Beef en Steak

Smoked Pastarami Chicken Wings

Sticky Fingers

Pitmaster
Hoi Bbq genoten,

Wat is het weer heerlijk genieten in het zuiden des lands. De thermometer tikte vanmiddag de 33 c aan in mijn achtertuintje wat je wel tropische mag noemen 🌞

96B395FC-8012-4571-B6E0-06BB0AAD0ADB.jpeg

Aangezien ik sins de Pastarami van Jet helemaal verslingerd ben aan de smaak “ Pastarami “ Ben ik eens opzoek gegaan naar wat je allemaal kunt maken met de smaak van Pastarami, Ik heb al eens Pastarami Short Ribs gemaakt en destijds verwerkt met kerstmis in een bitterbal. Dat was super lekker. En laats heb ik ze nog eens gemaakt na het recept van Dennis ( had dat recept ook aangehouden toen ik de Pastarami Short Ribs Bitterballen had gemaakt ) en miste de WOW factor erin dit terwijl ik de Pastarami Short Ribs in de bitterballen wel weer WOW vond. De Porkstrami staat hier nog hoog op het lijstje en wil ik met Baconday maken in september.

Nu kreeg ik het idee om eens Chicken Wings Pastarami style te maken.

Naar wat geneus op het internet ben ik een aantal recepten tegen gekomen. Deze kwamen allemaal uit Amerika en werkte allemaal met Prague #1 curing salt. Dus ik heb het recept wat hier onderstaat zelf samen gesteld en heb het Praque curing salt vervangen door nitrietzout voor in de brine en als inmaak kruiden de inmaak kruiden van het Pastarami recept van Jet.Al met al was ik blij verrast met het eindresultaat.

INGREDIËNTEN:
  • 1,5 kilo kippenvleugels
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 klein blokje citrus rookhout

Voor de Brine:
0BCB3600-7F4D-4CD5-AE5C-A4BE6D27D639.jpeg

Pastarami Chicken Wings Rub kruiden
  • 2 eetlepels zwarte peperkorrels
  • 1 eetlepel korianderzaad
  • 1 theelepel hele gele mosterdzaadjes
  • 1 eetlepel witte suiker
  • 1 eetlepel paprika
  • 2 theelepels knoflookpoeder
  • 2 theelepels uienpoeder
Even alles in een kruidenblender mikken en klaar is je rub voor de Pastarami Chicken Wings
C73B69AC-F546-467C-A007-6938F55E568E.jpeg

Bereiding:

Voorbereiden van de Brine

1. Giet 2 liter ijswater in een grote plastic bak of kom ( ik heb het in een grote kom gedaan )

2. Breng 2 cups water aan de kook,
giet het kokende water over de kruiden en meng dit tot de zouten en suiker zijn opgelost.

35814232-3FC7-435C-B0E4-C2706B4B1187.jpeg

3. Voeg deze warme mix toe aan het ijswater, samen met knoflook en laurierblaadjes. Roer tot het gemengd is en koel dit terug.

4. Als de Brine is afgekoeld doe je de vleugels bij de brine en laat jeze 48 uur lang in de Brine liggen ( roer na 24 uur alles een keertje om )

492C0715-5490-4A65-AF01-96C71B77A27C.jpeg

5. Na 48 uur kun je er voor kiezen om je Pastarami vleugels te ontzouten of niet, ik heb er voor gekozen om ze te ontzouten, voor 2 uur

6. Haal de Pastarami vleugels uit het water en dep ze droog met keukenpapier. Wrijf de vleugels in met een beetje olie en kruid ze rijkelijk met de pastrami kruidenmix. Vervolgens laat je ze op een rekje een paar uurtjes drogen in de koelkast ( nog better is om ze een nacht te laten drogen in de koelkast onafgedekt, dit om het velletje te laten drogen en het geeft de Pastarami vleugels nog meer smaak )

2F96F01B-EBEB-4967-9D57-D57D7C1736DF.jpeg

De dag van bereiding :

Steek de Bbq aan op 180c indirecte hitten.

Haal ondertussen de de Pastarami Vleugels uit de koeling,

Plaats een klein blokje citrus rookhout tussen de kolen.

Leg de Pastarami Chicken Wings op het rooster en sluit de deksel voor 40 tot 60 minuten, Check na 40 minuten of ze krokant zijn en wat de kerntemperatuur is ( deze moet 72 c zijn ) zijn de Pastarami Chicken Wings dat nog niet laat je ze wat langer liggen. Je hoeft niet bang te zijn dat ze hun malsheid verliezen. Doordat ze 48 uur in de brine hebben gelegen kunnen ze wel wat hebben.
0BEEFFBB-0051-4C30-A063-234E20B1C945.jpeg

Ik was zelf blij verrast toen ik een hap nam van de Pastarami Chicken Wings. Ze waren van binnen goed mals en de Pastarami smaak waar ik zo gek op ben was goed aanwezig.Dit in combinatie met de zelf gemaakte 1000 eilanden saus van Dominique ( die saus ben ik ook helemaal verslingerd aan 😅 ) Maakte dit dat ik blij verrast was naar de Pastarami Chicken Wings. Ze waren ook totaal niet te zout gelukkig want daar was ik wel een beetje bang voor.

64A58D3D-B5BF-4866-A2F3-D1CC01A08B2E.jpeg
23B847A4-F7E3-4F44-9C44-9BF54F8E0F0C.jpeg

Eet ze wel warm want eenmaal afgekoeld is het velletje minder krokant 😉

Eet smakelijk,

Roy

Laatst bewerkt:
Een heel uitgebreid verslag zo! Pastrami is heerlijk. Goed idee van je. Ook deze vleugels zien er super smakelijk uit!

Mooi duidelijk verslag! En lekkere kippenvleugeltjes 😋

Dit in combinatie met de zelf gemaakte 1000 eilanden saus van Dominique ( die saus ben ik ook helemaal verslingerd aan 😅 )

Waar staat dit recept? Ik kan het niet vinden 😁 😇. Ik ben altijd in voor lekkere sauzen!

Laatst bewerkt:
Een heel verhaal Roy maar wel luid en duidelijk. De wings zien er heerlijk uit, met ontzouten van de wings voor 2 uur bedoel je daarmee dat je ze in schoon water legt. :unsure:
Weer een item op mijn bucket list. :)

Nice! Mooi verslag ook! Geen lekker speciaalbiertje ernaast? 🤪

Ziet er heerlijk uit Roy, als je ze niet had ontzout maar alleen afgespoeld en drooggedept zouden ze dan te zout geworden zijn denk je?

Schitterend gemaakt Roy :love: het is dus gelukt ;) nou gelukkig heb je een duidelijk recept geschreven dus dit gaan wij hier thuis ook snel maken en gelijk extra kipkluifjes besteld bij AH 🛒

Mooi duidelijk verslag! En lekkere kippenvleugeltjes 😋

Waar staat dit recept? Ik kan het niet vinden 😁 😇. Ik ben altijd in voor lekkere sauzen!
De 1000 eilanden saus recept van Domenique Mamajolijn kun je hier vinden :

Misschien een stomme vraag, maar de kip in de brine doe je in de koelkast toch?
Klopt ! Deze hoort in de koelkast te staan.
Een heel verhaal Roy maar wel luid en duidelijk. De wings zien er heerlijk uit, met ontzouten van de wings voor 2 uur bedoel je daarmee dat je ze in schoon water legt. :unsure:
Weer een item op mijn bucket list. :)
Das correct Bartus.
Je kiept de brine uit de bak na 48 uur en dan doe je er schoon water in en dan leg je daar de Chicken Wings in voor 2 tot 4 uurtjes voor ze te ontzoute
Ziet er heerlijk uit Roy, als je ze niet had ontzout maar alleen afgespoeld en drooggedept zouden ze dan te zout geworden zijn denk je?
Dat is een goeien vraag Ewald. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal om het zo te zeggen, eigenlijk had ik dat wel bij een paar chicken wings moeten doen zodat ik vergelijkingsmateriaal had. Ik ga ze sowieso nog eens maken en dan ga ik dat proberen. Ik was namelijk bang tot ze te zout zouden worden door het nitrietzout wat ik had gebruikt. Maar nu is mijn vraag aan jouw, zou dat al na 2 dagen met 25 gram nitrietzout het geval zijn ?
Schitterend gemaakt Roy :love: het is dus gelukt ;) nou gelukkig heb je een duidelijk recept geschreven dus dit gaan wij hier thuis ook snel maken en gelijk extra kipkluifjes besteld bij AH 🛒
Dankje Jet! Ja ze zijn gelukt :) Ik vond ze ook erg lekker. Ik ben benieuwd wat jullie ervan gaan vinden.

nou sticky.. dat zijn bere lekkere wings geworden. hier brinen we de kip eigelijk altijd.. wereld van verschil.
ik brine ze meestal voor 2 uur en dan niet ontzouten.

nou sticky.. dat zijn bere lekkere wings geworden. hier brinen we de kip eigelijk altijd.. wereld van verschil.
ik brine ze meestal voor 2 uur en dan niet ontzouten.
Om eerlijk te zijn heb ik een Chicken Wing nog nooit in de brine gelegd, ik denk ook dat 2 uur te kort zou zijn om de “ Pastarami “ smaak aan deze wings te geven. Zodoende heb ik ze er voor 48 uur in gehad

Terug
Bovenaan Onderaan