Beef en Steak

Smaakversterkers en zoetstoffen?

Poetsertje

Pitmaster
Wat mij de laatste tijd wel bezig houd zijn de smaakversterkers en zoetstoffen.
In een recept kwam ik het toevoegen van Vetsin tegen.....dat kennen we een beetje
en dat doen we dus niet.
Met een beetje pech eindigt dat in knap beroerd voelen en flinke koppijn.

Totdat je even gaat googlen

Dan schrik je je een apennootje

E621, vetsin en andere smaakversterkers worden er genadeloos afgeserveerd.
Sterker nog, dat wordt afgeschilderd als puur vergif en men is bezig met een sterke lobby
om het verboden te krijgen.
Zelfde verhaal met aspertaam en andere zoetstoffen ellende.
Ernstig in verband gebracht met het veroorzaken van bv kanker.
Maar wie is "men" en waarom blijft de industrie het gewoon gebruiken.
E nummer is veilig zegt men.....

Volgens tegenstanders zou het vetzucht bevorderen, verrslavend werken en als een drugs de hersens aantasten.
Lekker dan.
En als je gaat kijken waar het allemaal inzit.......SLIK...

Houden jullie er rekening mee??

Ik heb besloten, het bewust kopen van E621 en aspertaam in iedergeval te vermijden als ik er weet van heb.

Ben wel eens benieuwd hoe jullie er over denken.

Ja, MSG, Ve-tsin etc. daar zijn nog al wat lobbies voor om dat weg te krijgen, terwijl de stof ruim aanwezig is in bijvoorbeeld oude kaas en paddenstoelen. De Chinezen gebruiken het veel als toevoeging, het laat vlees "vleziger" smaken.
Ik heb het zelf hier ook, gebruk het eigenlijk bijna nooit, soms staat het in een recept en dan gooi ik het er in.

Weet wel dat sommige van de zoetstoffen niet helemaal lekker worden als je ze opwarmt, maar ik gebruik gewoon suiker dus dat probleem heb ik niet ;)

Zelfde als met boter, als er boter gevraagd wordt in een recept gaat dat er in en niet een margarine of zo.
Dood moet een oorzaak hebben en dan heb ik liever dat het van lekker eten is dan dat ik eerst 10 jaar dement ergens weg zit te kwijnen....

Dat het natuurlijk in bepaalde zaken voorkomt, heb ik geen moeite mee.

Maar het bewust in grote mate toevoegen aan kruiden, chips en sausen, daar heb ik moeite mee.
Waarom niet met natuurlijke materialen.
Zeker omdat de veiligheid van het spul omstreden blijkt.

Ik probeer sinds ik kinderen heb zo bewust en verstandig mogelijk te koken.
Veel fruit en groente, gematigd met vet en suiker.

Dan word ik pissig als ik lees wat voor troep ze "bewust" in ons eten stoppen.

Zout voeg je toch ook toe? Is ook niet natuurlijk. MSG is ook gewoon een natuurlijk kristal dat de smaak ophaalt.

Poetsertje ik let ook op wat ik koop en wat ik erin gooi.

Maar MSG gebruik ik wel als het in een recept staat. wel let ik op dat ik op onverzadigde vetten en verzadigde vetten.

Ik probeer gewoon goede natuurlijke producten te gebruiken, als ik er dan een beetje 'verkeerds' bijstop moet dat kunnen. Vroeger werd overal veel minder op gelet en werden er ook mensen 100.

Maar ik wordt wel kriegel als ik zie dat er extra mager vlees wordt verkocht met daarin gewoon 30% soja.... Als ik soja wil koop ik wel iets vegetarisch ze moeten het niet stiekem in mijn vlees stoppen.

Ik ben erg van de natuurlijke dingen, dus voeg geen Vetsin toe aan gerechten. En gebruik geen dingen met zoetstoffen als het niet hoeft of er een gewon alternatief voor is. Dus voor mij geen light/halva gedoe. Dit komt door 2 dingen. Ik vind light fris gewoon niet lekker en halva gedoe ook niet, en ik huldig een beetje het idee dat als ik het niet ken ( dus nummers of zo) ik het niet wil eten/maken/gebruiken.
Dit gezegd hebbende eet ik dus JA!! wèl frikandellen van de snack, want ik ben niet hysterisch in de leer. En als een ander wel graag light fris drinkt moet hij het fijn zelf weten. Soms word je trouwnes genaaid waar je bij staat, heb je frisdrank van Schweppes ( soort citrussmaak), neem ik een slokje, denk GEDVER, kijk op het label.... zoetstoffen. bleg! Dus het staat er ook niet altijd met grote letters op. Als ik het niet geproefd zou hebben, had ik het gewoon opgedronken. Neem cola, sommige mensen zweren bij Coca, ik ben van de pepsi. Maar als er alleen lightpepsi is, drink ik wel Coca. Of een goedkope van een huismerk. maar geen light.

En ik wist niet dat zout niet natuurlijk was? vertel eens iets meer aub?

Maar E621 is geen natuurlijke stof volgens mij
(ja eigenlijk is alles natuurlijk....maar das een discussie apart)
En die is dus behoorlijk omstreden vanwege het verslavende en vernietigende effect op de hersens.
Ook het dikmakende effect is best fors.

Las laatst ook dat men houtmeel aan de hamburgers toevoegd om het gewicht te verhogen.
Proef je toch niet, en kost niks.

Grrrrrrrrr

Leuk is ook dat je op internet veel tegenstrijdige berichten leest.

Hier wordt hel en verdoemenis afstoken over MSG (=dus E621, sorry Noskos dat haalde ik door elkaar)
http://www.smaakversterkers.eu/

Maar in de wikipedia weer niet.
Dan blijft de vraag wie de auteurs zijn en welke belangen hebben ze....

Eigenlijk is alles waar 'te' voor staat niet goed. Te veel, Te vaak, te weinig.

Maar je moet niet overdrijven, ik denk namelijk dat als je er teveel op let je vlug het risico loopt ergens te weinig van te krijgen en dat is vele malen slechter. En je wordt er volgens mij ook nerveus en paranoïde van.

BTW Tehuis en Tegoed zijn wel goed (uitzonderingen op de regel ;).

tevreden .....

Tja, ik vind het toch iets om op te letten.
Voorlopig

Op de potjes kruiden kijk ik het goed na en er zijn gelukkig alternatieven zonder.

@Domi, ik bedoelde met niet natuurlijk over zout dat het niet in je vlees, aardappels e.d. zit van nature maar dat we dat er wel ingooien...

Ve-Tsin, MSG is de 5de smaak umami, naast zoet, zuur, zout en bitter. Zoals ik al zei zit het in oude kaas, die lekkere kristalletjes ;), paddenstoelen, zeewier etc. Mensen die bergen kaas eten hebben er geen last van maar een beetje in een bak Chinees en ze hebben opeens hoofdpijn.... sorry hoor.
Je kunt als alternatief bijvoorbeeld marmite toevoegen, daar zit het ook in, of gedroogde porcini's gemalen over je steak doen, zo komt de vleessmaak nog meer naar boven. Maar dat is net zoiets als ansjovis i.p.v. zout gebruiken. Het gaat om dezelfde stof.

Poetsertje zei:
Maar E621 is geen natuurlijke stof volgens mij
(ja eigenlijk is alles natuurlijk....maar das een discussie apart)
En die is dus behoorlijk omstreden vanwege het verslavende en vernietigende effect op de hersens.
Ook het dikmakende effect is best fors.

Las laatst ook dat men houtmeel aan de hamburgers toevoegd om het gewicht te verhogen.
Proef je toch niet, en kost niks.

Grrrrrrrrr

Wat is er nu natuurlijker dan houtmeel ;D

noskos zei:
Dood moet een oorzaak hebben en dan heb ik liever dat het van lekker eten is dan dat ik eerst 10 jaar dement ergens weg zit te kwijnen....

I like the way you think !
(net als ik dus.....)
;D ;D ;D ;D ;D

noskos zei:
@Domi, ik bedoelde met niet natuurlijk over zout dat het niet in je vlees, aardappels e.d. zit van nature maar dat we dat er wel ingooien...

OO, ok dat had ik idd niet begrepen, stom.;)

BTW Tehuis en Tegoed zijn wel goed (uitzonderingen op de regel .

Je vergeet de belangrijkste: TEquila ;)

Hmm... "Natuur" is goed?... Niet altijd denk ik...
Google maar eens op aflatoxine, of botuline.  Die zijn gewoon puur natuur.
En oh ja, je kunt alle paddestoelen eten hoor. Sommigen zelfs meer dan een keer..
En er was zo'n Japans visje..

Voorzichtig zijn kan volgens mij geen kwaad. Maar ook niet overdrijven.
Misschien zijn de restanten van de bestrijdingsmiddelen op de druiven die we onze kinderen geven kwalijker dan het beetje mononatriumglutamaat dat we af en toe gebruiken (?)

Terug
Bovenaan Onderaan