BasBQ
Beef en Steak

Sinterklaas appeltaart

 
 

Spiffs

Pitmaster
Berichten
627
IMG_3820.jpg


Deze heb ik van de week gemaakt, erg lekker, ik had zelf amandelspijs gemaakt, maar dit kan je natuurlijk kant en klaar kopen.

Ik had aardig wat gemaakt omdat ik ook banketletters wilde maken, hier de verhoudingen voor amandelspijs

200 gr amandelpoeder
200 gr. suiker
2 theelepels limoensap (officieel citroenrasp)
1 ei

Op internet lees ik vaker dat dit weken bewaard kan blijven, maar omdat er rauw ei inzit, ben ik toch wat voorzichtig (conserveert suiker zo goed?) Maar bij mij was alles binnen een paar dagen op.

Officieel moet je het een paar dagen van te voren maken, zodat de smaken beter tot zijn recht komen, ik heb het gelijk gebruikt en vond de smaken prima.

IMG_3796.jpg


IMG_3798.jpg


IMG_3800.jpg


IMG_3801.jpg


IMG_3803.jpg


IMG_3804.jpg



Voor de sinterklaas appeltaart heb je nodig:

    6 middelgrote appels
    225 gram amandelspijs
    310 gram bloem
    20 gram ma?zena
    1 theelepel bakpoeder
    2,5 eetlepel rietsuiker
    165 gram, bruin basterdsuiker
    205 gram roomboter
    80 gram rozijnen
    1 eetlepel speculaaskruiden
    1 theelepel kaneel
    1 ei
    1 eetlepel citroensap

IMG_3816.jpg


oven of bbq voorverwarmen op 180C

Schil de appels en snij ze in kleine stukjes, door hier wat citroensap overheen zodat de appels niet bruin worden.

Roer de kaneel en rietsuiker door de appels en meng daarna de rozijnen erdoor heen,

snij de boter in kleine stukjes, dat maakt het verwerken een stuk makelijker.

Doe de bloem, maizena en bakpoeder samen in een zeef, en zeef dit boven een hoge kom

Doe hier de bastardsuiker en de speculaaskruiden bij en meng alles goed door mekaar

Doe de boter erbij en kneed dit goed met de hand tot een bal.

IMG_3817.jpg


Vet een springvorm (24cm) in (ik had een iets te grote springvorm, en had geen deeg meer om stroken bovenop te leggen)

Verdeel het deeg mooi over de bodem en zijkanten. als je deeg over hebt, kan je dit als laatste in stroken over de taart heen leggen in een ruitpatroon.

Verdeel de amandelspijs over de bodem

IMG_3818.jpg


Vul de bodem met het appelmengel en vouw de randen van het deeg wat terug, zodat de rand gelijk is aan het appelmengsel.

Smeer de stroken in met opgeklopt ei

Bak de taart ong 50 min

Eet smakelijk!

Hier het orginele recept
http://yummyinmytummy.nl/zoet/taart/speculaasappeltaart-met-spijs/
 
Mooi gedaan maar er zit geen R bij de letters jammer.
 
Mooi gemaakt Marc, laat het heerlijk avondje maar komen.

Je kan de spijs makkelijk een paar weken bewaren in de koelkast. De smaken worden dan intenser.
 
Weer lekker bezig Marc! Nooit aan gedacht dat je dat amandelpoeder ook voor spijs kan gebruiken! Ik weet dat er speciale molentjes zijn/waren om amandelen fijn te wrijven voor spijs, maar dit is een wereld tip!
 
Spiffs zei:
Ik had het gelezen, maar dat rauwe ei hield me een beetje tegen.
Je bakt de banket letters toch?
Dan maakt het toch niet meer uit dat je er rauw ei in hebt gebruikt?

Bij de groothandels is trouwens ook een gepasteuriseerde versie verkrijgbaar, eigeel eiwit en heelei.
Als je het eigeel verwerkt in een product moet je als ik me niet vergis het orgineel recept (met verse eieren) verdubbelen voor hetzelfde effect.
Maar dit zal ik eens op moeten zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan