Beef en Steak

seasoning offset smoker

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nopp
  • Startdatum Startdatum
N

Nopp

Gast
Hoi allemaal,

Het zal vast veel vaker al gevraagd zijn.. Ik lees dat je Crisco, gekookte lijnzaad olie of arachideolie kunt gebruiken voor het seasoning van een offset smoker. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Welk product moet ik nu wel of niet gebruiken? Omdat ik echt een beginner ben heb ik natuurlijk nog meer vragen.. Op welke temperatuur? Hoelang? Binnen en buitenkant? Roosters ook? Wie kan mij antwoord geven op al deze vragen. Alvast hartelijk dank

Ik heb mijn offset smoker aan de buitenkant met gekookte lijnzaad olie ingesmeerd en ingebakken. De binnenkant met zonnebloemolie. De smaak van lijnzaad olie wilde ik niet in mijn eten terug vinden en had gelezen dat het giftig is. Aan de buitenkant zorgt het voor een mooie mat zwarte afwerking. Ook als er toch wat roestplekken ontstaan weer opnieuw in de lijnzaad olie zetten en even in bakken

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gietijzeren pannen en dergelijke, worden ook wel met lijnzaadolie geseasoned, dus dat giftig valt wel mee ;)
Hiero de lijnzaadolie bij de appie gehaald, dus zowel verwerkt als onverwerkt maak ik me weinig zorgen :D (Dus wel van de voedselafdeling, niet uit de bouwmarkt)
Alleen tijdens het inbranden rookt en stinkt het flink, dat lijkt me idd niet gezond.
Schijnt meer van het stofje in te zitten voor een mooie baklaag dan in Crisco (wat ook prima werkt trouwens)

Ik heb de lijnzaadolie bij de welkoop vandaan.. Misschien nog even bij de ah kijken. Hoelang en op welke temperatuur hebben jullie de smoker ingebakken? Gebruikte jullie een kwast of een doek om de olie in te smeren? De rekken ook inbakken?

Mijn project is bijna klaar. Vrijdag kan ik beginnen methet inbakken van de offset smoker. De smoker staat onder een overkapping. Vandaag de rookgasafvoeren maken en brandwerende achterwand plaatsen. Dan kan ik morgen aan de slag. En dan snel daarna het vlees er op. Waar stoken jullie mee? Hout, kolen of briketten?

Ik start de smoker op met een laagje (15) koude  briketten op het rooster. Hierop komen dan 8 gloeiende briketten.
Hierna gebruik ik hout voor de smaak en temperatuur. De eerste keer met alleen hout gestookt, maar dit kostte me toen nog teveel tijd en moeite. Als de ventilatie even te veel dicht stond, doofden de vlammen en moest ik blazen om het weer aan te krijgen.
Misschien dat dit beter gaat na een paar keer proberen.
Met een laagje briketten blijft de temperatuur constant en ontbrandt het hout ook snel.
Wel er aan denken dat je goed droog hout van een bekende herkomst koopt. Geen gemengd haardhout, hier kan ook ander tuinhout tussen zitten wat ge?mpregneerd is.  Ik haal zelf zakken berkenhout, 5 euro voor 10 kilo waarmee ik ongeveer 3x een middag kan roken.
Berkenhout is makkelijk te herkennen aan de witte schors waardoor je zeker weet dat je het juiste hout hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Project is klaar.. Vanmiddag smeer in de binnen en buitenkant in met gekookte lijnzaad olie. En dan de fik er is :D..  nu even uitvinden hoe ik een foto kan plaatsen. Dank voor de informatie. Kan ik weer iets mee.

Terug
Bovenaan Onderaan