Beef en Steak

Pulled Pork, wedstrijdrecept

 

Spoon

Sprokkelaar
Berichten
32
Na meerdere korte recepten op de kamado (heb hem pas sinds half mei) was het dan nu tijd om een eerste lange sessie te doen. Om de gasten voor de 2e verjaardag van mijn jongste dochter te verwennen was ik uiteindelijk op het wedstrijdrecept terecht gekomen van bbq experience center. De attributen en onderdelen (rubs, saus en injectiespuit) waren inmiddels binnengekomen en de procureur (2,7 kg) van de Sligro lag in de koelkast klaar.

IMG_1414.jpg


Na de procureur op mijn manier geslacht te hebben (heb nog geen fileermes, toch wel handig :D) ben ik begonnen met het injecteren van de Great goods allbrine.
Na hem even te laten rusten (en zelf onder gesquirt te zijn :D) begonnen met de rub. Qua hoeveelheid moet ik nog even wennen. Qua geur dacht ik op dit moment dat ik teveel had gedaan in ieder geval.

IMG_1415.jpg


Deze mocht een nachtje slapen in de koelkast.

Vanmorgen rond een uur of 10:30 begonnen met het aansteken van de kamado. Ik gebruik namibiaans hourdhout houtskool van Flames & Flavour (blauwe doos) en ben daar tot op heden erg blij mee. Geen gekke geurtjes, redelijk makkelijk aan te steken. grote stukken en gaan lang mee. Nadat de kamado aan stond en alles geprepareerd was het tijd om dit varkentje te wassen... uhh te bakken..
Temperatuur stond tussen de 160 en 170 graden.

IMG_1440.jpg


Na een uurtje heb ik hem natgespoten met water en daarna lekker tot een kerntemperatuur laten komen van 65 graden. Toen nog even afgelakt met boter en nog 20 min extra laten garen. Ik heb hem daarna van de kamado afgehaald en ingepakt in aluminiumfolie samen met de bbq saus en de ginger ale en weer teruggelegd tot een kerntemperatuur van 95 graden. Nog even een half uurtje laten rusten en daarna kon het pullen beginnen :D. Uiteindelijk heeft hij van 11:00 tot 16:00 op de bbq gelegen.
De korst was mooi krokant geworden maar niet uitgedroogd. Het pullen viel me een beetje tegen :D. Kreeg kramp in mijn armen. Snap nu ineens die berenklauwen meer :).

IMG_1447.jpg


IMG_1450.jpg


Hier is een groot deel al opgegeten (ik was vergeten er een foto van te maken)

En dan hier het eindresultaat!
Lekker op een broodje met coleslaw, guacamole en een beetje bbq saus. Zeker voor herhaling vatbaar! En het jammere/mooie is dat we het feestje hebben moeten afzeggen ivm een zieke thuis en er dus extra voor mij is :D.

IMG_1448.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg lekker uit!

Hoe beviel het recept/smaak je?
 
Ziet er goed uit.
Hoe was de smaak/structuur?
Ik ben zelf deze hoge temperatuur en korte beredingstijd niet zo gewend bij pp.
Misschien dat daarom het pullen ook wat tegenviel(?)
 
De smaak was lekker! Niet te heftig wat ik in eerste instantie wel dacht. Hij was sappig en krokant op de korst. Mijn kids van 2 en 3 hebben er zelfs van gegeten en dat zegt wel wat 😅. Mijn schoonvader heeft zelfs drie broodjes gemaakt dus zegt wel iets denk ik.

Ik zou wel eens wat willen experimenteren met andere toevoegingen. De ginger ale was wel lekker maar ben ook wel eens benieuwd naar bv sprite ofzo.
 
Om te beginnen proficiat en het lekkere broodje voor de gasten.
Mooi verslag.
In het recept staat deze hoge temperatuur. Probeer eens de Q rond de 110 -120 C te houden, duurt wel wat langer.
Heb je ook rookhout toegevoegd?

Tipje.
Probeer eens de gingerbeers (niet gingerale) van Fentiman's of Bundaberg. Tig ker meer smaak dan alle anderen
Succes
 
lekker hoor spoon 😎

Pulled pork doet het hier ook altijd goed
Nog nooit op hogere temp (150+) gemaakt.
Ik vind low&slow ( 106°c ) heel ontspannend dus voor mij hoeft het ook niet snel 😁
 
Thanks! Ik ga volgende keer lekker spelen met de lagere temp en wat andere ale :).

Ben blij dat het thuis ook gewaardeerd werd.
Ik had trouwens inderdaad wat rooksnippers toegevoegd (geen chunks) maar we zijn niet van die hele heftige rooksmaak. Dus moet daar nog een beetje mee spelen om de juiste balans te vinden. Nu was het wat te weinig 😅.
 
Thanks! Ik ga volgende keer lekker spelen met de lagere temp en wat andere ale :).

Ben blij dat het thuis ook gewaardeerd werd.
Ik had trouwens inderdaad wat rooksnippers toegevoegd (geen chunks) maar we zijn niet van die hele heftige rooksmaak. Dus moet daar nog een beetje mee spelen om de juiste balans te vinden. Nu was het wat te weinig 😅.
je rookt het vlees in combi met het inpakke krijg je heerlijk mals vlees met een rooksmaak, fruithout is erg geschikt als zijnde niet te heftig.
Ik zou wel chunks gebruiken zo'n bonk vlees heeft het wel nodig voor een beter resultaat.
Ik gebruik zelf vaak kersen chunks om die reden
( niet voor mezelf maar voor andere, ik hou wel van sterke smaken )

Rookhout-keuzehulp-1086x1536.png.jpg
 
Goed schema! Thanks! Het waren idd kersen snippers die ik erop had gegooid alleen waren die zo weg. Ik zal vanmiddag even wat kritischer het tweede broodje analyseren ;).
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je dochter en je knor natuurlijk.
 
Snippers zou ik alleen gebruiken als je iets klaarmaakt wat snel klaar is. Bijvoorbeeld bij een steak of burger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan