Pizza saus
Ingredienten 15 pizza's.
Bereiding:
Gebruik je restwarmte om deze saus te maken, (da's eco en) dan kan de saus een nachtje de smaken van de gepofte knoflook pakken.
Ik kan helaas geen temperatuur en tijd aangeven in dit recept, omdat ik niet weet met welke restwarmte je werkt.
Wel kan ik resultaat op zich melden, dus daar werken we ook mee.
Lees het recept aub helemaal door, dan kan je het wel onthouden als je bezig gaat.
Leg de uien tussen de brandende kolen.
Leg de braadslede gevuld met tomaten, en de 2 bollen knoflook indirect.
Waar is je knoflook nou??
daar
Houd de uien in de gaten, draai ze om de 10-15 minuten even om. Deze zijn meestal het eerste klaar.
De knoflook bollen kun je lekker laten liggen.
Ligt een beetje aan jouw opstelling: ik heb met bovenstaande opstelling de braadslede af en toe een keer 180 graden gedraaid voor een gelijke garing.
Het is klaar wanneer:
De uien zwart geblakerd zijn, en zacht beginnen te voelen als je er met je tang in knijpt.
Ze zien er ongeveer zo uit:
Als je ze open snijdt zo:
Vervolgens kan je een stuk van de zachte gegaarde ui er tussenuit halen:
Vergeet niet het harde kontje eraf te snijden als je daar iets van mee pakt.
Je kan met vuurvaste vingers (of goeie handschoenen, dat raad ik eigenlijk aan) de verpakking van de knoflook wel openen om te kijken hoe het er mee staat.
De knoflook moet gepoft zijn, dat ziet er zo uit:
En als je voorzichtig een teentje eruit pakt ziet dat er zo uit:
Ze zijn zacht, en puree geworden als je ze fijn knijpt.
Je kan straks bij het samenvoegen dus ook de bol uitpersen om het eruit te krijgen.
De tomaten willen we geroosterd hebben. Wees niet bang voor een beetje 'char', zoals de amerikanen dat zo mooi noemen.
Voorbeeld uit een kleinere sessie:
Gooi deze 3 ingredienten bij elkaar in een blender.
Over blijft een mooie dikkige saus. Dit is een bak waar 1,9 Liter in past.. Wij kunnen hier 15 pizza's mee beleggen.
Voeg naar smaak zwarte peper en oregano toe:
Maak vervolgens heerlijke pizza's met deze saus:
Ingredienten 15 pizza's.
- 2 bollen knoflook (the bigger the better)
- 2 grote witte uien
- 10 grote (tros-)tomaten
- Oregano
- Zwarte peper
- Optioneel: Zout
- Kan je toevoegen wanneer je wilt, wij doen het zonder, gedachte aan de topping/kaas en pizzadeeg wat al genoeg zout bevat.
- Snijd de tomaten in 8 partjes, doe ze in een braadslede.
- Snijd de bovenkant van de knoflook bollen af (maar laat ze verder intact)
- Leg elke knoflookbol op een vierkantje aluminium folie en besprenkel met olijfolie en wat zwarte peper.
- Pak de knoflookbollen in zodat je een gesloten pakketje krijgt
- Pel de losse velletjes van de uien af, deze verbranden alleen maar.
Bereiding:
Gebruik je restwarmte om deze saus te maken, (da's eco en) dan kan de saus een nachtje de smaken van de gepofte knoflook pakken.
Ik kan helaas geen temperatuur en tijd aangeven in dit recept, omdat ik niet weet met welke restwarmte je werkt.
Wel kan ik resultaat op zich melden, dus daar werken we ook mee.
Lees het recept aub helemaal door, dan kan je het wel onthouden als je bezig gaat.
Leg de uien tussen de brandende kolen.
Leg de braadslede gevuld met tomaten, en de 2 bollen knoflook indirect.
Waar is je knoflook nou??
daar

Houd de uien in de gaten, draai ze om de 10-15 minuten even om. Deze zijn meestal het eerste klaar.
De knoflook bollen kun je lekker laten liggen.
Ligt een beetje aan jouw opstelling: ik heb met bovenstaande opstelling de braadslede af en toe een keer 180 graden gedraaid voor een gelijke garing.
Het is klaar wanneer:
De uien zwart geblakerd zijn, en zacht beginnen te voelen als je er met je tang in knijpt.
Ze zien er ongeveer zo uit:
Als je ze open snijdt zo:
Vervolgens kan je een stuk van de zachte gegaarde ui er tussenuit halen:
Vergeet niet het harde kontje eraf te snijden als je daar iets van mee pakt.
Je kan met vuurvaste vingers (of goeie handschoenen, dat raad ik eigenlijk aan) de verpakking van de knoflook wel openen om te kijken hoe het er mee staat.
De knoflook moet gepoft zijn, dat ziet er zo uit:
En als je voorzichtig een teentje eruit pakt ziet dat er zo uit:
Ze zijn zacht, en puree geworden als je ze fijn knijpt.
Je kan straks bij het samenvoegen dus ook de bol uitpersen om het eruit te krijgen.
De tomaten willen we geroosterd hebben. Wees niet bang voor een beetje 'char', zoals de amerikanen dat zo mooi noemen.
Voorbeeld uit een kleinere sessie:
Gooi deze 3 ingredienten bij elkaar in een blender.
- Tomaat zo direct erin.
- Ui, binnenste eruit gehaald, buitenste stukken die zwart zijn gaan naar GFT.
- Gepofte knoflook teentjes uit de knoflook bollen (scheppen of persen)
Over blijft een mooie dikkige saus. Dit is een bak waar 1,9 Liter in past.. Wij kunnen hier 15 pizza's mee beleggen.
Voeg naar smaak zwarte peper en oregano toe:
Maak vervolgens heerlijke pizza's met deze saus: