Beef en Steak

Rookring

Sambo

Tondelzoeker
Waarom krijg ik geen rookring meer ?
Voorheen altijd een mooie ring erin maar op een of andere manier lukt het niet meer iemand tips ik hoor graag 👍🏻

Voeg je een bakje water toe in de BBQ? Ik zit eigenlijk met het zelfde probleem.
Maar naar mijn idee is dat sinds in geen bakje water meer toevoeg.

Bij de volgende low en slow wil ik dit weer gaan doen.

Een rookring is een chemische reactie, die lang niet altijd optreedt.
Sterker nog je kan zelfs een rookring krijgen zonder dat er rook aan te pas is gekomen.
Dit is dan ook de reden dat er bij kcbs wedstrijden niet op rookring gejureerd mag worden.

NasQ heeft er wel een mooie item/ uitleg over gemaakt.

@Frits +1

Verder niet te druk over maken. Komt wel weer.

Rooksmaak is veel belangrijker, lukt dat wel?

Had begrepen dat de rookring zich vormt in het vlees totdat het vlees een temperatuur van 45C bereikt.

Of doe zoals ik doe: totaal niets om een rookring geven. Ik ben kleurenblind, dus ik zie het toch niet. Het doet niets met de smaak.

Heb je nu meer zuurstof in de mix?
Andere setup, schuifjes verder open?

Die smokering wordt grotendeels veroorzaakt door Koolmonoxide 🤷‍♂️
Geen CO, geen smokering.

Artikel hier:

Laatst bewerkt:
Had begrepen dat de rookring zich vormt in het vlees totdat het vlees een temperatuur van 45C bereikt.
Iets hoger Frits, zo rond de 65°C stopt dat proces zo uit mijn hoofd. Vocht zorgt voor een dikkere rookring. Dus even sprayen als het vlees droog wordt, het helpt het proces en het koelt het vlees wat af.

Een vochtige omgeving helpt. Maar als ik in een kamado iets maak dat wil ik daar geen bak water in omdat ik dan extra massa heb en je barbecue anders reageert. Ook omdat er energie in het verdampen gaat zitten en het water niet heter wordt dan 100°C.

In de WSM of ketel is water weer handig om de temperatuur laag te houden om diezelfde redenen.

Maar om alleen voor de rookring water toe te voegen zou ik noog doen.

Je vlees koud vanuit de koelkast de BBQ in helpt ook. Omdat je vlees dan kouder begint. En ik doe mijn vlees er al in voordat mijn BBQ op temperatuur is. Meer tijd om een rookring op te bouwen op die manier.

Terug
Bovenaan Onderaan