Beef en Steak

Smoked bacon a la Noskos

rljb1804

Tondelzoeker
Zo, vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en besloten om een stuk buikspek van 2,5 kg (met zwoerd ;-) ) om te gaan zetten naar een lekker stuk gerookt spek. Wat een pech dat je daar zo lang op moet wachten zeg! Eerst eergisteren maar een uit de vriezer getrokken (met dank aan de boys van B&S welke het diepgevroren aangeleverd hebben, natuurlijk, haha!), en het rustig in de koelkast laten ontdooien. Vanochtend was hij ontdooid, maar werk gaat voor de Q, dus we doen het vanavond.

Colorozo zout is de keus geworden, en alweer met dank aan Noskos, uitgerekend dat ik zo'n 80gr Colorozo nodig ben voor zo'n stukje varken, 37,5 gr suiker en nog, als toefje, 8,3 gr zeezout.
Dit alles vrolijk gemengd en ingesmeerd op de buik. De andere uitdaging was overigens het vinden van een ziploc waar hij inpast in een stuk. De AH in mijn prachtige stadje heeft alleen maar de 1,5 liters, en dat gaat NOOIT passen, natuurlijk. Jumbo bied de oplossing voor mijn 'kleine' probleem en heeft gelukkig eigen-merk diepvrieszakken van 3 ltr. (24-28 cm, geloof ik) en deze paste perfect.
Nu dit prachtige stukje vlees in de zak, in een ovenschaal (want mn schatje wil dat vocht niet in de koelkast), in de koelkast gelegd.
Stap 1 is klaar en nu maar draaien. Kan niet wachten tot hij op de WSM mag! Ik houdt jullie op de hoogte!

We gaan dit vol spanning volgen Ronald! Suc6!!  ;)

Kan bijna niet missen, toch?  :-\

Jij gaat smullen das zeker!

Mooi stuk bacon in wording, Succes !

Mmmmm Bacon!!
Ik ben een volger :D :)

lekker hoor, succes er mee  :)

Bacon, ik hou er van!

Tot nog toe gaat het lekker door. Ik heb er voor gekozen om 2 keer per dag te draaien en om niet te vergeten dat dat moet gebeuren doe ik dat dus via m'n telefoon ;-). Agenda item 1 om 08:00 in de morgen, en agenda item 2 om 20:00, en dat iedere dag.
Het viel mij vanochtend wel op dat mn ziploc niet helemaal dicht zat. Weet iemand of dit schadelijk is, of dat dit niet ten goede van het vlees komt?

Verder is er optisch niet zo veel veranderd sinds eergisteren, dus foto's laten nog heel even op zich wachten.

Zolang je vlees in de pekel ligt kan het weinig kwaad. Eens in de twee dagen draaien kan ook.

Thanks, Noskos. Ik zal het onthouden. Is de pekel overigens voor het conserveren, of voor de smaak, of voor de kleur, ... of natuurlijk voor alledrie. Iemand enig idee waar het precies voor goed is?

Alledrie. Het nitriet doodt dingen als botulisme en houdt je vlees rood (zonder zou je een grijze bacon krijgen) en het verschil in zout gehalte zorgt ervoor dat de cellen opengaan en de pekel naar binnen kan het vlees in. Cellen streven naar een evenwichtige situatie.

Ronald zei:
Het viel mij vanochtend wel op dat mn ziploc niet helemaal dicht zat. Weet iemand of dit schadelijk is, of dat dit niet ten goede van het vlees komt?

Ik maak hem altijd in een emmertje met deksel.
Zit er nog meer lucht bij. Als het maar gezouten is en in de koelkast staat.

Wordt wel een beetje nieuwsgierig van het draaien... Heb zin om hem ondertussen op de WSM te gooien en gaar te braden.
Wachten is misschien niet helemaal mijn ding, maar goed, iedereen heeft een punt van aandacht, en dat is misschien de mijne. ;-)

OK. de kids op bed, en de smoker aan. Dat was de planning voor vandaag. Uiteindelijk toch pas om 22:00 de bacon op de WSM, en volgens mij zit m'n spek in de zone nu. Hij blijft al een mooi poosje op de 55 graden hangen en is nu zojuist een graag gekelderd, terwijl de dome rond de 102/103 graden blijft hangen..... Advice is welcome, always ;-).

Terug
Bovenaan Onderaan