Beef en Steak

Ribeye burger: een smaakvolle burger op de BBQ

Cédric12345

Sprokkelaar
Ribeye Burger: Een Smaakvolle hamburger op de BBQ

Helaas heb ik een virus te pakken. Het BBQ-virus… Elke keer als ik in het weekend wat tijd heb, wil ik iets nieuws uitproberen op de barbecue. Dit keer was het mijn vriendin die zin had in een goede hamburger. Perfect moment om de picanha burger uit het “Smokey Goodness” boek te proberen.

's Ochtends ging ik naar de slager, maar tot mijn teleurstelling had hij geen picanha meer liggen. Dan maar een lekkere ribeye van 400 gram gekozen. Ik had gelezen dat ribeye ook uitstekend vlees is voor burgers. Flexibel zijn in de keuken is een must!

1000020791.jpg

Ding dong, daar ging de bel, er werd er een pakje bezorgd door PostNL. Nieuwe ecobrasa briketten!!
Tot nu toe gebruikte ik altijd weber briketten. Meestal was ik hier wel tevreden van maar vermits ik enkele dagen geleden pizza had gemaakt, merkte ik wel dat ik toch moeilijk de temperatuur heel hoog kreeg met een 3/4 brikettenstarter. Hier had ik wellicht iets meer moeten gebruiken.
De zak weber briketten is bijna leeg en hier op het forum toch al veel goeds gelezen over de ecobrasa briketten. Dus deze besteld en ondertussen aangekomen.

Halve brikettenstarter van de ecobrasa aangestoken en een kwartiertje gewacht tot de kolen aan waren om ze dan aan 1 kant van de bbq te leggen.
Gelijkertijd de ribeye in stukken gesneden en een kwartier in de diepvries gelegd.
Vermits ik geen gehaktmolen heb, dan maar de keukenrobot gebruikt om het gehakt te mixen. Een minuutje mixen volstond om mooi gehakt te hebben.
Met de handen 2 hamburgers gevormd, er nog even peper en zout over gedaan, en ze waren klaar voor de bbq.
1000020804.jpg

Ook de kat was benieuwd naar het recept:
1000020808.jpg

Eerst even indirect laten bakken. Rond de 35 graden, het ontbijtspek erlangs gelegd. En toen ze 54 graden waren, heb ik ze direct gegrild om nog een mooie sear te krijgen. Dan nog even de broodjes op de bbq en wat cheddar kaas erop.

1000020807.jpg

1000020810.jpg

Bekijk bijlage 68747

De Perfecte Ribeye Burger
Zo alles was gebakken. Dus nu nog even alles tussen het broodje. Eerst wat mayonaise, een beetje rode ui en een plakje tomaat. Dan de burger en de spekjes en wat bbq saus erover. En dan toe doen met het broodje waar de kaas was op gesmolten.
Ondertussen waren ook de patatten wedges uit de airfryer klaar en konden we beginnen eten.
Ah nee, nog even terug naar buiten voor een mooie foto 😁
Het resultaat, een zeer lekkere burger. Simpel maar oh zo goed.

1000020817.jpg

Tips voor de Volgende Keer:
- Plet de hamburgers iets meer zodat ze dunner en langer zijn.
- Gebruik twee plakjes kaas per burger voor extra smeuïgheid.

Ondanks dat het vast wel hele lekkere hamburgers geworden zijn vind ik het zonde van zo'n mooie ribeye! Maar wel lef hoor om dit te proberen!

Terug
Bovenaan Onderaan