Beef en Steak

Pulled Pork Amerikaans en Koreaans

Rens008

Vuurmaker
In de reeks van maart '25 maak ik wekelijks een ander ('groot') gerecht op de kamado; het mooie weer komt er immers aan.
Vorige week de Beer Can Chicken gemaakt, deze week stond pulled pork op het menu.
Afgelopen jaar dit ook eens gemaakt (zie LINK) maar dit jaar de bereiding her en der wat aangepast (wilde niet 2x het zelfde maken toch :P)

het menu:
Ik wilde 2 eindsmaken (Koreaans LINK; en Amerikaans LINK). Omdat de procureur eigenlijk een nacht moet marineren in de Gochujang, moest ik de bereiding aanpassen. Dat ging als volgt:
- conform de Amerikaanse (wedstrijd BBQ) het vlees geïnjecteerd met de injectiemix
- buitenkant gekruid met een all purpose kruidenmix, ingefolied en een nacht in de koelkast bewaard.
- Volgende ochtend: kamado aangestoken (ca. 120-130 graden) waarna het vlees ca. 3.5 uur op de grill lag (kern was hierna 74 graden)
- Voor de glaze een 'rode chuncky' saus gemaakt en het vlees besmeerd --> niet mijn favoriet...
- Doordat de garing 'zo snel ging' heb ik de temperatuur zo veel als mogelijk geknepen. De zon kwam door en het had niet veel effect (115-125 graden..) Omdat hij na een uur ca. 82 graden was, besloot ik hem niet in te foliën.
- Procureur gegaard tot 94 graden (totaal ca. 6:15 uur op de bbq), van de bbq afgehaald en ingepakt met butcher paper om nog 3 kwartier tijd te rekken.
- Na dit moment was de kern nog 87 graden, waarna ik begon te pullen. Hierbij maakte ik 3 batches: 1 t.b.v. de Koreaanse saus, 1 t.b.v. de Amerikaanse, en 1 naturel t.b.v. kroketten / bitterballen later deze maand.

De Bao Bun broodjes rijkelijk voorzien van de nodige koolmix en sauzen. Die gochujang was, i.c.m. de sauzen, totaal niet pittig. Als je hem los at merkte je pas hoe pittig die saus was --> Lekker! Ook de gasten konden de 2 smaken en alle sauzen waarderen.

Resultaat:
- Ondanks de kern van 94 en weinig weerstand bij het prikken, de binnenste kern vond ik nog niet gaar genoeg... Mogelijk komt dit ook door het niet stomen van de procureur (dit had ik door de snelle temperatuur stijging over geslagen).
- De Koreaanse smaak is niet in z'n volledige glorie benut (bijvoorbeeld de avond vooraf niet ingesmeerd). Ik ben benieuwd hoeveel meer deze stap had gescheeld in de eindsmaak (in de situatie dat er geen 2 smaken gecreëerd worden).
- De zoete aardappelfrietjes uit de oven zijn beter gelukt dan van de bbq.. zie LINK
- Ik merkte duidelijk dat het injecteren resulteerde in veel meer vochtverlies uit het vlees (op de druippan). Niet dat het vlees droog werd maar en droop meer vocht uit bij het prikken op het einde en gedurende de bereiding is er ook veel vocht verloren.
- ik gebruikte nieuwe houtskool, Quebracho. Damn wat heeft die weinig zuurstof nodig om op een hoge temperatuur te komen en te blijven. Eenmaal op de 130 graden (grill temperatuur) kreeg ik hem nauwelijks verlaagd, (milimeter werk)

Recepten:
- Koreaanse Pulled Pork met kimchi mayo en white sauce LINK (tip: gochujang en kimchi verkrijgbaar bij Xenos)
- Wedstrijd pulled pork van de barbecue LINK
- Chunky glaze sauce: Het ultieme Low & Slowboek
- Koolmix (met o.a. granny smith appel): Het ultieme Low & Slowboek
- zoete aardappelfriet uit de oven met een twist LINK

Een volgende keer zou ik:
- ik heb nog een bakje gochujang, smaakt naar meer!
- Voor de glaze en de bbq saus (amerikaans), zou ik weer terug vallen op de BBQ saus uit het boek 'Black Smoke' --> dit is een flinke aanrader!
- Vlees was afkomstig van de sligro (BL1 ster), dit zou zeker een effect hebben t.o.v. (vele malen duurder) kwaliteit rassen.
- Van een batch ga ik bitterballen maken, spannend!

Op naar de voorbereidingen voor aankomende week :D

Vlees (2.8 kilo) geïnjecteerd
20250314_191327.JPG

Op de kamado
20250315_084626.JPG

Lunchtijd
20250315_105851.JPG

'Rode chuncky saus'
20250315_114514.JPG

Resultaat na ca. 3,5 uur
20250315_121017.JPG

Voorbereiding op de koolmix
20250315_132953.JPG

Gochujang saus voorbereiden
20250315_154255.JPG

Kimchi Mayo voorbereiden
20250315_154941.JPG

Vlees ingepakt
20250315_164555.JPG

Resultaat:
20250315_173148.JPG

Opdienen maar:
20250315_174629.JPG

Koreaanse Pulled Pork:
20250315_174928.JPG

Amerikaanse Pulled Pork:
20250315_181147.JPG

Zit ik hier weer te kwijlen boven m'n saaie volkoren boterham met kaas...
Gefeliciteerd met je knor!!!

Gefeliciteerd met je knor!!
Had ik zeker gelust.
Na een uur op 82 graden is erg snel! Hoeveel KG vlees was het?

Ziet er goed uit, enne Kimchi moet je gewoon zelf maken, leuk heel lekker en niet moeilijk.
Gefeliciteerd met je knor.
Qua receptuur zou ik het anders hebben gedaan, nu heb je alles een beetje voor de helft, de koreaanse versie bijvoorbeeld is maar half, die mist de belangrijke marinade.

@Ewald: kimchi :D ik ben het eigenlijk net aan het "ontdekken" en zeker van plan het zelf te gaan maken. Dit recept heb ik tot nu toe gemist!!

Jij bent lekker bezig geweest Rens!
Gefeliciteerd met je 🐷

Ik heb wel echt 2 keer moeten lezen om het te snappen ☺️ ( sorry daarvoor )

Je heb als ik het dus goed begrijp een Amerikaanse versie van Pulled Pork gemaakt in het begin ? Deze heb je uit eindelijk gepulled waarvan je de 1ste batch hebt gemaakt naar de Koreaanse versie ? De 2e batch heb je gelaten naar de Amerikaanse versie en de 3e batch heb je neutraal gelaten voor bitterballen. Nu ben ik weer zo een boer uit het zuiden die zich afvraagt waarom je het je zelf zo moeilijk maak?

Een Amerikaanse Pulled Pork kun je toch niet omtoveren naar een Koreaanse ?

Ik ben zelf verzot op de Koreaanse en Amerikaanse Pulled Pork en zelf gedraaide kroketten en bitterballen. En heb altijd van dit lekkers een voorraad in de diepvries liggen.

Wat ik doe is als volg.

Ik houd voor de Koreaanse en de Amerikaanse Pulled Pork de recepten aan die jij ook aangeeft.

Als je uitgaat van het simpele recept van Pulled Pork en Koreaanse Pulled Pork ( ik zelf injecteer nooit een Pulled Pork en heb nog nooit droge gehad ) van Dennis zie je in de bereiding dat je de Pulled Pork ( Koreaans en Simpele Pulled Pork ) de eerste 5 uur moet laten liggen. Beide recepten zijn daarom ook ideaal om samen op de Bbq te maken. Je geeft het zelf ook eigenijk al aan dat je de stap door tijd gebrek bent vergeten om de Koreaanse versie in te smeren met gochujang pasta. Dit is voor de Koreaanse Pulled Pork wel de belangrijkste stap om de smaak in de Koreaanse Pulled Pork te krijgen. Samen met de eind saus die je dan hebt gemaakt geven de Koreaanse versie die mooie pittige smaak🤗

Ik ben wel benieuwd hoe je het maken van de kroketten afgaat! Want die zijn verrukkelijk!

@Ewald: kimchi :D ik ben het eigenlijk net aan het "ontdekken" en zeker van plan het zelf te gaan maken. Dit recept heb ik tot nu toe gemist!!
Man dat is zo lekker Wood 😍
Ik heb dat eigenijk altijd in de koeling staan:

IMG_1396.jpeg

Ik heb er zelfs laats nog een kimchi pannenkoek van gemaakt met bosuien 😋

@Sticky Fingers : "Nu ben ik weer zo een boer uit het zuiden" ...... & @Arie de Knaller

Deze boer uit het westen is ook nog volop in ontwikkeling / heeft blijkbaar nog veel in te halen ( of loopt jááááren achter) 😆
Maar gezien de gezonde eigenschappen van Kimchi en de heerlijke smaak is het een mooie toevoeging op deze fysiek zware hobby ....;)

@Sticky Fingers : "Nu ben ik weer zo een boer uit het zuiden" ...... & @Arie de Knaller

Deze boer uit het westen is ook nog volop in ontwikkeling / heeft blijkbaar nog veel in te halen ( of loopt jááááren achter) 😆
Maar gezien de gezonde eigenschappen van Kimchi en de heerlijke smaak is het een mooie toevoeging op deze fysiek zware hobby ....;)
Er zijn heel veel soorten kimchi. In Korea gebruiken ze ook de daikon (rammenas of rettich) veel voor kimchi.

Gefeliciteerd met je knor!!
Had ik zeker gelust.
Na een uur op 82 graden is erg snel! Hoeveel KG vlees was het?

Na ca. 4,5 uur had ie dit punt bereikt. Beetje te snel en cryptisch omschreven maar na een uur nadat de glaze (rode chuncky cauce) bereikte het deze temperatuur.
Vlees was 2,8 kilo 😊

Ziet er goed uit, enne Kimchi moet je gewoon zelf maken, leuk heel lekker en niet moeilijk.
Qua receptuur zou ik het anders hebben gedaan, nu heb je alles een beetje voor de helft, de koreaanse versie bijvoorbeeld is maar half, die mist de belangrijke marinade.

Je hebt gelijk, volgende keer beter 2 separate stukken of 1 smaak. (Ik wilde mijn stuk vlees niet opsplitsen maar wel 2 smaken om mezelf uit te dagen 😬) Nu werd het een mengelmoes.

Benieuwd naar dit kimchi gerecht!

Jij bent lekker bezig geweest Rens!
Gefeliciteerd met je 🐷

Ik heb wel echt 2 keer moeten lezen om het te snappen ☺️ ( sorry daarvoor )

Je heb als ik het dus goed begrijp een Amerikaanse versie van Pulled Pork gemaakt in het begin ? Deze heb je uit eindelijk gepulled waarvan je de 1ste batch hebt gemaakt naar de Koreaanse versie ? De 2e batch heb je gelaten naar de Amerikaanse versie en de 3e batch heb je neutraal gelaten voor bitterballen. Nu ben ik weer zo een boer uit het zuiden die zich afvraagt waarom je het je zelf zo moeilijk maak?

Een Amerikaanse Pulled Pork kun je toch niet omtoveren naar een Koreaanse ?

Ik ben zelf verzot op de Koreaanse en Amerikaanse Pulled Pork en zelf gedraaide kroketten en bitterballen. En heb altijd van dit lekkers een voorraad in de diepvries liggen.

Wat ik doe is als volg.

Ik houd voor de Koreaanse en de Amerikaanse Pulled Pork de recepten aan die jij ook aangeeft.

Als je uitgaat van het simpele recept van Pulled Pork en Koreaanse Pulled Pork ( ik zelf injecteer nooit een Pulled Pork en heb nog nooit droge gehad ) van Dennis zie je in de bereiding dat je de Pulled Pork ( Koreaans en Simpele Pulled Pork ) de eerste 5 uur moet laten liggen. Beide recepten zijn daarom ook ideaal om samen op de Bbq te maken. Je geeft het zelf ook eigenijk al aan dat je de stap door tijd gebrek bent vergeten om de Koreaanse versie in te smeren met gochujang pasta. Dit is voor de Koreaanse Pulled Pork wel de belangrijkste stap om de smaak in de Koreaanse Pulled Pork te krijgen. Samen met de eind saus die je dan hebt gemaakt geven de Koreaanse versie die mooie pittige smaak🤗

Ik ben wel benieuwd hoe je het maken van de kroketten afgaat! Want die zijn verrukkelijk!
Benieuwd naar dit kimchi gerecht!

Thanks voor je reactie!
Na het pullen heb ik bij de 2e batch de Amerikaanse bbq sauce erbij gedaan, tijdens de bereiding kreeg het vlees enkel smaak via de injectiemix en de kruidenmix ('all purpose').

Niet door tijdgebrek maar ik wilde de gochujang sauce niet aanbrengen voor het pullen vanwege de smaak (uiteindelijk wilde ik 2 smaken creëren: Koreaans en Amerikaans).

Achteraf gezien veel te moeilijk hiermee gemaakt 😂 advies naar mezelf en tip voor anderen: of 2 stukken vlees, of 1 smaak (tenzij de eindsaus qua smaak nihil afwijkt, in tegenstelling tot deze Koreaanse en Amerikaanse variant 😅)

Sowieso is de saus best smaak bepalend. Dus 1 smaak vlees en 2 duidelijke sausen maak je het je zelf een stuk makkelijker mee.
Het voelt minder "authentiek" maar is als je voor 2 smaken gaat wel het makkelijkst.

Terug
Bovenaan Onderaan