Beef en Steak

Rub voor kalfsribben ?

Cageman zei:
Komend weekend ga ik Kalfs Spare-ribs maken.
Weet iemand nog een goeie rub hiervoor ?

Wat een goede rub is voor je ribben is afhankelijk van je eigen smaak natuurlijk maar misschien helpt deze link je verder.

https://braadmaarraak.nl/dry-rub-maken/

Waarom begin je niet gewoon met peper en zout? (Op z'n Texaans, beide grof gemalen) En dan aflakken met je favoriete saus.

Peper en zout is hoe ik het ook gedaan heb en denk ik inderdaad de meest traditionele weg. Je rook is immers het belangrijkste smaak element. Dus zorg dat je dat iig op orde hebt.
Wil je toch graag rub dan zou ik niet te zoet gaan. Persoonlijk vind ik hartig met misschien een beetje koriander wel passen bij de ribs. Maar ieder z'n smaak natuurlijk ;). Succes alvast en post wat foto's.

Cageman zei:
Welk rookhout kan je het beste gebruiken ?
Ik heb Hickory rookhout en nog een restantje Whiskey snippers.
Of moet ik wat anders aanschaffen voor kalfsvlees ??

Zijn de whiskey snippers van eiken vaten?
Dan zou ik die liever gebruiken dan de wat sterker smakende Hickory.
Zelf ben ik meer van de wat mildere smaken (fruitbomenhout) maar ook dat is weer erg persoonlijk.
Met de sterkere smaken moet je wel opletten dat je niet teveel (te lang) rookt want dan heb je kans dat het vlees bitter gaat smaken.

Kalfsvlees is natuurlijk wat lichter dan het vlees van een volwassen beest. Dus hickory zou ik ook niet doen. whisky snippers gaat wel goed denk ik (volgens mij wordt whisky nooit op iets anders gerijpt dan eikenhout)
Ik heb zelf een keer peren hout en een keer kersenhout gebruikt voor runder rib. Ik vond kersenhout te zwak voor runder ribben (kan ook zijn dat ze niet zo veel rook gehad hadden) , maar perenhout beviel prima. Maar dat zie ik eigenlijk nooit ergens te koop. Meest verkrijgbare alternatief is appelhout en dat zal ongetwijfeld ook uitstekend werken. Verdiep je een beetje in wat voor smaak verschillende houtsoorten geven en je kunt dan vast wel onderbouwt een keuze maken.

Terug
Bovenaan Onderaan