BasBQ
Beef en Steak

Ribs: Mijn eerste keer: 2,5 - 1,5 - 0,5

T

Toppieroy

Gast
Na 6 weken terug mijn eerste BBQ gekocht te hebben (ODC480) en hem eerst maar eens voor het gewone BBQ-en zoals 90% van de medelanders gebruikt te hebben, heb ik gisteren voor eerst Low&Slow Spare-Ribs gemaakt.
Hieronder het volledige verslag, veel plezier!

Vroeg in de ochtend begonnen met de rub uit dit topic: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=698.0



3/4 cup bruine basterd suiker
3/4 cup witte basterd suiker
1/2 cup paprika poeder
1/4 cup grof zeezout (eerst grof afmeten en daarna in de vijzel fijnmalen)
2 eetlepels 4 seizoenen peperkorrels (ook eerst grof afmeten en daarna in de vijzelfijnmalen, hoeft niet helemaal tot poeder er mag nog wel wat bite inzitten vind ik dan)
2 eetlepels gember poeder
2 eetlepels uienpoeder
2 theelepels rozemarijn (deze even tot poeder malen in de vijzel)

Het resultaat:


Vervolgens de ribbetjes ontvliest volgens de prikker methode, dit ging makkelijker dan met een mesje lopen pielen  :p
Hier helaas geen foto's van.

En toen de Ribs ingerubbed:


In de afsluitbare zakken van de Ikea (slechts enkele ? per 30 stuks!!!)

Zak 1:


Zak 2:


En vlak voor dat ze erop gaan:


Toen de ODC480 aangestoken volgens de Minion-methode, de volgende keer gebruik ik iets minder hete (kokos)briketten om over de koude heen te verdelen.
De temperatuur was nu heel lastig (lees: niet) goed naar beneden te krijgen. Ik heb er nu 12 gebruikt waar 8 volgens mij beter volstaat.

En toen mochten de ribbels erop!


Na 2,5uur:


Na 1,5uur in de folie met appelsap:


Na 0,5uur (30 minuten) met appel/rookhout?


En toen smullen maar!




Conclusie:
*De Rub voldeed prima aan mijn verwachtingen, tegen wat mij eerder werd gemeld in een ander topic was de rub niet te zoet.
Hij was prima zo.

*Zoals eerder al gemeld was de temp met 135graden eigenlijk veel te hoog, hij had 108 moeten zijn.
Volgende keer gebruik ik 2/3 van de hete briketten als wat ik nu heb gebruikt, het is makkelijker om het heter te krijgen dan te koelen!

*De nu gebruikte kokos-briketten van Vuur&Rook: deze hadden een mooie contante temperatuur en branden erg lang, gisteravond om 20:30uur gaven mijn thermometers nog steeds 135graden aan!

*Door de te hoge temperatuur waren de ribs aan de buitenzijde al iets te hard naar mijn smaak, maar de dikkere waren van binnen nog uitstekend mals en gleden van het bot!

Al met al heb ik zo mijn leermomentjes gehad met een prima resultaat voor de eerste keer.
Maar ik ben weer een ervaring rijker.

Volgende stap: BCC!





 
Ze zien er goed uit! Vraagje, heb je alleen bij de laatste 30 minuten rookhout gebruikt?
 
Ener zei:
Ze zien er goed uit! Vraagje, heb je alleen bij de laatste 30 minuten rookhout gebruikt?

Helaas wel, ik dacht er pas aan nadat de ribs er al 30 minuten op lagen  :mad:
 
volgende keer rookhout in het begin doen, dan heeft het het meeste effect! lekkere ribbels hoor!
 
Dat zijn best dikke ribbels, zien er smakelijk uit hoor!
 
Lekker toch voor zo'n eerste keer? Het ziet er in ieder geval goed uit, en als jij tevreden was isdat helemaal fijn. De rest is een kwestie van oefefen, dat komt vanzelf goed.
 
Ach, aldoende leert men.
In 1 dagje tijd heb ik er weer aardig wat bij geleerd.
 
Leuke sessie. nu je weet hoe ribbels kunnen smaken wil je niet anders meer !
 
Mooie sessie, lekkere ribben 8)
 
Zo te zien ben je blij dus ze zullen wel lekker zijn geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan