Beef en Steak

Short ribs

Monstersinc

Kooltjesharker
Hi all,

Afgelopen dinsdag stonden er short ribs op het programma. Ooit eens 1x gegeten en toch wel onder de indruk van dat stukje vlees. Niet heel veel foto's kunnen maken, maar dat mag de pret niet drukken.

Op maandag avond een simpel laagje zout over de ribs en rustig de koelkast in. Dinsdag ochtend, afgemaakt met wat knoflook en zwarte peper. Half 8 de bbq aangemaakt, want om 8 uur moest er gewerkt worden. Ergens rond de klok van half 9 het vlees erop gelegd. Rookhout voor deze keer was eiken. Na een uurtje of 3 lagen ze er zo bij.
IMG-20230718-WA0002.jpg

Op zich niks mis mee, maar de kern temperatuur was nog vrij laag.
Zonder veel problemen de dag door gekomen, temperatuur bleef mooi stabiel tussen de 115 en 125 graden, echt een flatline wat ik regelmatig zie wil maar niet echt lukken. Die fluctuatie is dat wind? Er staat eigenlijk altijd wel een windje daar waar de bbq momenteel staat, soms iets meer dan weer minder.

Uiteindelijk duurt het tot 17.45 uur voor de ribs de priktest voor mijn gevoel passeren. Na de priktest ongeveer 20 a 30 minuten buiten de bbq laten liggen om de temperatuur wat te laten zakken, daarna ingepakt in folie een handdoek en de thermobox in. Dit aangezien er nog steeds verbouwd word en ik op verschillende plekken had gelezen dat een langere rust dit vlees beter tot zijn recht laat komen.

Uiteindelijk worden de ribs om 20 uur aangesneden.
20230718_200831.jpg

Aangezien wij nog steeds geen eigen keuken hebben, is het even behelpen in de keuken van schoonvader 😊.

Vriendin en schoonvader hebben nog geprobeerd het bot mee op te eten πŸ˜‚. Maar wat een heerlijk stukje vlees was dit. Mals, sappig met een lekker korstje.

Geleerde lessen van deze keer. Iets meer zout, peper en knoflook mag wel. 2 kleine blokjes eiken was genoeg. Hier en daar een droog plekje, misschien iets te fanatiek getrimd of anders toch eens sprayen bij dit soort stukjes vlees.

Dit was mijn 3e l&s gerecht. 1e was PP, 2e waren ribs daar ben ik vergeten een verhaaltje van te typen en dit was de 3e run. Ik begin "die rooie" steeds beter te begrijpen. Ondertussen ook al een paar keer wat hot&fast kippendij en burgers gemaakt dat gaat eigenlijk wel prima.

Dus mocht iemand een idee hebben over de temperatuur schommeling van 115 tot 125 graden ik hoor het graag.

Die schommeling is niet echt een probleem hoor. Als het eten maar goed is. Kan inderdaad de wind of andere externe factoren zijn.

Die shortribs zien er in ieder geval top uit πŸ˜€πŸ˜€
Lekker juicy, goeie bark en een mooie rookring

Die schommeling is niet echt een probleem hoor. Als het eten maar goed is. Kan inderdaad de wind of andere externe factoren zijn.

Die shortribs zien er in ieder geval top uit πŸ˜€πŸ˜€
Lekker juicy, goeie bark en een mooie rookring
Ze waren inderdaad lekker haha. En thnx voor de reactie!

Over een schommeling van 10 graden met L&S hoef je je geen zorgen te maken hoor.

Zien er heerlijk uit die shortribs πŸ‘πŸ»

Lekker hoor! Bij mij schommelt de temp ook weleens. Het zou wellicht door de wind kunnen komen.

Lekker. Ik heb er ook nog in de vriezer liggen. Binnenkort maar eens aan beginnen. En die temperatuur schommelingen die jij aangeeft zou ik me niet druk om maken.

Woow die zien er lekker uit. Zeker een keer gaan proberen. πŸ‘ŒπŸ‘πŸ‘Š

Mooie short ribs. Zal zeker gesmaakt hebben bij de bouwwzh.

Maak je verder niet druk over die temperatuur. Belangrijkste is dat hij niet door gaat stijgen.

Mooie short ribs. Zal zeker gesmaakt hebben bij de bouwwzh.

Maak je verder niet druk over die temperatuur. Belangrijkste is dat hij niet door gaat stijgen.
Thnx voor de bevestiging van die temperatuur, kan ik dat ook weer afstrepen van het "te leren" lijstje 😊.

Gesmaakt heeft het zeker, de bouw lui komen graag werken πŸ˜‚

Hartstikke goed gelukt hoor! Die temperaturen zou ik mijzelf niet al te druk maken zolang je geen extreme uitschieters hebt.

Terug
Bovenaan Onderaan