Beef en Steak

Smashburgers van de Weber

Marq

Kooltjesharker
Afgelopen zaterdag moest ik onverwachts iets anders maken. We zouden lamsrack eten, maar helaas was die niet meer goed.

Dus dan maar burgers.
Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie grilplaat voor de Weber.
Inmiddels heb ik er een beetje ervaring mee opgedaan.
Hier zijn mijn tips voor het gebruik ervan:
  • Gebruik de kolenring van de Weber, als je die hebt. Leg de briketten buiten de ring. Op deze manier krijg je geen vet op je briketten. Scheelt veel rook.
  • Meestal heb je aan een halve ring genoeg. De andere helft wordt dan automatisch je 'koude zone'.
  • Haal het deksel er tijdens het grillen af. Bij de MT kun je een dingetje losdraaien om hem eraf te halen. Zonder deksel sta je minder in de rook.
  • Als je ook gewone burgers maakt, kun je deze in de koude zone leggen met de deksel erop, om ze af te garen.
  • Voor het smashen is een goede plakspaan handig. Ik heb de RVS variant van de Gamma.
  • Gebruik half-om-half gehakt. Is iets vetter.
  • Gebruik lekker burgerkruiden door je gehakt.
Mijn conclusie over deze grilplaat:
Eindelijk een fatsoenlijke manier om smashburgers te maken! Geen last meer van rook en genoeg oppervlak om flink productie te draaien.
Ik vond de smashburgers heerlijk! Anderen waren meer fan van de gewone burgers, blijft een kwestie van smaak.

2024-12-26 16.48.46.jpg

2024-12-28 17.58.28.jpg
2024-12-28 18.07.46.jpg
2024-12-28 18.29.23.jpg

Heerlijk!

Smashburgers zijn hier altijd een groot succes.

Erg interessant die Fuerplatte! Heb je ook de grill rooster voor in het midden? Ik zie op het eerste plaatje dat je de kolen ook in het midden hebt. Is dat ook goed te doen?

Ik zit te twijfelen over die jij hebt en die van 80 cm, maar aan jouw verhaal te zien is de 57 voldoende. Heb je nog steeds dat gevoel?
Hoop vragen 🤗

@Bar-BQ
Ik heb alleen de ring, niet de grill rooster insert.
Kolen in het midden kan ook, maar je hebt al gauw vet dat er in het midden in druipt. Als daar dan kolen liggen, krijg je rook, en dat is irritant omdat je er met je snuffert boven staat.

Wat betreft welke maat je nodig hebt: wat is je 'use case', hoe wil je hem gaan gebruiken?
Bij 80cm heb je meer werkoppervlak. Het rooster ligt dan ook hoger omdat het op / boven de rand van de bbq ligt. Je zou dan, denk ik, heel het gedeelte wat binnen de bbq valt als hete zone kunnen gebruiken en het andere gedeelte als koude zone.

Als je hem dan flink heet maakt, kun je met 2 a 3 man tegelijk smash burgers bakken. Dan kun je een enorme groep aan.
Aan de andere kant vind ik de 57cm al prima om bijvoorbeeld tijdens onze buurt-bbq te gebruiken.

Bedankt voor de info. Ik denk dat 57 cm dan voldoende moet zijn. Nu maar even kijken of ik nog ruimte heb voor nog een accessoire :)

Je kunt hem in de bbq zelf bewaren.
Hij is trouwens wel zwaar: 7 kilo.

Terug
Bovenaan Onderaan