Hey iedereen,
Vandaag een klein experimentje op het programma.
Ik zat al een tijdje te denken om eens PP klaar te maken met een andere smaak dan de klassieke BBQ en toen ik laatst op restaurant kalfsribstuk met blackwellsaus op het menu zag staan, vielen de puzzelstukjes opeens op hun plek.
Vandaag dus PP blackwellstyle:
Begonnen met het vlees in de rub te zetten. Hiervoor zelf een rub gemaakt van gemalen mosterdzaad, zout, peper, kurkuma, komijn, cajun pepper, uienpoeder en lookpoeder. Het vlees eerst ingewreven met scherpe mosterd en daarop de rub.
(Links de blackwellstyle, rechts nog een stuk op de 'klassieke' bbq-manier)
De Kamado opgestookt naar 120°C met wat appelhout en we zijn vertrokken.
Intussen de glaze en eindsaus maken.
Voor de glaze:
-6 à 8 el pickles
-1el mosterd
-scheutje appelazijn
-scheutje worcestershiresaus
-scheutje water
-1/4 rundsbouillonblokje
-3 à 4 el honing
-1 el lichtbruine kandijsuiker
-zout naar smaak
Opwarmen in een steelpannetje tot alles is opgelost. De hoeveelheden zijn eerder indicatief. Zelf heb ik het op gevoel gedaan en tussentijds steeds geproefd.
Voor de eindsaus heb ik een klassieke blackwellsaus gemaakt van pickles, rundsbouillon en room. Hier komt later nog een deel van het 'kookvocht' bij uit de folie.
(Bovenaan de glaze, onderaan de eindsaus)
Na 5 uurtjes op de Q het vlees gelakt en nog 2u verder laten garen, daarna ingepakt in folie en laten garen tot de thermapen er vlotjes doorging.
Daarna laten uitdampen, rusten en gemengd met de eindsaus. Serveren doen we op een broodje met zoetzure wortelchips en coleslaw.
En het resultaat mag er zeker zijn!
Vandaag een klein experimentje op het programma.
Ik zat al een tijdje te denken om eens PP klaar te maken met een andere smaak dan de klassieke BBQ en toen ik laatst op restaurant kalfsribstuk met blackwellsaus op het menu zag staan, vielen de puzzelstukjes opeens op hun plek.
Vandaag dus PP blackwellstyle:
Begonnen met het vlees in de rub te zetten. Hiervoor zelf een rub gemaakt van gemalen mosterdzaad, zout, peper, kurkuma, komijn, cajun pepper, uienpoeder en lookpoeder. Het vlees eerst ingewreven met scherpe mosterd en daarop de rub.
(Links de blackwellstyle, rechts nog een stuk op de 'klassieke' bbq-manier)
De Kamado opgestookt naar 120°C met wat appelhout en we zijn vertrokken.
Intussen de glaze en eindsaus maken.
Voor de glaze:
-6 à 8 el pickles
-1el mosterd
-scheutje appelazijn
-scheutje worcestershiresaus
-scheutje water
-1/4 rundsbouillonblokje
-3 à 4 el honing
-1 el lichtbruine kandijsuiker
-zout naar smaak
Opwarmen in een steelpannetje tot alles is opgelost. De hoeveelheden zijn eerder indicatief. Zelf heb ik het op gevoel gedaan en tussentijds steeds geproefd.
Voor de eindsaus heb ik een klassieke blackwellsaus gemaakt van pickles, rundsbouillon en room. Hier komt later nog een deel van het 'kookvocht' bij uit de folie.
(Bovenaan de glaze, onderaan de eindsaus)
Na 5 uurtjes op de Q het vlees gelakt en nog 2u verder laten garen, daarna ingepakt in folie en laten garen tot de thermapen er vlotjes doorging.
Daarna laten uitdampen, rusten en gemengd met de eindsaus. Serveren doen we op een broodje met zoetzure wortelchips en coleslaw.
En het resultaat mag er zeker zijn!
Laatst bewerkt: