BasBQ
Beef en Steak

Ready to pull some pork!

HugoJ

Tondelzoeker
Berichten
18
Na een poosje wikken en wegen toch besloten om pulled pork te maken.

Vanmorgen een procureur met been bij de slager gehaald a 3,5 kg. Ik gebruik een eigen dry rub op basis van: rietsuiker, p/z, paprika, knoflookp, uienp, chilip, tijm, komijn en een buttload aan bruine suiker. The sweeter the better!

Ik ga voor de minion method met waterpan en wil m low n slow 12 uur zn gang laten gaan.

In combinatie met kersenhout en n spray van appelsap hoop ik het juiste resultaat te bereiken.

Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de procureur het been lijkt me te grof, het zal niet loskomen zoals bij een echte boston butt, maar goed morgenochtend gaat ie er op en 12 uur later, ill shred m to bitsies!

Foto's volgen, weltrusten  :p
 
Het been is anders dan bij de Boston Butt. Succes
 
succes, ik kijk uit naar de foto's  :)
 
BTW als je de waterpan vol met water hebt zitten zorgt dit voor een hoge luchtvochtigheid. Als je dan steeds gaat sprayen daalt de luchtvochtigheid in je smoker en gaat de bereidingstijd omhoog.
 
M?t of zonder waterpan: succes! De plannen klinken in ieder geval lekker!
 
Ondertussen alweer 8,5 uur bezig en het ziet er goed uit, temp. Blijft mooi constant en zo nu en dan een blokje kersenhout erbij.

Frits: ik heb uiteindelijk geen spray meer gebruikt, de waterpan geeft idd voldoende luchtvochtigheid.

Camiel: de kern temp. Hou ik zeker in de gaten!

Volgende post het eindresultaat!
 
Frits zei:
BTW als je de waterpan vol met water hebt zitten zorgt dit voor een hoge luchtvochtigheid. Als je dan steeds gaat sprayen daalt de luchtvochtigheid in je smoker en gaat de bereidingstijd omhoog.

Is sprayen op een wsm dan eigenlijk overbodig?
 
Volgens mij is sprayen het onnodig voorzien van je vlees van vochtigheid aan de buitenkant. Vocht trekt echt niet naar binnen, maar moet wel eerst kunnen verdampen voordat de temperatuur van het vlees weer kan stijgen. Tevens is de spray koud en zorgt dus voor een (nihil) daling van temperatuur.

Ik zeg: niet sprayen, maar lekker in de folie wikkelen.

En zeker niet op tijd letten, maar alleen op kerntemperatuur.

Het klein beetje smaak aan de spray is volgens mij ook niet de moeite waard. Dat het interessant uitziet en kan zorgen dat de bark lekker zacht blijft....... dat snap ik dan weer wel.

gr. Erwin
 
Dat klinkt eigenlijk nu ik er over nadenk wel logisch, bedankt!  ;)
 
Eindelijk tijd om even wat foto's te delen, ik ben aardig tevreden over het resultaat de temp bleef prima op level zo nu en dan even een dipje. Kerntemperatuur steeg tot aan de 80 graden prima laatste 8 graden ging erg langzaam, toen maar even in alu folie gewrapped uiteindelijk 88 graden bereikt na 14 uur op de Weber.

Samen met homemade coleslaw en bbq saus, prima.

Zie bijgaande foto's voor het resultaat

5c9bc6565dbf4cf30c5c6723abf0f21b_zpsa0588f67.jpg


e668192f083ef25e50ba8aef103f13bd_zps2815a399.jpg


c264ca7c0b5ac36052a85b1dc4838822_zps754c7528.jpg


b9832cbc628776b750b963ff42a92846_zps7ef16fcd.jpg


5ae77e2f4b7e96f148fc0097bc77c562_zps29c250f4.jpg


704b25ea2f7ad9101cdb3ecb2c8fd089_zps467a8768.jpg

 
Zo, dat ziet er heerlijk uit.
Heb jij nog een foto dat het vlees op de BBQ ligt?
 
Ceriel zei:
Ziet er goed uit!

Mike v R zei:
Zo, dat ziet er heerlijk uit.
Heb jij nog een foto dat het vlees op de BBQ ligt?
Wat ben je weer kritisch Mike...  :)

Aan de bark te zien geloof ik echt wel dat hij op de BBQ heeft gelegen.
Maar er zijn nu eenmaal regels en die gelden voor iedereen.
 
Mike v R zei:
Aan de bark te zien geloof ik echt wel dat hij op de BBQ heeft gelegen.
Maar er zijn nu eenmaal regels en die gelden voor iedereen.

Precies. En mensen doen alles voor zo'n badge tegenwoordig :)
 
Geen foto van op de bbq, helaas. If your looking you aint cooking! Zeg ik dan maar..
 
If your looking, you aint cooking... helemaal waar. Maar....je wilt toch ook wel eens de voortgang van je sessie bekijken. Fototoestel battle ready en als de deksel er even af moet, hoppa. Foto is zo gemaakt.
Enniewee, ik voel wel weer een nieuwe PP sessie aankomen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan