Beef en Steak

Pulled Pork, "snelle" variant.....

Marcel

Pitmaster
Vandaag liep ik tegen een mooi nekje aan en dacht, die grijp ik in de nek.

Bij thuiskomst gelijk in de rub, Apollo Pulled Pork, vuurtje gemaakt en erop gelegd. Dus een keer geen gepekel en lange voorbereidingen als anders.

Temperatuur van de Weber GBS op 120C en om 10:00 lag het erop.

Om 15:00 kan ik, na 5 uur op advies van Noskos de PP inpakken.

Voor de zekerheid wel de kerntemperatuur op 70C gezet want normaal is mijn ketel temperatuur lager. (107C/225F)
1e59b0048ccbbb15ea2e73ab8f105449.jpg

Veel plezier alvast!

Update, voor de liefhebbers

Na 4 uur bij een constante 120C al een kern van 72C berijkt, nog een uurtje dus volgens de Noskos methode. De kernwaarde verhoogd naar 74C . Ik weet dat de PP wat langer op het 72-74 graden plateau blijft hangen en weet niet wat er het resterende uur gebeurt op 120C.
Mischien dat ik de PP al na 4 uur had kunnen inpakken maar daar zag ik geen rede toe omdat de PP nog voldoende sappig oogde.
cfd47f68832538c5a8298b174bd463ce.jpg

Ik stop er de eerste 5 uur geen thermometer in. Dat doe ik pas als ik inpak. Die 5 uur is om de bark te vormen aan de buitenkant. Als daar de kleur van naar mijn zin is dan pak ik in. Iedereen houdt heel krampachtig vast aan temperaturen. Ik snap dat en heb dat ik het begin ook heel erg gedaan. Nu kook ik meer op kleur en bepal aan de hand van hoe een prikker erin gaat hoe gaar het is. De temperatuur is slechts een richtmiddel.

Ja, daar zeg je wat, "het meten is weten" heeft "het koken op gevoel" ingehaald. Als de Q-temperatuur goed en konstant is kan op basis van ervaring en gevoel heel veel geklungel met probes en andere digitale input achter wegen blijven. Als er een competitie zou zijn zonder alle toeters en bellen, maar gewoon vuur en vlees op smaak...... (idee? )

Ik sta er echt van te kijken hoe relatief snel de kerntemperatuur op nu 92 C komt. In 7 uur en 30 min dat is gelet op wat ik me herinner de helft van mijn langste run.....

En klaar is het, ff wat doen nu

Ja, dat inpakken scheelt echt veel tijd. Tijd waarin je anders vocht uit je vlees aan het verdampen bent.

Echt ongelofelijk, super!
Had nier verwacht nu al klaar te zijn. M'n zoon neemt nog wat witte bolletjes en augurkjes mee en dan kunnen we eten.

Da's lang geleden dat het eten moet wachten op de eters...
eff84fef5515d8bf4a9943c02cb3cc0d.jpg

Lekker resultaat, lust ik wel!

Dat lijkt verdacht veel op pulled pork
Lange sessie is leuk voor een paar keer. Maar het kan zoveel makkelijker

Eindelijk. Zoon lief moest ook nog eens overwerken. Maar dat was het wachten meer dan waard.
Heerlijk gegeten en nog even een, "#pulledpork" broodje om mijn mondhoekken mee af te vegen

De pulled pork was zeker niet minder dan de 10 uur, of meer, variant en ga dit zeker vaker doen zo.

Bedankt voor het lezen en succes met het eventueel maken van deze "snelle" Pulled Pork.(8 uurtjes)

Groetjes en een zalig paasweekend.
d013a80387097e50a1c9c8b4ee1f68dc.jpg

Dat ziet er goed uit Marcel. Van dat PP blijf je eten. Zeker als het net vers gemaakt is.

Ik maak Mn PP ook enkel op deze manier. Het roken doe ik vaak nog op iets lagere temperatuur. 105gr. En als de bark mooi kleurt inpakken. Meestal ga ik voor 3 nekken tegelijk. Dat pas zonder gedoe zo in BGE L. Zolang de rook er maar vrij langs kan.
Morgen trouwens Pulled Chicken op het menu hier. Dat is helemaal snel klaar. 1u roken. En dan 1u ingepakt met wat boter en honing

Bram zei:
Dat ziet er goed uit Marcel. Van dat PP blijf je eten. Zeker als het net vers gemaakt is.

Ik maak Mn PP ook enkel op deze manier. Het roken doe ik vaak nog op iets lagere temperatuur. 105gr. En als de bark mooi kleurt inpakken. Meestal ga ik voor 3 nekken tegelijk. Dat pas zonder gedoe zo in BGE L. Zolang de rook er maar vrij langs kan.
Morgen trouwens Pulled Chicken op het menu hier. Dat is helemaal snel klaar. 1u roken. En dan 1u ingepakt met wat boter en honing

Eet smakelijk ;)

Ziet er goed uit Marcel!!
Als het resultaat van de snelle methode minder zou zijn dan de de old school methode zouden de BBQ teams echt niet voor de snelle methode gaan.
Nagenoeg alle teams doen de snelle methode.

Persoonlijk vind ik de snelle methode vele malen beter dan de old school methode, vlees blijft veel sappiger.
Het gezeur over de knapperige bark bij de old school methode moet je ook maar met een korrel zout nemen.
9 van de 10 pakken hun PP sowieso in alu na bereiden om te rusten, wat blijft er dan over van de knapperige bark?
Dan gaan we het pullen en druipvocht/saus vermengen met het vlees, wat blijft er nog over van een knapperige bark?
Als wij PP maken gaat het overgrote deel geportioneerd en gevacumeerd de vriezer in, wat blijft er nog over van een knapperige bark?

Terug
Bovenaan Onderaan