BasBQ
Beef en Steak

Rook hout maple

 
 

Rdj

Gemarineerd
Berichten
2.307
Zaterdag de boom achter huis gesnoeid.
Een hoogwerker van een vriend van mij geleend, en de hoogte in .
De boom is een esdoorn.
Had eerst het idee om de dikte takken voor kachelhout te gebruiken.
Maar toch even gegoogled en esdoorn blijkt maple te zijn en een mild zoete rook hout voor rund varken en kip.
Denk dat na ontschorsen en zagen ongeveer 100kg chunks van over hou .
Screenshot_20211212-211231_Gallery.jpg
 
Daar kun je veel zalm op roken. 🐟
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Heb je misschien nog een stuk stronk van 90 cm bij rond 30-40 cm? Omgeving Rotterdam.
 
Heb je misschien nog een stuk stronk van 90 cm bij rond 30-40 cm? Omgeving Rotterdam.
Nee ,boom is gesnoeid niet geveld.
En ik woon in Drachten friesland.
 
Had het niet kunnen vinden voor vis/zalm .
Maar is dat lekker ?
Geen idee, ik zou een stukje in het vuur gooien en eens goed ruiken wat er gebeurd.

Kan me zo voorstellen dat het redelijk zoet hout is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Geen idee, ik zou een stukje in het vuur gooien en eens goed ruiken wat er gebeurd.

Kan me zo voorstellen dat het redelijk zoet hout is.
Had nog verder gegooled, maar schijnt wel te kunnen voor zalm . Ik ga het eens proberen
 
Had nog verder gegooled, maar schijnt wel te kunnen voor zalm . Ik ga het eens proberen
Heb ook een beetje gegoogeld, is inderdaad redelijk zoet.
kan goed met varken, kip en wild.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Ik stook alleen op hout en bij de laatste sessie met Maple waren de recensies over de gerookte kipfilet erg positief. Subtielere houtsmaak dan met het kersenhout waar ik gewoonlijk mee rook voor kip en varken. Dus lekker gebruiken om te roken en gewoon uitproberen hoeveel je nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Esdoorn is zeer geschikt.
Geeft een zachte rooksmaak.
Ik gebruik het zelf ook regelmatig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
De Canadese Esdoorn waar Maple Syrup uit wordt gemaakt/gehaald is wel een andere Esdoorn als de Europese Esdoorn.
Onze Esdoorn schijn je geen Maple Syrup uit te kunnen halen.
Of er verschil zit als rookhout, dat weet ik niet, maar Google heeft daar vast een antwoord op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
De Canadese Esdoorn waar Maple Syrup uit wordt gemaakt/gehaald is wel een andere Esdoorn als de Europese Esdoorn.
Onze Esdoorn schijn je geen Maple Syrup uit te kunnen halen.
Of er verschil zit als rookhout, dat weet ik niet, maar Google heeft daar vast een antwoord op.
Komt inderdaad geen syrup uit deze boom ,
Maar het hout zal ongetwijfeld roken ,de smaak er van moet ik nog ondervinden, maar kom er op terug . Zal eerst eens een stuk op gooien zonder vlees om de geur te ervaren.
 
Als het goed rookhout is, ben jij voorlopig voorzien! 🙂
Inderdaad, zo heb ik ook eiken en berk liggen , maar gebruikt het meest kers en dat heb ik nou net niet 🥴
 
Dat zijn goede vrienden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Terug
Bovenaan Onderaan