Beef en Steak

Raadplegen jullie weleens AI en hoe?

Edwin84

Gemarineerd
De laatste tijd merk ik dat ik Co Pilot steeds vaker gebruik om dingen uit te zoeken. Zo ook voor de BBQ/pizza.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen:
-Waar gebruikte je het voor?
-Hoe was het resultaat?
-Zou je het vaker gebruiken?

Zelf vond ik het erg handig bij het maken van mijn pizza deeg. Hogere hydratie vond ik lastig en veel tutorials en uitleg gebruiken ofwel een andere mixer, mengen met de hand of leggen niet goed uit "hoe" je moet kneden dat het niet plakt.

Met behulp van AI heb ik geen recept opgezocht, maar wel hoe mijn specifieke mixer gebruikt moet worden. Ik kreeg een stappen plan met hoeveel minuten per stap en op welke stand ik kon kneden. Daarnaast kreeg ik ook de tip om af te ronden met de "slap and fold" techniek omdat hierbij het deeg niet aan je vingers blijft plakken. Was hier erg tevreden over.

Ook bij het opzoeken van recepten zag ik dat ik een ingrediënt miste. Ik vroeg of een substituut dat ik in huis had gebruikt kon worden.
Bij één recept zei AI dat het beter met een ander veel gebruikt ingrediënt kan worden gemaakt. Bij een ander recept zei AI dat het een goede vervanger was, maar raadde wel een andere verhouding aan.

Wat me ook aansprak was dat de bron er bij vermeld werd zodat ik het kon nalezen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en krijg zo wellicht meer inzichten hoe AI goed te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: A3N
Ik gebruik dágelijks ChatGPT voor echt van alles! Voornamelijk recepten of vervangers voor bepaalde ingrediënten. Of gewoon ter inspiratie als ik niet precies weet wat ik met de beschikbare ingrediënten wil maken of zin heb in een specifieke keuken. De antwoorden zijn niet altijd heilig maar ik gebruik het vaker dan ik van tevoren had gedacht.

Als ik iets niet weet zoek ik het op bij voor mij bekende bronnen.

Ik gebruik dan vaak zoeken op pagina als er veel tekst op 1 pagina staat.

Chatgpt of Google AI Gemini heet dat geloof ik?

Ik gebruik het soms maar check wel altijd de bronnen.. AI word gevoed en getraind met informatie maar dat is lang niet altijd de correcte info.

Zo liggen er nu ook weer diverse kleurboeken bij bijv. De action met AI gegenereerde tekeningen want ja.. lekker goedkoop maar zoveel handen met 6 vingers of 3 benen of een hond met een poezekop op het lijf 🫣

Ik geloof gerust dat AI nuttig kan zijn, het zou voor mij beter zijn als je zelf een lijst met bronvermeldingen kon toevoegen waar die niet van af zou wijken.

En die informatie zou omzetten voor het beantwoorden van vragen.

Ai kan wel eens prima zijn om een beetje te brainstormen of je creativiteit op gang te brengen, ik vind het leuk om er zo nu en dan mee te spelen, maar het maakt ook echt een hoop fouten. Om een voorbeelden te geven:

Ik maak een rub met een recept gemeten in eetlepels. Ik gebruik dit recept in de volgende menukaart en ik moet nu die rub per 10kg maken. Ik vraag ai om het recept om te rekenen van eetlepels naar gewicht in grammen en er rekening mee te houden dat een eetlepel paprikapoeder niet perse evenveel weegt als een eetlepel komijnpoeder. Komt gewoon keer op keer troep uit, je moet het zo vaak corrigeren dat zelf rekenen sneller was geweest.

Zelfde verhaal met basisrecepten die gewoon uit hun verband worden getrokken of hoeveelheden peper en zout die enorm slecht ingeschat worden. Als je dat niet zelf eruit filtert krijg je bijzondere verrassingen. Ik ben op dat gebied niet bepaald fan zeg maar.

Wat dan wel weer voor me werkt:
Ik maak bestellijsten met dingen welke ik bestel voor partijen per 20 personen. Wanneer ik wat draai voor 67 personen kan ai de bestellijst voor me invullen. Omdat de kaders heel duidelijk zijn en er niets te freewheelen valt gaat dat nog prima.

Facturen vergeljken. Voedselprijzen fluctueren nogal. Ik hoef niet meer elke zondag ochtend prijzen van 400+ artikelen te vergelijken, dat doet Deepseek gewoon even terwijl ik een bakje koffie pak. Chatgpt is hier trouwens ook echt volkomen waardeloos in. Ik vind het sowieso vaak een beetje zoeken naar welke software het meest accuraat is met dingen.

Waar ik trouwens ook echt welk een beetje moe van wordt is de hoeveelheid acquisitie die ik op de email krijg met ai gegenereerde teksten. Ik snap dat je soms even wat inspiratie nodig heb, maar zet het op z'n minst om in eigen woorden. Zelfde zie ik op socials ook regelmatig bij bedrijven. Op andere fora waar ik ben heb je mensen die zo hele posts genereren, lekker oprecht ook 😶 . Een paar maanden terug kreeg ik zelfs een sollicitatie door ai geschreven 🤡.

Ik denk dat mensen de laatste tijd een beetje doorslaan met het gebruik hiervan. Je kan er echt een hoop mee, 100%, maar het heeft ook echt nog een lange weg te gaan. Neem niet alles wat eruit komt als de absolute waarheid.

AI werkt met algoritmes het zoekt op het web naar jouw vraag, en die antwoorden zijn zo betrouwbaar als de bronnen ervan.
"Shit in is shit out"
AI daarentegen is wel heel betrouwbaar als jij de juiste data aanlevert die geanalyseerd moet worden.
En het kan leuke plaatjes voor je genereren.
Recepten ben ik ook mee bezig geweest maar dan ben je weer erg afhankelijk van juistheid van de internet bronnen "Shit in is shit out" dus

• Leuk
Waarderingen: A3N
Terug
Bovenaan Onderaan