Beef en Steak

Pulled pork

BBaardQ

Tondelzoeker
Afgelopen zondag heb ik Pulled pork gemaakt. Zaterdag heb ik het stuk procureur van 1500 gram in de run gezet en daarna geïnjecteerd met appelsap. Stevig ingepakt in huishoudfolie en een nacht in de koelkast laten liggen.

Ik had ze wekker op 7uur gezet om de bbq aan te steken. (Vorige dag de kolen al netjes in een slang gelegd met stukjes perenhout erbij).. de wekker had ik helaas niet nodig, de jongste stond om 6uur al aan het bed Dus om 7uur heb ik de procureur uit de koelkast gehaald en de bbq aangestoken. Mooi tot 110 a 120 graden laten gaan en ben ik indirect gaan grillen voor 3 uur. Het stukje vlees in een ovenschaal gelegd en flink ingevet met bbq saus. Dit afgedekt met aluminiumfolie en wat gaatjes erin geprikt. Dit heb ik in totaal nog 5,5 uur op de bbq laten liggen.

Kerntemperatuur zat op 74 graden. Het viel mij helaas tegen hoe hij uit elkaar viel. Een keer eerder heb ik dit ook gemaakt, toen een half uur langer op de bbq en dat was 1x met de vork erin en het lag uit elkaar.. toen had ik het stuk niet geïnjecteerd (zal dat uitmaken? Dan wordt het droger denk ik?)

Maar toch, de smaak was echt donders goed, er lag wat vocht met de bbq saus in de ovenschaal, dit heb ik gemengd met de Pulled pork. Dit ga ik een volgende keer zeker weer doen met injecteren!

Als bijgerecht had ik aardappels gesneden in patat vorm, dit met olijfolie en Italiaanse kruiden.. dit mislukte echt compleet het ene was zwart, het andere niet gaar.. nou ja, liever de aardappels niet gelukt dan het vlees
e97f90ebe10668d8450c4f4e46598687.jpg

c5856a65df8af98faab2fc906771716e.jpg

64a67581cf985a402779a19349e71a8d.jpg

11b102f0f9a589d5fad3e52983ae841e.jpg

b0a53f51dcc6542a71d52db4089a3d8f.jpg

c584250aa4f5551519e6f7f6bb8141e1.jpg

cc6a72fa92ba54b642aab9c16d32f121.jpg

b30f7c3f94a64a1510aefe905ab68ce4.jpg

e03abb2d302445b7ac6dfcf5ebe096fe.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bij een kerntemperatuur van 74 graden valt er inderdaad weinig te pullen.
Ik laat het altijd gaan naar 90 graden en ga vanaf daar met een sateprikker de gaarheid voelen.
Soms bij 90, soms bij 92 en vaak nog wat hoger in temperatuur.

Wat het @Hetoudestrandhuis zegt.
PP vanaf 88 graden kern maar meestal hoger.
Ik begrijp overigens niet waar die vreemde (lees: verkeerde) temperaturen vandaan komen.
Op de foto ziet het er nog wel pullbaar uit.

Kijk, dit is de reden dat ik mij hier heb aangemeld laat jij hem sowieso al langer liggen? Of houd je een iets hogere temperatuur in de bbq aan?

Het gaatjes prikken in de folie lijkt me ook zonde . maar het eindresultaat ziet er wel erg lekker uit :love:

Koud erop, barbecue op 110-120 graden en dan wachten.
Of inpakken bij ongeveer 65 graden uit mijn hoofd.

Moet eerlijk zeggen dat ik op mijn uds op 150 graden direct doe maar dat is weer een ander verhaal ;)

Dit heb ik op internet gezien het was ook wel pull-baar, maar de vorige keer ging het makkelijker.. ik dacht dat het misschien aan het vocht kon liggen.. maar een hogere kerntemperatuur dus..

@Hetoudestrandhuis +1

Na aansteken erop leggen, bij ongeveer 70 graden inpakken (evt met lak) en vanaf een 90 graden gaan prikken.
Niet schrikken als je tot boven de 95 door moet gaan voor hij voelt alsof je in de pindakaas prikt.

Dan zeker een uur ingepakt in de folie en koelbox later rusten.

Evt. bij het pullen wat vocht wat uit je schaal komt toevoegen.

Gegarandeerd succes.

@Hetoudestrandhuis +1

Na aansteken erop leggen, bij ongeveer 70 graden inpakken (evt met lak) en vanaf een 90 graden gaan prikken.
Niet schrikken als je tot boven de 95 door moet gaan voor hij voelt alsof je in de pindakaas prikt.

Dan zeker een uur ingepakt in de folie en koelbox later rusten.

Evt. bij het pullen wat vocht wat uit je schaal komt toevoegen.

Gegarandeerd succes.

Bedankt voor je reactie! Heb er een screenshot van gemaakt voor een volgende keer!

Kwa bite en smaak was het wel erg lekker, ben nu heel erg benieuwd hoe het dan is als ik het op jullie manier doe

Hier heb je een perfect uitgeschreven recept.

Dank je! Leuk om te lezen, dan gaat het echt op een andere manier dan ik nu gedaan heb!

De eerste keer Pulled pork viel zo uit elkaar (lucky shot). Wel mooi om op deze manier te leren nadat het nu “fout” is gegaan, kom ik via jullie op een betere manier

“Wie nooit verdwaald, leert ook geen nieuwe weg kennen..”

Kijk, dit is de reden dat ik mij hier heb aangemeld laat jij hem sowieso al langer liggen? Of houd je een iets hogere temperatuur in de bbq aan?

Volgens mij is het antwoord door onze mede BBQ Brethren hierboven al gegeven

De antwoorden die je nodig hebt staan inmiddels hierboven.

Ik pak in bij 70 graden kerntemp en ga vanaf 90 graden prikken met een sateprikker of kernthermometer.
De laatste keer was de PP pas klaar bij een kerntemp van 97

Laatst bewerkt:
En vergeet niet dat elk stuk vlees anders is. Prikken is dus de enige manier om te voelen.

Terug
Bovenaan Onderaan