BasBQ
Beef en Steak

Sat? Kambing

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Afgelopen zaterdag was het tijd voor Sat? Kambing, sat? van de geit volgens oud Indonesisch recept.
Na bij 5 islamitische slagers te hebben gehoord, nee, de geit is op, heb wel lam.. was het bij de 6de eindelijk raak!

Het recept..

- 600 gram geitenvlees
- 2 eetlepels Asem (Tamarindepasta)
- 1 theelepel Djinten (komijn)
- 1 theelepel Ketoembar (gemalen koriander)
- 1 theelepel Gula Djawa (palmsuiker)
- 2 lomboks (mocht niet te pittig voor de wederhelft)

foto-1.jpg


Dit alles in de vijzel tot een lekkere prut gemalen.

image-1.jpeg


Om vervolgens de in blokjes gesneden geit een paar uur in te laten marineren.

image.jpeg


Hierna aan een stokje en op direct (hoog) vuur grillen of eigenlijk roosteren.
Toen nog even na garen aan de indirecte kant en smullen maar.

Nu het slechte verhaal van deze post, ze waren zo lekker dat de foto van het resultaat helaas te laat kwam :p





 
dan zal het zeker gesmaakt hebben  ;)
 
Je hebt dezelfde potjes als ik heb, Ikeafan?
Geen sausje erbij?
 
Ikea is gewoon de shit ;)

Had wel een sausje gemaakt maar dat bleek overbodig.. Sate was door de marinade icm de smaak van het geitenvlees al compleet.

Het sausje was :

- flink wat ketjap
- hand gemalen (ongezouten) pinda's
- 3 rawits (pepertjes)
- eetlepeltje Djinten (komijn)
- beetje gula djawa (palmsuiker)
- geperst jeruk limo (soort mini limoen)
- paar gemalen taotjo bonen (sojaboon)



 
Ben benieuwd hoe dat smaakt, naar mijn weten heb ik nog nooit geitenvlees gegeten.

Dat je geen foto's heb maakt niets uit, je maakt het morgen gewoon nog een keer, maar je beschermd het eindresultaat met je leven totdat er foto's zijn. ;)
 
Is de shit goed of fout?.... Spreekgeenturbo ;)

Sausje klinkt ook goed, maar ja dat versta ik dan ook, qua ingredi?nten ( ok, ik lach hard nu).
 
Dominique zei:
Is de shit goed of fout?.... Spreekgeenturbo ;)

Sausje klinkt ook goed, maar ja dat versta ik dan ook, qua ingredi?nten ( ok, ik lach hard nu).

de shit is goed, shit zonder "de" is fout.. :)
 
Je kunt het ook gewoon van lamsvlees maken hoor, samen met Kok Robin (??n van de grote bloggers over toko's) zijn we het eens dat het qua smaak niet heel erg veel verschil maakt.
 
MrMannetje zei:
Dominique zei:
Is de shit goed of fout?.... Spreekgeenturbo ;)

Sausje klinkt ook goed, maar ja dat versta ik dan ook, qua ingredi?nten ( ok, ik lach hard nu).

de shit is goed, shit zonder "de" is fout.. :)
Ok, weer iets geleerd.
 
Misschien toch eens een keer proberen, ken nu alleen de Kip, Kalkoen, runds en Varken variant
 
In het verleden regelmatig sateh kambing gegeten bij een Indonesisch restaurant. Restaurant bestaat inmiddels niet meer. Ging apart naar dat restaurant voor de kambing.
Van het weekend bij een ander Indonesisch restaurant gegeten, kambing besteld en wat kregen we?
Lamsvlees! Jammer want geit heeft een hele specifieke smaak. Als je er aan kan komen een aanrader om te eten.
Ga toch eens kijken of dit niet ergens verkrijgbaar is en dan dit recept proberen.
Krijg nu al trek! :p
 
Origineel sausje voor sat? kambing is,

3 eetl. ketjap manis
1 fijn geneden sjalot
2 teentjes knoflook
1 djeruk nipis (uitgeperst)
paar tjab? rawits (los op het serveer schaaltje)

Maar, als de sat? goed gebumbu is, hoeft dit niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan