BasBQ
Beef en Steak

RVS Offset smoker in de maak

 

Jeroenvd

Tondelzoeker
Berichten
21
Hi,

Zoals de titel aan aangeeft wil ik hier met jullie delen/informatie winnen over de bouw van een RVS offset smoker.
De basis is een buis van rond 355mm wanddikte 4mm
Heb op dit moment nog geen idee hoe ik de gaar kamer ga maken en ook niet wat de grote van de schoorsteen zou moeten zijn (diameter en lengte)
Alle tips zijn welkom
3f72bbc5ed1984821e45107e8d7a4912.jpg
2e6072e422f105a0399a94b20497636c.jpg
4f403b638c126123456b45e0a3662c5d.jpg
b3093b59d14e8ef5fab8faaa64107fef.jpg


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
Ik kan je helaas niet verder helpen met tips of tricks maar ik vind zulke projecten altijd erg gaaf om te zien. Succes er mee!
 
Leuk, zulke bouwprojecten vind ik altijd interessant om te volgen.
Als ik altijd zo'n begin zie met zo'n enkel stuk pijp moet ik altijd denken dat ik er een Texas grill mee zou maken.
Ben geen offset smoker fan, de texas grill vind ik praktischer om mee te werken.
OK een echte wordt van een drum gemaakt, lookalike dan.
Maar dat is persoonlijk want ik vind de offset smokers wel erg leuk om te zien, dat kun je van een Texas grill niet altijd zeggen. ;)
 
Leuk, zulke bouwprojecten vind ik altijd interessant om te volgen.
Als ik altijd zo'n begin zie met zo'n enkel stuk pijp moet ik altijd denken dat ik er een Texas grill mee zou maken.
Ben geen offset smoker fan, de texas grill vind ik praktischer om mee te werken.
OK een echte wordt van een drum gemaakt, lookalike dan.
Maar dat is persoonlijk want ik vind de offset smokers wel erg leuk om te zien, dat kun je van een Texas grill niet altijd zeggen. ;)
Hmmmm.... Je maakt me aan het twijfelen
Het doel is om een hout gestookte smoker te hebben dus wellicht is een Texas (of look a like) ook niet zoon slecht idee...

Waar zou je dan de schoorsteen plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
Hmmmm.... Je maakt me aan het twijfelen
Het doel is om een hout gestookte smoker te hebben dus wellicht is een Texas (of look a like) ook niet zoon slecht idee...

Waar zou je dan de schoorsteen plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
tegenover de luchtinlaat, als je voor 1 inlaat gaat.
Je kunt kiezen uit 2 inlaten (links en rechtsonder) of of 1 inlaat, aan de kant van de luchtinlaat is dan je directe gedeelte als je voor 2 zones gaat.
de 2 inlaten zou handig kunnen zijn als je ook alleen iets direct op het hele rooster wilt bereiden.
let er wel op als je hiervoor kiest dat de luchtinlaten onder je kolenrooster uitkomen en niet erboven, die fout heeft Boretti al eens gemaakt met zijn Barilo. terwijl het kleinere broertje de Terzo wel goed in elkaar zit (als voorbeeld voor de vorm)
 
Mooi project met dat rvs (y) Ook verstandig dat je het onderstel als eerst gemaakt hebt.
Daar ging ik mee de fout in.
Het resultaat was dat ik de hele bbq moest opvijzelen om de poten eronder te lassen 😅.

Ben je er al uit of je er een offset smoker van gaat maken of niet?

Op het forum (diy, bovenste post) staat een calculator voor welk formaat firebox, schoorsteen en luchtinlaat je nodig hebt voor jouw gaarkamer.
Je kunt hier wel wat van afwijken.
Zo heb ik een oversized firebox omdat ik gewoon dezelfde eiken houtblokken wil gebruiken als in de houtkachel.
En mijn schoorsteen is ook 150mm ipv 200mm maar trekt genoeg.
 
Weer zo'n leuk project! Even op volgen zetten! Succes hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Mooi project met dat rvs (y) Ook verstandig dat je het onderstel als eerst gemaakt hebt.
Daar ging ik mee de fout in.
Het resultaat was dat ik de hele bbq moest opvijzelen om de poten eronder te lassen .

Ben je er al uit of je er een offset smoker van gaat maken of niet?

Op het forum (diy, bovenste post) staat een calculator voor welk formaat firebox, schoorsteen en luchtinlaat je nodig hebt voor jouw gaarkamer.
Je kunt hier wel wat van afwijken.
Zo heb ik een oversized firebox omdat ik gewoon dezelfde eiken houtblokken wil gebruiken als in de houtkachel.
En mijn schoorsteen is ook 150mm ipv 200mm maar trekt genoeg.
Heb de joune bekeken maar dat ziet er ook gaaf uit!
Ja ik maak er gewoon een offset smoker van, heb nog gedacht om reverse flow te doen maar denk dat de diameter (355mm) daar te klein voor is.
Heb er nog geen tijd voor gehad om verder te gaan maar heb wel het meeste bij elkaar gesprokkeld nu

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
Fraai! Ben zelf ook voornemens een vergelijkbare smoker te maken met een 37cm diameter stalen buis.
Nu zie ik hier een aantal termen voorbij komen, maar wat is precies het verschil tussen een Texas grill, offset smoker en een reverse flow smoker? Die laatste heb ik al een beetje door, maar met name de Texas grill is mij onduidelijk.
 
Fraai! Ben zelf ook voornemens een vergelijkbare smoker te maken met een 37cm diameter stalen buis.
Nu zie ik hier een aantal termen voorbij komen, maar wat is precies het verschil tussen een Texas grill, offset smoker en een reverse flow smoker? Die laatste heb ik al een beetje door, maar met name de Texas grill is mij onduidelijk.
Staal is misschien wel beter, weet niet hoe of rvs de warmte gaat geleiden.
Een texas grill zit de stook kamer midden onder de gaar kamer, dit is dus compacter maar volgens mij niet heel bevorderlijk voor de warmte verdeling? Ook lijkt de buis diameter mij persoonlijk wat klein voor een reverse flow

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
Heb inmiddels de platen op maat gemaakt en aan de gaar kamer gelast, hoop binnenkort een keer de vuurbox opmaat te kunnen zagen en scharnieren te fabriceren
6b40c4245c09f13233190e83cfd0938f.jpg
4ea688c75f40e79a73afcd0502f23582.jpg
cf75ca06b58c14b8881d12c9fce6079d.jpg
92f34b0914032b4162d32d113a31c272.jpg


Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
9132138a2089c23c1f8cd29e2d8b34f7.jpg

Dit is mijn kleine rvs offset smoker, volledig uit rvs (op het hout na) gemaakt. Het nadeel van rvs is dat het wanneer het enorm verhit word (lees lassen) dat het dan kan gaan verbuigen cq krom trekken. Rvs geleid wel wat meer warmte dan normaal staal, aldus mijn ervaring

Echter heb ik enkel last gehad van het rooster wat onder de kolen ligt. Dat was te dun waardoor het krom trok door de hitte. Het rooster was van 3 mm plaatstaal, nu is het van 6 mm en dit trekt niet krom.

Ik ga zeker dit project volgen! Ik ben benieuwd hoe het eind resultaat er uit zal komen te zien.
 
Ziet er goed uit, houd er wel rekening mee dat je hittebox groot genoeg is.
Die van mij is uit 2 expansievaten gemaakt, 3mm staal,

Wat Bram hierboven ook al aangeeft, het trekt wel meer. Rooster gemaakt van 6mm rvs pinnen en een 6mm frame, na de 1e sessie bbqen, was hij toch iets getrokken :D... Maar gezien je tig hebt gebruikt ga ik er eigenlijk vanuit dat je dit allang wist :)
 
Mooi werk.
 
Ziet er goed uit, houd er wel rekening mee dat je hittebox groot genoeg is.
Die van mij is uit 2 expansievaten gemaakt, 3mm staal,

Wat Bram hierboven ook al aangeeft, het trekt wel meer. Rooster gemaakt van 6mm rvs pinnen en een 6mm frame, na de 1e sessie bbqen, was hij toch iets getrokken :D... Maar gezien je tig hebt gebruikt ga ik er eigenlijk vanuit dat je dit allang wist :)
Bedankt voor de reactie! Dat rvs wil trekken is inderdaad bekend... Ook de brandwonden blijven langer en zijn vaak heftiger dan bij staal...
Ik wil de vuurbox zeker niet te klein maken, ik denk als ie geen valse lucht trekt dat hij niet snel te groot zou zijn toch?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
 
Bedankt voor de reactie! Dat rvs wil trekken is inderdaad bekend... Ook de brandwonden blijven langer en zijn vaak heftiger dan bij staal...
Ik wil de vuurbox zeker niet te klein maken, ik denk als ie geen valse lucht trekt dat hij niet snel te groot zou zijn toch?

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
Hij is makkelijk uit te rekenen, maar je zal je verbazen wat je eigenlijk nodig hebt. Tenminste dat had ik wel. Heb er uiteindelijk voor gekozen om hem wat groter te maken zodat ik ook de mogelijkheid had om direct boven vuur te grillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan