BasBQ
Beef en Steak

Rollade met Hasselback aardappels

 
 

JohanD

Stoker
Berichten
344
Ik had nog een rollade liggen welke ik van een relatie met kerst gekregen heb. Het werd hoog tijd dat deze een keer op de BBQ terecht kwam. Vandaag was de dag, samen met Hasselback aardappels (op de To Do, dank zij dit forum) en wat rode kool was het weer heerlijk.

DSC00929_zps3593cb5c.jpg


Overigens kom ik tot de conclusie dat de 57 cm heel anders stookt als de 47 cm, dit is wel weer erg wennen. Het gaat naar mijn idee allemaal wat langzamer maar ook gelijkmatiger. Bij de 47 moest ik oppassen dat alles niet verbrande door de veel directere straling als bij de 57.
 
structor zei:
Lekker hoor, maar (even Piet voor zijn) was je in je eentje ;)

Helaas, ik moest het delen. De hasselback viel erg goed in de smaak bij de kinderen, eindelijk iets van de Q (behalve spare ribs) wat ze ook lekker vinden en ik heb eindelijk de aardappel verslagen op de Q  ;)
 
die zijn zeker lekker en rollade toch wel.

wat voor 47 cm bbq had je dan? zo een met een ondiepe kuip?
 
je Weber 57 cm rooster begint nu wat vies te vorden, doorgaan zo!  ;)
Jammer trouwens dat Weber niet ook een doorvoergaatje heeft gemaakt voor de probe(s).
Voor de deksel is nu wel een oplossing...
 
Leo zei:
die zijn zeker lekker en rollade toch wel.

wat voor 47 cm bbq had je dan? zo een met een ondiepe kuip?

Ik had de Weber OTP 47. De kuip was zeker niet ondiep. Ik gebruik nu dezelfde hoeveelheid, de temperatuur op de meter is hetzelfde en toch gaat het langzamer, waarschijnlijk doordat het eten toch verder van de warmtebron af ligt als bij een 47. Ik heb het dan over de standaard thermometer in het deksel. De digitale themometer die ik vandaag gebruikt heb geeft toch een veel lagere temperatuur aan als de meter in het deksel, dit trek na verloop van tijd bij maar de verschillen waren minder groot in de 47. Leerpuntje voor mij, de Q heeft gewoon veel meer tijd nodig om op temperatuur te komen.
 
Mijn ervaring is dat de temperaturen die je afleest op de thermometer in de deksel tot 10-15 graden of zelfs meer kunnen afwijken met hetgeen je meet met een pit probe die ter hoogte van je vlees ligt.
Mogelijk door de kleinere dome van de 47cm Weber was het verschil daarom ook geringer.
Bij mij zitten de Weber thermometers in de OTP57 en de WSM47 er min of min voor de sier, danwel als indicatief in.
WSM draait hier i.c.m. een DigiQ DX2 en dat is pas echt fantastisch (nu zelf pas een week in huis, maar voor geen goud meer weg)
 
RedFox zei:
Mijn ervaring is dat de temperaturen die je afleest op de thermometer in de deksel tot 10-15 graden of zelfs meer kunnen afwijken met hetgeen je meet met een pit probe die ter hoogte van je vlees ligt.

:D Daar kom ik nu ook achter, het verschil bij de 47 was veel minder als bij de 57. Ook kan je merken dat het gerecht bij de 57 verder van de hittebron afligt en daardoor minder snel kleurt. Maar ook minder snel verbrandt. Ik ben dus erg blij met de 57, het gaat allemaal wat gelijkmatiger en dat is even wennen maar tot nu toe gaat alles perfect.
 
Mooie maaltijd !  ik strooi zelf altijd nog een beetje todds dirt over de hasselbacks vind dit nog iets extra's doen. 

Volgens mij zit je wel goed, de 47 is natuurlijk veel compacter tov een 57.  dus qua kolen verbruik en oppervlakte verwarming  en/of afkoeling is dit een ander verhaal
Voordeel is natuurlijk weer wel dat je met een 57 een veel groter kookoppervlak hebt.  tov een 67 is dit verschil positief en negatief nog groter
 
lekker! Had je nog iets speciaals met de rollade zelf gedaan?
 
Ziet er mooi uit.

Je thermometer is goed hoor, meet alleen op een ander punt dan op je grill. Als jij weet dat de temp 15 graden afwijkt met de temp op grill hoogte weet je genoeg ;).

Ik heb jaren gewoon gewerkt met het voelen van de temp met mijn hand boven het ventilatiegat dat werkt ook ;).
 
Frits zei:
Ik heb jaren gewoon gewerkt met het voelen van de temp met mijn hand boven het ventilatiegat dat werkt ook ;).

Wow.. tot op hoeveel graden nauwkeurig  ;D ;D
 
Als je dat oefent kom je heel aardig in de buurt hoor... Ik heb nog een oude OTG zonder thermometer en ik kan hem goed regelen zonder een thermometer te pakken.
 
Leuk, alle reacties geven hetzelfde beeld. Ik ben van mening dat je een BBQ moet leren "kennen". Dat is even een leerproces maar als je het onder controle hebt kan je alles. Ik kon op de 47 de temperatuur op 100 gr. C. houden als ik wou maar dat was wel even oefenen. Nu dit weer onder controle krijgen op de 57
 
Terug
Bovenaan Onderaan