Beef en Steak

Rookhout van Japanse Notenboom (ginkgo)

Mallepietje

Tondelzoeker
Beste Mensen,

Heeft er hier toevallig iemand ervaring met het roken met hout van de Japanse notenboom (ginkgo)
Een kennis van me gaat zo'n boom uit zijn tuin verwijderen en ik vroeg me af of ik dit hout (na drogen uiteraard) kan gebruiken op de bbq?

Het gaat om deze boom https://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_notenboom

Ik hoor heel graag of dit mogelijk is.

Dank!

als je het gratis kan krijgen, zou ik zeker een partijtje inslaan Het is een notenboom, wel een afwijkende maar walnoot en pecan worden ook gebruikt. Ik vermoed dat het dan wel onder de zwaardere soorten valt dus gebruiken met beperkte mate. Aangezien het nog even moet drogen kan je altijd nog meer info verzamelen.

Smoke em if u got em!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik zou er toch wat voorzichtig mee zijn.
Het is zeker geen gewone notenboom.
De plant lijkt ook op de door jou aangegeven WikipediA pagina allergeen te zijn!

Dit oa door de stof Urushiol, ook het voornaamste bestanddeel van de irriterende olie van gifsumak. (poison ivy)
Dus misschien niet giftig, maar uitslag en jeuk veroorzakend.
Hoeveel daarvan overblijft na verbranding??
Uit een US-english snippet:
Anyway, burning Ginkgo, would volatilize the Urushoil oil, possibly exposing your lung tissues to the oils. Imagine inhaling poison sumac fumes... STAY AWAY.. Beautiful tree, but not one to burn.
Dus de urushoil olie komt vrij door de verbranding en die moet je echt wel vermijden.
Op je vlees wil je die zooi ook al niet lijkt mij.

WIKIPEDIA NL:
Daarnaast zijn er heel weinig gegevens beschikbaar over de giftigheid. Hierdoor is het niet mogelijk om een veilige grens af te leiden. Voor niet nader beschreven Ginkgo-preparaten wordt bij inname van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in sommige gevallen melding gemaakt van bloedingen. Het gebruik van niet-gestandaardiseerd Ginkgo-extract kan dus risicovol zijn: het is niet uit te sluiten dat zulke preparaten stoffen bevatten die onder andere kanker kunnen veroorzaken
OK, het is dan wel geen preparaat maar rook en die urushoil olie gecondenseerd op je vlees als...

Lijkt mij allemaal niet lekker.

Groeten,
Bert

Bedankt voor jullie reacties!

Ik dacht inderdaad dat notenhout allemaal hetzelfde was... maar zoals Bert hierboven al beschrijft ligt het hier een tikkeltje anders. Er is voor mij teveel onduidelijk en ik kan ook nergens anders vinden dat dit hout gebruikt is voor roken.. Ik zie er dus vanaf.

Bedankt voor het meedenken! :)

Terug
Bovenaan Onderaan