BasBQ
Beef en Steak

Scheermessen en Dorade van de Outdoorchef

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Best BBQers,

Gisteravond de maiden run gedaan van de nieuwe Outdoorchef Rover 570. Omwille van wat extra bakruimte ingekocht als versterking van het Ei.
20130726_220233_edit0_zps4d820a41.jpg


Voor een eerste keer besloten tot een simpele en doeltreffende maaltijd: spiesjes Sint jacobsschelp met een limoenboter (helaas niet gebeurd...), scheermessen met knoflook en peterselie en een fijne Dorade. Hierbij een korte sfeer impressie:
Lekker bakken...
20130727_184551_zps3b66a847.jpg

Op het bordje:
20130727_185238_zps35636b8f.jpg

En het visje, stuffed with citroen, Dragon en wat overgebleven knoflookpeterselie, en afgesmeerd met limoenboter (gewoon boter mengen met wat rasp en sap van een limoen, afmaken met peper/zout en een tikje cayennepeper)
20130727_192848_zps1b0ff3e4.jpg


Over de Outdoorchef zal ik nog wel een recensie plaatsen. Ik ben er goed over te spreken. Fijne aanwinst met een enorme bak ruimte. Kan zo maar zijn dat hij vandaag weer aan de slag moet voor een lekkere Zarzuela :D

Groetjes van Jeroen
 
mooie gerechten
 
Dit zijn wel de gerechten met een WoW factor.
 
Ziet er lekker uit maar heb geen idee waar scheermessen naar smaken weet wel dat Dorade een erg smakelijke vis is.
 
Je bent weer goed bezig Jeroen !
 
Hendrik Willem zei:
Ziet er lekker uit maar heb geen idee waar scheermessen naar smaken weet wel dat Dorade een erg smakelijke vis is.
Scheermessen hebben een hele eigen smaak, maar als je mosselen lust, dan kun je deze ook vast wel waarderen. Ik vind ze zelfs een stuk lekkerder dan mosselen.
Alleen moet je ze in de meeste gevallen bestellen, want de meeste viszaken hebben ze niet standaard in huis.
 
El Fumarole zei:
Hendrik Willem zei:
Ziet er lekker uit maar heb geen idee waar scheermessen naar smaken weet wel dat Dorade een erg smakelijke vis is.
Scheermessen hebben een hele eigen smaak, maar als je mosselen lust, dan kun je deze ook vast wel waarderen. Ik vind ze zelfs een stuk lekkerder dan mosselen.
Alleen moet je ze in de meeste gevallen bestellen, want de meeste viszaken hebben ze niet standaard in huis.
[/quotmoeten we misschien ook eens proberen
 
Hendrik Willem zei:
El Fumarole zei:
Hendrik Willem zei:
Ziet er lekker uit maar heb geen idee waar scheermessen naar smaken weet wel dat Dorade een erg smakelijke vis is.
Scheermessen hebben een hele eigen smaak, maar als je mosselen lust, dan kun je deze ook vast wel waarderen. Ik vind ze zelfs een stuk lekkerder dan mosselen.
Alleen moet je ze in de meeste gevallen bestellen, want de meeste viszaken hebben ze niet standaard in huis.
 
Dat ziet er geweldig lekker uit  :eek:
 
Mooie sessie Jeroen!! en ben erg benieuwd neer de recensie van je nieuwe Q!!
 
Een mooie en lekkere inwijding van de nieuwe Q !
 
hmmm, die scheermessen staan nog in mijn herman kookboek (den blijker, je weet wel van de blokker en de remia : ) en daar heb ik heel weinig uit gemaakt, behalve runderhart. maar dit is toch wel weer intrigerend. ik vind alleen zijn beschrijving over het schoonmaken wat vaag, heb jij dit ook zo gedaan? hij schrijft namelijk:
Neem een scheermes in de hand en trek voorzichtig het uithangende deel naar de onderkant.
Bewaar het losgetrokken stuk vlees.
Schraap met je duim de rest van het vlees uit de schelpen en gooi dit weg.

Later in het recept serveert hij het vlees dan weer in de schelpen. Het klinkt als een wazig karweitje... en andere recepten op t net hebben het helemaal niet over schoonmaken.
Ben benieuwd?
 
Ik heb ze weleens in een restaurant gehad waar ik ze heel kreeg met een half strand in dat deel dat Herman verwijderd ;)
 
Marieken zei:
hmmm, die scheermessen staan nog in mijn herman kookboek (den blijker, je weet wel van de blokker en de remia : ) en daar heb ik heel weinig uit gemaakt, behalve runderhart. maar dit is toch wel weer intrigerend. ik vind alleen zijn beschrijving over het schoonmaken wat vaag, heb jij dit ook zo gedaan? hij schrijft namelijk:
Neem een scheermes in de hand en trek voorzichtig het uithangende deel naar de onderkant.
Bewaar het losgetrokken stuk vlees.
Schraap met je duim de rest van het vlees uit de schelpen en gooi dit weg.

Later in het recept serveert hij het vlees dan weer in de schelpen. Het klinkt als een wazig karweitje... en andere recepten op t net hebben het helemaal niet over schoonmaken.
Ben benieuwd?

In Spanje worden Scheermessen veel gegeten. Daar heten ze Navajas en worden ze o.a. in restaurantjes aan zee verkocht. Ik ben ze in Nederland gaan klaarmaken omdat ik ze erg lekker vind, maar het kan zijn dat je ze wat beter schoon moet maken dan ik doe. Ik ken die beschrijving van Herman den Blijker dus ook niet.
Scheermessen leven op de zandbodem en zijn filteraars, dus er kan nogal wat zand in zitten. Je moet ze daarom sowieso goed spoelen.
Zoals ik het doe: ik gooi ze in een bak met koud, zout water (ca 5 liter water en flink wat scheppen zout) en spoel ze daar goed in schoon. Je koopt ze levend, dus als ze goed vers zijn, spoelen ze in principe zichzelf schoon. Ik gebruik zout water omdat het zeedieren zijn en in zoet water kunnen ze opzwellen (wellicht valt het mee als je ze snel spoelt....maar ik laat ze altijd een poosje staan). Ik spoel ze na een half uurtje na met zoet water.
Daarna gooi ik ze op de BBQ. Als ze na een minuut of 3 geopend zijn, doe ik er een dressing op van knoflook, gehakte peterselie en olijfolie en een beetje fleur de sel en laat dat nog heel kort meegaren. Minuutje of twee.
Het 'slappe' deel van het scheermes is het lekkerst (het deel dat Herman eruit trekt), maar het andere deel is ook gewoon eetbaar en ik vind dat ook gewoon smakelijk. Dus ik eet ze helemaal op. Als je gasten krijgt is het schoonmaaktipje van herman misschien niet zo'n gek idee.

Scheermessen zijn hoe dan ook, als je natuurlijk van schelpdieren houdt, erg lekker. Een delicate, zoetige en rijke smaak. Het proberen waard dus. Bovendien kosten ze maar een tientje per kilo. Ik probeer ze de volgende keer op de manier van herman schoon te maken. Wellicht zijn ze dan n?g lekkerder :)

@Noskos: Als je er voor het eerst mee wordt geconfronteerd en ze zijn niet goed schoongemaakt, is dat eigenlijk doodzonde. Die van mij waren mooi schoon. Als je je door een hap zand uit het veld laat slaan mis je er best wat aan. Maar verwacht ook niet dat je ze 100% zandvrij krijgt. Er blijft altijd kans op een zandkorreltje natuurlijk.

 
Ik heb ze ook zonder zand gegeten hoor en lust ze graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan