BasBQ
Beef en Steak

Red Cedar

Job7777

Sprokkelaar
Berichten
41
Hey Q-ers,

Ik was op zoek naar een partij hout voor een knutselprojectje toen ik onderstaande tegenkwam:

https://www.douglashout.nl/webshop/douglas-red-cedar-shingles/bundel/

Zou je dit kunnen gebruiken voor op de BBQ? De vraag is of het behandeld of onbehandeld is, die vraag heb ik bij die website neergelegd.
Volgens mij is de dikte van het hout prima voor het roken van zalm (timmermansoog?), en 3,5 m2 voor 92,50 euro is aanzienlijk goedkoper dan de planken die bijvoorbeeld door Weber aangeboden worden.

Wat denken jullie hiervan??
Zie ik nog dingen over het hoofd?
 
Ik heb dit al eens gelezen op "het andere forum" volgens mij. Volgens zeggen waren ze onbehandeld, het enigste nadeel was dat ze taps waren en daardoor aan een kant sneller doorbrande.
 
Let wel dat er verschil is tussen onbehandeld en onbehandeld....
ik vraag me af of een houthandelaar de behandeling met pesticiden tegen ongedierte als "behandeld" ziet.

En op zo'n plankje wil jij je zalmpje niet garen  :-&
 
Western Red Cedar is een fantastisch hout met een duurzaamheid gelijk aan Azobe. Het is 1 van de meest duurzame naaldhout ter wereld. Door deze hoge duurzaamheid heeft WRC geen behandeling nodig.
Wel wordt WRC, als het bijvoorbeeld gebruikt wordt als gevel bekleding, behandeld met goedje als Woodstain om de kleur langer te behouden.
Kortom: WRC kun je gewoon gezaagd of geschaafd prima gebruiken in je BBQ. Geschilderd of behandeld met Woodstain is niet meer geschikt om ons zalmpje op klaar te maken.
 
Rudik zei:
Western Red Cedar is een fantastisch hout met een duurzaamheid gelijk aan Azobe. Het is 1 van de meest duurzame naaldhout ter wereld. Door deze hoge duurzaamheid heeft WRC geen behandeling nodig.

zoiets ja poste ik,en t is vrij simpele theorie, niks ingewikkelds an.en heb 100 x meer twijfel bij die zakjes rookhout  in de schappen  van weber en de rest

AV zei:
de planken van Frits zijn zeker niet duur las ik gisteren .

maar wbt t behandelen:waarom zouden die verschepers onnodig kosten maken.
je zet rvs toch ook niet in de menie.

en wat denk je van t overige rookhout wat hier rijkelijk gebruikt wordt,die geeft ook geen garantie dat t onbespoten/onbehandelt is en dat verbrand ook onvolledig dan wel heel langzaam en die rook slaat ook aan in heel je toestel en je eten dus zou ik me daar meer zorgen over maken.

maar ja hoe ver wil je t zoeken.

 
Nu ik de post van Frits lees ga ik geen risico nemen en wacht ik op de volgende inkoop van frits.
3,50 voor een plank is niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan