb het ooit op tv gezien in een ver verleden en dat is mij altijd bij gebleven! Top man, hartelijk dank 👍

Edit: Staan hier diverse op het forum zie ik nu. Mijn chocolade bommetjes kan ik ook maken omdat ik hier CO2 cilinders heb en ram hard kan afkoelen (gebruik voor tuning van motoren). Ondertussen gevonden hoe ik thuis gerookte vanille ijs kan maken en zou goed te doen moeten zijn, heb zelfs alles in huis daarvoor. Voor de kersenpuree moet ik even kijken hoe dat werkt, maar denk aan een bindingsmiddel. Ik denk dat ik heel ver kan komen.

Laatst bewerkt:
In principe als je gaat bakken op een Bbq / Kamado gebruik je de Bbq / Kamado als vervanging van je oven die je binnen hebt staan.

Neem van mij aan truffel dat je geen rook smaak in je gebak wilt stoppen / hebben. Het probleem is dat als je een ( ik neem het voorbeeld van mijn brownie die ik op de Bbq / Kamado heb gemaakt) brownie op de Bbq / Kamado maakt de rook moleculen zich gaan hechten aan het beslag. Dit zorgt ervoor dat het beslag een nare smaak gaat krijgen.

Wat je welt kunt doen en dat geeft A3N ook aan is je recept op te splitsen en gaan nakijken wat je wel kunt roken van de ingrediënten.

Dat is wel een leuke bezigheid waar ik me zelf ook wel eens mee bezighoud. Ik heb je vorige week mijn recept gegeven van de de Smoked Chocolate Bombs With Golden Nuggets dan kun je een beertje lezen hoe ik bevoordeeld een gerookte chocolade mousse heb gemaakt.

Ik ben dan zo een clown die het basis recept erbij pakt van een chocolade mousse en dan vanuit daar zet ik alle ingrediënten op papier en ga kijken wat ik eventueel kan gaan roken op de Bbq / Kamado.

In dit geval was dat dus de slagroom, ik heb heel wat liters verneukt om tot een slagroom te komen die A niet naar asbak stonk en B die een lekker subtiel rooksmaakje had.

Je had het over: iets met suiker wat hard is in "glasscherven/suikerspin

Je zou bevoordeeld de suiker kunnen roken en vanuit daaruit suikerglas kunnen maken. En dan inplaats van het op het fornuis te doen kun je lekker kloten met een pannetje op je Bbq / Kamado.

Ijs roken is idd lastig, wellicht ingrediënten roken en zelf ijs maken daarvan. Dat is al benoemd. Wat wel kan is ijs op de bbq helemaal bedekken met eiwit. Hierdoor isoleert de eiwit je ijs en wordt het eiwit mooi gekleurd.(pavlova) De gasten snappen er trouwens niets van als de boel de hete bbq of oven ingaat.

Heel erg leuk idee Pascal, zal daar eens over nadenken 👍

PS: Nieuwe fles Frapin is weer binnen, maar moet eerst maar goed gaan proeven🤪 of deze ook zo lekker is als normaal. Hopelijk blijft er genoeg over 🫣

Uitproberen is leuk om te doen, maarrrrr bakken is geen koken of grillen (bakken kan ik, koken niet zo). Bakken vereist precisie met ingredienten, temperatuur en vochtigheid.
Als je iets wil bakken, zul je moeten zorgen dat je je bbq op een constante temperatuur kunt houden. Een lavacakeje (moelleux) maken is niet makkelijk. En let ook op met chocolade buiten bereiden. Het mag niet te warm zijn en ook vochtigheid vindt chocolade niet leuk (en sommige andere ingredienten ook niet).
Verder kun je met bakken niet steeds de bbq opendoen om te kijken hoe het gaat, grote kans dat je baksel mislukt. Dat moet je met rust laten.

Om een kersengelei te maken kun je meerdere manieren gebruiken: gelatine, agar agar of pectine. Elk met zijn eigen voor en nadelen, afhankelijk van wat je er mee wil doen (of je een stevige gelei wil, of je het warm wil binden of juist koud enz.).
Voor de genoemde pavlova, Frans, Duits, Zwitsers of Italiaans schuim (meringue)? Bereidingen zijn anders, met een ander resultaat, dus geschikt voor verschillende recepten. Let op met rauwe eieren als je het anderen voorzet.
De eierdooiers kun je perfect gebruiken voor je zelfgemaakt ijs, of lemoncurd.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar zou het zonde vinden als het bakken mislukt. Begin met wat makkelijkers als een applecrumble. Dat komt minder nauw, maar is ook superlekker!

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan