Beef en Steak

smokerbox of alufolie envelop

Peter64

Gerijpt
Weinig kennis van roken. Recentelijk wat gëxperimenteerd met Weber rookchips in een envelop van alufolie.
Dit al verbeterd naar dubbele folie met pakweg 5 gaatjes on top
Ook de chips op de briketten gedaan. Vliegt gelijk in de fik en temp. loopt sterk op.

- Waarom schrijft men dat hier maar 1 gaatje in mag. In een smokebox zitten er toch ook meer ?

- Heeft een rookbox zin op een W-57 ?

Waar heb je gevonden dat er maar 1 gaatje in mag?? Ik zelf deed altijd de chips in een dubbele laag alu folie met meerdere gaten, en bovenop de ecobrasa, dat ging prima.
Een rookbox heb ik zelf nooit gebruikt, dus daar kan ik geen uitspraak over doen

Lekker veel gaatjes inprikken.
maar waarom doe je niet gewoon de chips direct op de kolen? Als je bang bent dat ze gelijk ontbranden kan je ze eerst een uurtje weken in water.

Een rookbox is handig (en dit is een beetje vreemd op een BBQ site met houtskool of cocos briketten) met een gas BBQ maar gaat ook goed op houtskool en briketten en ik gebruik alles door elkaar, het is maar net hoe het uitkomt en zeker ook vaak gelijk rookhout gelijk op de de kolen.

Waar heb je gevonden dat er maar 1 gaatje in mag?? Ik zelf deed altijd de chips in een dubbele laag alu folie met meerdere gaten, en bovenop de ecobrasa, dat ging prima.
Een rookbox heb ik zelf nooit gebruikt, dus daar kan ik geen uitspraak over doen
Ergens in eoa forum omtrent bbq technieken.
Ga ze eens in alu folie op de briketten leggen.

maar waarom doe je niet gewoon de chips direct op de kolen? Als je bang bent dat ze gelijk ontbranden kan je ze eerst een uurtje weken in water.

1 keer onder de bbq run de fout gemaakt om de alu folie envelop leeg te kiepen op de kolen. Derhalve enige reservatie in deze.
Zal het eens gaan proberen met natte chips.

1 keer onder de bbq run de fout gemaakt om de alu folie envelop leeg te kiepen op de kolen. Derhalve enige reservatie in deze.
Zal het eens gaan proberen met natte chips.
Probeer het eens met chunks dat zij brokjes, met aluminium folie heb ik het wel gehad dat het pakje wegsmolt en da's niet gezond.

En hier komt hij weer: de discussie over wel of niet je snippers weken van te voren, er is een gedeelte dat zegt "niet doen, want dan krijg je meer stoom dan rook" en een gedeelte van de q'ers die zegt dat het prima kan. Ik zelf heb het nooit gedaan, maar kunnen we hier misschien voor altijd een klap opgeven wat nu wel of niet wijsheid is??? Of is dit al ergens op het forum "uitgevochten"?? Ik kan het iig nergens terug vinden.

Wanneer je de snippers niet meteen rechtstreeks in de gloed legt maar een stukje ernaast (of een stuk eronder), verbranden ze niet meteen maar roken ze eerst.
Voordeel van een envelop of rookbox is dat je ze ook mooi bij elkaar hebt. Als je dan de volgende keer weer gaat bbq-en met dezelfde kooltjes, weet je dat er geen rookhout van de vorige keer bij in zit. Zo voorkom je wellicht dat je rooksmaken krijgt die je misschien niet wilde toevoegen.
Bij chunks speelt dat een stuk minder, die kun je er (als dat al nodig is) super simpel uit vissen.

Over het welen van je hout is enorm veel geschreven. Wellicht geeft deze link genoeg informatie; https://amazingribs.com/more-technique-and-science/more-cooking-science/myth-soak-your-wood-first

Wanneer ik op de gasser een smokerbox gebruikte deed ik soms in de ene helft natte snippers en in de andere droge snippers. Dit zodat ze 'na elkaar' rook zouden geven. Geen idee of dat qua resultaat beter of slechter was dan 'alles in één keer.
Gebruik tegenwoordig alleen maar chunks, op 1 uitzondering na: grillen van kippen aan het spit waarbij de complete gasser vol hangt (boven alle burners hangen dan kippen). Daarbij leg ik een grote extra plaat in de bbq, bovenop de flavorizer bars zodat ik toch overal indirecte hitte krijgt. Daarbij strooi ik een handvol snipper bovenop deze extra plaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan