Beef en Steak

Pulled pork, ribs, ananas, gerookte zalm en grillworst

Rogier

Gemarineerd
Eergisteren had ik een paar vrienden over de vloer die al veel van mijn barbecue verhalen hadden gehoord maar er nog nooit van hadden geproefd. Een mooi moment om eens uit te pakken.

Ik had goede voorbereidingen getroffen en het mezelf zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ook wel zo gezellig voor de visite en een stuk relaxter werken.

Als voorgerecht had ik een skillet met loaded nachos bedacht. Ik had nog wat pulled pork in de vriezer, altijd goed om dat achter de hand te hebben. Verder aangevuld met natuurlijk nacho chips, barbecuesaus, rode ui, kaas en jalapeño peper. Zo simpel en zo ontzettend lekker!

DC12444D-2312-4FB3-B281-316DAEE1EAE9.jpeg

Als hoofdgerecht had ik spare ribs. Hier was ik op tijd mee begonnen volgens de 321 methode op de Bastard. Uiteindelijk was het ongeveer 1,5–2-0,5. Als rookhout heb ik appel gebruikt. Wat rook het heerlijk in de tuin zeg!

B8836F29-BD0E-47D1-847A-953B1741DAB8.jpeg

Na de 2 (ingepakt in folie) heb ik ze met folie en al in een handdoek gewikkeld en in een koelbox warm gehouden zodat ik het lakken vlak voor het reserveren kon doen. De ribs hebben ongeveer 1,5u in de koelbox gelegen, dat bleef zo goed warm.

Ik heb uiteindelijk 2 ribs gelakt met Jack Daniels/honing saus, 1 grate goods Kansas City saus en 1 met de glaze die ik bij het dessert heb gemaakt. Maar daarover straks meer.

B40C0064-1C44-4D41-BA2A-23D18987D253.jpeg

Ik heb de ribs geserveerd met krieltjes en coleslaw.

09E40E7B-5F70-4BD4-8030-F7390FD0528D.jpeg

Voor het desert had ik het spit op mijn weber gezet. Ik ging namelijk weer voor de ananas met rum glaze die ik eerder al een keer heb gedeeld hier op het forum. De glaze had ik de voorgaande dag al gemaakt zodat de smaken goed konden intrekken. Deze bestond uit suiker, vanille, kaneel, steranijs, rum en olijfolie. De exacte ingrediënten vind je terug via mijn eerder genoemde draadje.

CE73B89A-EE50-4601-A932-B0AF47CBC162.jpeg

De ananas heeft er 4 uur aan gehangen op een temperatuur van 150 graden. Iedere 20 minuten ingesmeerd met de glaze.

Uiteindelijk heb ik de ananas geserveerd met vanille ijs, Oreo crumble en karamel saus.

54BD183B-47B5-4122-B048-BFE5576691A3.jpeg

De gasten bleven nog wel even plakken dus bij de borrel moest er ook nog wel wat gesnackt worden. Veel ruimte was er in ieder geval niet meer 😜 Ik had nog koudgerookte zalm uit de vriezer voor op een toastje en had afgelopen week zelf grillworst gemaakt.

23CAA7B5-017B-4011-951B-973B0CB9DFA0.jpeg

8B0C41D7-B0C5-4CC5-B7D1-79D68CB0BBF3.jpeg

Dit viel ook zeer goed in de smaak. Er moest zelfs grillworst mee met de visite om aan de vrouw te laten proeven, dan zit het wel snor lijkt me 😁

Al met al een heerlijk dagje barbecuen en goed gevulde buiken. Volgens zeggen heb ik mijn verhalen goed waar gemaakt.
Zelf genieten van je barbecue is natuurlijk heerlijk, maar ik vind het misschien nog wel leuker om een ander er gelukkig mee te maken. En dat is wel gelukt.

De rum glaze van de ananas op een van de ribs was iets wat in me op kwam om te experimenteren. Hij deed het er goed op maar was mij wel te zoet. Uiteindelijk viel de Kansas City saus het beste in de smaak.

En de gasten hebben op hun beurt ook goed voor me gezorgd 😉

3B732D57-8CB3-40C8-AF08-983006558472.jpeg

Deze heeft het weekend niet overleefd.

Bedankt voor het mee genieten 😊

Laatst bewerkt:
Ja, top man.
Wat een verwennerij en heel herkenbaar.
Het Is idd dubbel genieten als je mensen mer kan laten delen wat er allemaal voor heerlijkheid van de bbq te maken Is.

Mooi verhaal

Verplaatst, deze mag gewoon in H&F.
Goed bezig geweest ziet er allemaal zeer smakelijk uit.

Lekker zeg. Die vele verhalen kwamen zeker uit bij je vrienden. En dat speciaal bier op t einde natuurlijk helemaal top. Mooi verhaal.

Goed bezig geweest Rogier. Had wel even mee willen snoepen😋.
Je hebt ze verwend 😄

Kijk, dat is toch genieten zo!
Daar doe je het voor.

En jij kan de komende jaren niet meer stuk bij je vrienden.

Heerlijk. Ik ga voor het toetje.
Die moet je zeker eens maken Frits. Als je toch al een dagdeel bezig bent is het leuk om deze er naast te maken als je de ruimte hebt.

Ah heerlijk, ik was dit bijna vergeten hoe lekker het is om ananas lang te grillen aan het spit.
Thanks..

😋😋

Mooie sessie, goed uitgepakt ! Die ananas staat al een aardig tijdje op m'n lijstje. Elke keer houd die 4 uur bereiding voor een ananas me tegen, maar als ik het zo lees is het het zeker waard. En wbt de karmeliet snap ik het wel. 1 van de favorieten hier.

Wat een lekker weekend met kameraden. Lekker ouwehoeren, bbqen en bieren. De gerechten zien er allemaal heerlijk uit.

Dat idee van die loaded nachos met pp ga ik jatten 😉 van je. Heb nog restjes pp in de vriezer, maar geen zin in een broodje. Weet wat er binnenkort op tafel komt, thanx voor het idee. De rest ziet er ook geweldig uit 👌🏼.

Mooie sessie, goed uitgepakt ! Die ananas staat al een aardig tijdje op m'n lijstje. Elke keer houd die 4 uur bereiding voor een ananas me tegen, maar als ik het zo lees is het het zeker waard. En wbt de karmeliet snap ik het wel. 1 van de favorieten hier.
Na 2 uur zal het ook best smaken hoor, de ananas hoeft toch niet te garen.

Die mannen zullen nu vaker willen komen eten. Zo houd je ze iig wel tevriend. Top

Laatst bewerkt:
@Rogier , sorry, im had hem ff gemist.
Stevig tekeer gegaan. Kan me voorstellen dat iedereen welgevuld naar huis is gegaan.

Terug
Bovenaan Onderaan