BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork

 
 

Rioja Crianza

Sprokkelaar
Berichten
29
Vandaag voor het eerst pulled pork gemaakt op de weber MTP. Heb de NOSKOS westrijd procedure gevolgd. Alles ging goed tot het moment van inpakken
in alu. folie. Ik kreeg de kern temperatuur niet hoger als 74 graden terwijl de Q niet onder de 120 graden is geweest.
Uiteindelijk maar hete kolen toegevoegd en opgewarmd tot 140-145 graden. Dat werkte wel tot een kerntemperatuur van
92 graden. Heb ik iets fout gedaan in het proces of kan het aan het vlees liggen ? Zou hier graag iets over willen weten.

P1.jpg


P2.jpg


P3.jpg


pulled pork.jpg


thumbnail_IMG_1623.jpg
 
Eindresultaat gelukkig wel goed!
Had je het vlees strak ingepakt zonder lekkage?
Waar meet je de temperatuur van de BbQ?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hoi, vlees was strak ingepakt. Zag idd wel enige lekkage. Meet de bbq temp.op het rooster met Inkbird.
 
Volgende keer proberen lekkage te voorkomen.
Als het goed ingepakt zit stijgt de temperatuur meestal best snel door.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er goed uit!

Dat knorretje heb je volgens mij wel in de pocket.

Idd, goed inpakken de volgende keer.
En….. Het is geen exacte wetenschap hè, het ene varkentje is het andere niet.
Dat maakt BBQen zo leuk, jezelf aanpassen op wat er gebeurd en lekker met de flow meegaan.
 
Nou, het is gewoon leuk om ermee bezig te zijn. Juist als het niet gaat zoals
het vlg. de boekjes zou moeten begint de uitdaging :)
 
Missie geslaagd. Gefeliciteerd met je knor.
 
Het gaat om het eindresultaat en dat je flexibel bent om in te spelen op dingen die niet gaan als gepland.
Volgende PP zal makkelijker zijn. 👍💪👊👋.
 
Ik gebruik altijd 2 lagen alufolie.
Goed de randen in elkaar draaien zodat er geen vocht kan ontsnappen.

Ook om te voorkomen dat als er 1 laag scheurt bijvoorbeeld door plakken aan het rooster alle sappen in je BbQ terechtkomen.
(1x gehad. Wat een rook )

Kijk ook uit hoe je je kerntemperatuur voeler plaatst.
Snel nogmaals doen PP op voorraad is ideaal.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zoals hierboven al aangegeven: goed inpakken en lekkage voorkomen helpt veel.

Het tijdelijk stabiel blijven van de kerntemperatuur wordt ook wel ‘the stall’ genoemd. Google dit eens in combinatie met Pulled Pork als je er meer over wilt lezen 👍
 
Gefeliciteerd met je Knor.

Een Kleine aanvulling op de anderen, dubbel inpakken in dike alu folie inderdaad en de PP ingepakt in een grote alu Schaal leggen of in een braadslee.
Als hij dan lekt dan lekt het in de schaal/braadslee, ook als de PP klaar is heb je geen kans op leksporen door het huis als je de PP naar de keuken verhuist.
Foto RVS Braadslede van Ikea: 26x20 cm Euro 6,99 en 34x24 cm 8,99

1714978452402.png
 
Kijk dat is een aanvulling......
Ik lag hem wel in de braadslede bij transport maar om hem er tijdens het inpakken op de Q in te leggen was bij mij nog niet opgekomen.

De IKEA braadsledes zijn sowieso heel praktisch en aantrekkelijk geprijsd.
 
Dat lastige temperatuur verloop is niet heel ongebruikelijk. Dat is de 'stall' en dat kan even duren. Die tips zijn waardevol!
 
Mijn ervaring is dat je bij goed inpakken nauwelijks "stall" hebt.
Na inpakken mag de BBQ wel wat warmer dan 120 graden maar veel hoger dan 130 graden kom ik niet.
Doorgaans stijgt de temperatuur dan vlotjes door.
Het "pot pindakaas stadium" is minder temperatuur vast bij mij. Dat kan ook wel eens pas bij 98 graden zover zijn.
Maar mijn ervaring is ook niet meer dan de laatste paar jaar en ik heb de wijsheid niet in pacht.
 
Ik had inderdaad ook begrepen dat de "stall" juist doorbroken wordt door het inpakken in alu. folie.
De 140 graden is een temperatuur geweest die ik kreeg na het toevoegen van extra hete kolen.
Het was mijn eerste ervaring met pulled pork en ik ga het zeker vaker maken want de smaak viel bij
iedereen in goede aarde. Zal dan zeker alle tips meenemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan