BasBQ
Beef en Steak

Smokey Mountain, hoeveel ecobrasa voor ribs

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Ik ben van plan om morgen m'n WSM voor het eerste vies te gaan maken. Het plan is om baby back ribs te maken volgens mijn normale recept (321 methode , een uurtje of zes op 110C).

Nou ben ik nog een volledige WSM maagd en heb werkelijk geen idee hoeveel ecobrasa ik ongeveer nodig heb en hoeveel hete briketten ik in het begin erbij moet gooien voor de Minion methode. De enige info die ik heb gaat uit van Weber briketten, maar ik heb het vermoeden dat je dan veel meer moet gebruiken dan met ecobrasa.

Verder sta ik open voor alle tips die jullie WSM veteranen me kunnen (willen) geven.  ;).
 
Ik kan je er helaas nog niet mee helpen omdat ik zelf nog geen WSM heb, ik ga dit draadje wel volgen.

Succes met je ribs.
 
Ik gooi de kolenmand helemaal vol met briketten en 10 gloeiende er boven op.
En het restant wat over blijft gebruik je de volgende keer weer.
 
Gooi je kolenmand halfvol en steek hem aan met de minion methode. Als je klaar bent alle schuiven dicht dan kan je de ongebruikte kolen nog een keer gebruiken.
 
Ik gooi ook altijd de kolenmand vol en dan 15-20 hete kolen er op.

Als de de mand vol gooit denk ik dat je misschien 1/5 tot 1/4 verbruikt in 6 uur 110 graden.
 
Ik sluit me bij de rest aan, mandje vol en dan 18-20 kooltjes er op, werkt voor mij het beste.

De ring heb ik met koperdraad (elektriciteitsdraad) vast gezet aan het rooster, zo kun je als alles is afgekoeld het geheel als een soort zeef gebruiken.
 
Mike v R zei:
Ik gooi de kolenmand helemaal vol met briketten en 10 gloeiende er boven op.
En het restant wat over blijft gebruik je de volgende keer weer.

Plus1
 
noskos zei:
De ring heb ik met koperdraad (elektriciteitsdraad) vast gezet aan het rooster

Goede tip, ga ik ook doen.
 
Mijn ervaringen sluiten aan, ik gebruik een halve snelstarter en een bodem in de WSM, je houd na ribs waarschijnlijk 1/3 over van de vulling die je kan hergebruiken. Overigens zijn de ribs van de WSM hier thuis koning !!
Ik gebruik de WSM ook veel meer dan ik  van te voren gedacht had.
Ondertussen zelfs geëxperimenteerd met houtskool (korte sessies) maar de WSM blijft superstabiel in temperatuur !

Groeten,

Mike
 
Je kan ook zeggen het verbruik ligt op 7a8 kooltjes per uur dus een sessie van 10 uur 70 tot 80.
 
Ik hou niet echt het verbruik bij, het ligt ook een beetje aan de omstandigheden, bij koud weer gebruik je meer.
 
Ik heb gisteren niet veel verbruikt, ik had een halve doos ecobrasa in de kolenmand gegooid en het lijkt of ik nog genoeg over heb voor nog eens drie of vier sparerib sessies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan