Beef en Steak

Roken op en met laurier

Berbera

Sprokkelaar
Berichten
38
Heeft iemand ervaring of wel eens geexperimenteerd met roken op laurier?

In de tuin staan een paar hele grote laurierbomen die gesnoeid moeten worden. Lijkt me leuk om het hout ipv af te voeren te gebruiken voor de bbq of smoker.

Ik heb er wel eens iets over gelezen maar dat ging niet verder dan een zijdelingse opmerking dat het lekker is om toe te voegen aan je rookhout of op het vuur te gooien. Het mij alleen niet duidelijk of dat gaat om gedroogde bladeren of om gedroogde takken of houtblokjes/snippers van die takken.

De takken zijn van polsdikte en ik zit te kijken of en hoe ik die moet hakken/knippen en drogen voor de smoker/bbq.
 
Ik denk dat je het net zo moet behandelen als alle rookhout. Kleine stukken van maken en die dan zeker een jaar laten drogen.
Groen hout geeft een hoop bittere rook af en dat is niet lekker.

Zelf heb ik nog gesnoeide stukken van mijn braam in de schuur liggen. Ik zag dat ze die bij Noma gebruiken voor sommige bereidingen. Dus die mogen lekker drogen en gaan een keer de barbecue in als experiment.
 
En met kleine stukken bij jou zou ik denken aan maatje open haardhout.
 
Dankjewel Dennis,
Dan ga ik ook de takjes en blaadjes van elkaar scheiden en de dikke takken in kleine stukken hakken. En maar eens proberen of je er iets van proeft als je hand blaadjes op het vuur gooit.
Ik ben ook jeneverbes en een spar aan het kweken om te roken. En de heel snel groeiende uiensoepboom is wellicht ook een leuk experiment.
 
Wel opletten met de tuin laurier, dat is waarschijnlijk laurierkers, Prunus laurocerasus.
Dat is niet dezelfde soort dan de laurier die we in stoofpotjes doen.
Dat is laurus nobilis, die heeft kleinere blaadjes.
Als rook materiaal zal het geen kwaad kunnen.
Echter de blaadjes in een stoofpotje zou ik toch niet doen.
 
Wel opletten met de tuin laurier, dat is waarschijnlijk laurierkers, Prunus laurocerasus.
Dat is niet dezelfde soort dan de laurier die we in stoofpotjes doen.
Dat is laurus nobilis, die heeft kleinere blaadjes.
Als rook materiaal zal het geen kwaad kunnen.
Echter de blaadjes in een stoofpotje zou ik toch niet doen.
Het is wel de echte laurier, die herken je echt aan de geur. Ik kook er bijna dagelijks mee. Hier stonden toevallig al 2 bomen.
 
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik heb wel eens gehoord dat naaldbomen ongeschikt zijn als rookhout vanwege de grote hoeveelheid hars.
Klopt, in grote hoeveelheden geeft het vieze rook. Je kan wel een bedje van naalden gebruiken om iets op te leggen en je kan het ook in rubs en marinades gebruiken of laten trekken in olie oid.
 
Klopt, in grote hoeveelheden geeft het vieze rook. Je kan wel een bedje van naalden gebruiken om iets op te leggen en je kan het ook in rubs en marinades gebruiken of laten trekken in olie oid.

In open vuur (bbq programma op de Belgische tv) hebben ze eens mosselen bereid met naaldhout, de mosselen naast elkaar spreiden op een houten plank, dan een stapel naaldhout eroverheen en dat in brand steken, zou lekker zijn. Ik ben zelf liefhebber van mosselen en wil dit eens doen maar momenteel geen naaldhout ter beschikking
 
In open vuur (bbq programma op de Belgische tv) hebben ze eens mosselen bereid met naaldhout, de mosselen naast elkaar spreiden op een houten plank, dan een stapel naaldhout eroverheen en dat in brand steken, zou lekker zijn. Ik ben zelf liefhebber van mosselen en wil dit eens doen maar momenteel geen naaldhout ter beschikking
Dat recept ken ik idd maar ook nog nooit gemaakt. Het is volgens mij een River Cottage recept. In boeken uit de Noordse keuken wordt het ook wel gebruikt.
 
In open vuur (bbq programma op de Belgische tv) hebben ze eens mosselen bereid met naaldhout, de mosselen naast elkaar spreiden op een houten plank, dan een stapel naaldhout eroverheen en dat in brand steken, zou lekker zijn.

Zo heb ik in Charente Maritime mosselen gegeten die onder brandend hooi waren gerookt... echt zalig!

Terug op de laurier, ik heb polsdikke stammen in schijven gezaagd, maatje dikke tournedos, en die een jaar gedroogd. Die schijven kun je met een bijltje daarna heel mooi in kwartjes of zessen hakken en dan heb je prachtige chunkies om mee te roken!
 
Zo heb ik in Charente Maritime mosselen gegeten die onder brandend hooi waren gerookt... echt zalig!

Terug op de laurier, ik heb polsdikke stammen in schijven gezaagd, maatje dikke tournedos, en die een jaar gedroogd. Die schijven kun je met een bijltje daarna heel mooi in kwartjes of zessen hakken en dan heb je prachtige chunkies om mee te roken!
Goed te horen. Daar kan ik wat mee. Dankjewel
 
Terug
Bovenaan Onderaan