Beef en Steak

Pulled Pork!

Visca

Kooltjesharker
Gisteren een Procureur a 2,2 KG op de KJC I gegooid, losjes gebaseerd op het bekende wedstrijdrecept van NOSKOS. De kruidenrub, injectiemix, glaze en eindsaus heb ik iets anders gemaakt maar wel gebaseerd op de recepten van Dennis.

Kruidenrub:
70 gr zeezout
60 gr bruine basterd suiker
35 gr paprikapoeder
5 gr Shichimi Togarashi
2 e.l. zwarte peper
2 t.l. knoflookpoeder
2 t.l. uienpoeder
1 t.l. cayennepeper

Injectiemix:
150 ml appelsap
1 e.l. honing
1 e.l. worchestershire saus
2 t.l. sojasaus
1 e.l. ketjap

Glaze:
125 ml barbecuesaus (Jack Daniels Honey)
2 eetlepels appleazijn
2 eetlepels honing
1 theelepel sambal

Eindsaus:
Overgebleven glaze
Overgebleven vocht van de pulled pork
50 ml appelsap
3 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels worchestershire saus
2 eetlepels ketjap
1 theelepel sambal

Helaas was de procureur de avond voor het bereiden nog niet ontdooit, dus ik heb hem pas op de ochtend zelf in de rub gezet. Komt nog eens bij dat ik vergeten was de injectiemix er vooraf in te injecteren dus die was ik doodleuk aan het klaarmaken terwijl de procureur er al even op lag. Ik had nog geen bakkie koffie gehad, laten we het daarop gooien.
Maar misschien is een chronologisch verslag sowieso beter, dus hier komt ie:
- dag van tevoren de procureur uit de vriezer, zoals gezegd te laat want 's avonds was deze nog niet ontdooit. Besloten hem de volgende ochtend in de rub te zetten,
9:00 uur de oudste naar de opvang en de jongste alweer aan het slapen, dus de handen vrij om eraan te beginnen. 9:15 zat de procureur in de rub,
PXL_20240523_074122507.jpg

10:00 uur: de KJC is op temperatuur, rookhout erop en procureur op het rooster,
13:30 uur: 74°C! Sneller dan verwacht, glazen die hap!
PXL_20240523_110719399.PORTRAIT.jpg

15:30 uur: tijd om in te pakken in een dubbele laag aluminumfolie, inmiddels 81°C kerntemperatuur,
17:00 uur: 88°C! Folie open en uit laten dampen,
PXL_20240523_144736775.jpg

17:15 uur: pullen maar!
17:35 uur: klaar met pullen!
PXL_20240523_153920358.jpg

Helaas geen foto van het gerecht als eindresultaat, maar een deel is alvast gemaakt voor morgen dus misschien dat ik dan nog snel een foto kan maken van het geheel (op een broodje met coleslaw erbij).

Al met al was het enorm geslaagd, echt lekker zacht en mals en goed van smaak. Ik ga de volgende keer wel meer eindsaus maken want daar had net iets meer van mogen terugkomen in de pulled pork, als ik tijdens het mensen een stukje met wat meer saus proefde was dat echt heerlijk. Ik denk dat met name het zachte van de honing erg lekker terugkwam als tegenhanger van de sambal.
Maarrr een erg goed geslaagde pulled pork dus, zeker voor herhaling vatbaar en met de nodige verjaardagen binnen het gezin die eraan komen, is de kans groot dat ik het nog een keer ga maken!

Edit: heb de procureur voor het pullen nog even gewogen, toen was hij 1,9 KG, dus zo'n 300 gram gewichtsverlies, vond ik nog wel een geinig weetje!

Laatst bewerkt:
Als jij nu nog even een fotootje plaatst van het uiteindelijke broodje dan krijg jij een varkensticker.
Gefeliciteerd met je Knor.

Als jij nu nog even een fotootje plaatst van het uiteindelijke broodje dan krijg jij een varkensticker.
Ik euh.. wist niet dat je met procureur al een badge kon verdienen haha. En ik heb net een notificatie dat ik hem al heb?😅
Hopelijk lukt het er morgen een foto van te maken, moet goed komen :D

Lekker lekker! en al spijt dat je niet meer hebt gemaakt? 😏

Btw weinig gewichtsverlies ;)
Ik reken op zo 25% ( wel geinjecteerd wat het verlies uiteraard vergroot )

Euhmmmmmm

Ik ben gewoon vergeten een foto van het broodje te maken🙈
Als dit me mijn knorretje kost snap ik het volkomen, maak ik over een tijdje wel een nieuwe fotorapportage :)

Euhmmmmmm

Als dit me mijn knorretje kost snap ik het volkomen, maak ik over een tijdje wel een nieuwe fotorapportage :)
Die houden we dan nog tegoed ;)

Euhmmmmmm

Heel vervelend... Maar mijn ervaring lert me dat na de eerste keer er snel de vraag komt wanneer er weer eens pulled pork gemaakt gaat worden. Dus dat komt helemaal goed. Je knorrtetjes sticker glimt nog lekker boven je naam.

Heel vervelend... Maar mijn ervaring lert me dat na de eerste keer er snel de vraag komt wanneer er weer eens pulled pork gemaakt gaat worden. Dus dat komt helemaal goed. Je knorrtetjes sticker glimt nog lekker boven je naam.
Dit was (gelukkig) niet de eerste keer pulled pork, komt inderdaad nog wel een keer en dan zal ik sowieso een foto van het eindresultaat maken (mits ik eraan denk).
Vrijdag eerst maar weer eens Maminha én pulled chicken klaarmaken (de pulled chicken voor een andere keer).

Ik volg deze even ✊👍

Terug
Bovenaan Onderaan