Beef en Steak

Pulled Beef + Pulled Pork bitterballen

diesel4666

Pitmaster
Als we hier pulled pork maken, leggen we het rooster altijd vol, zodat we de diepvries ook goed kunnen vullen. Die gebruiken we voornamelijk voor taco's, nacho's, grilled cheese en voor op de pizza.
Het pulled pork bitterballen recept van Frits stond al lang op het to-do-lijstje. Eindelijk eens tijd voor gemaakt, zodat we hapjes hebben voor oudjaar. En dan meteen ook maar wat pulled beef uit de vriezer gehaald.

Heb bolletjes van 30g gemaakt. (iets groter dan die uit de supermarkt) Dat waren er telkens 33 stuks. Twee stuks onmiddellijk getest en de helft de vriezer in voor later.

Het bakken ging goed, enkel net op het einde kwam er een beetje vulling uit. Tips om dit alsnog te vermijden op oudjaar??

Qua smaak: wauw, echt wel super. Zowel de beef als de pork, al is die laatste net iets specialer dan de doorsnee bitterbal. Aanrader in ieder geval!

Notes to myself:
- Ik had best wat sriracha gebruikt in de bouillon (ipv chipotle) en had na proeven schrik dat het tè pikant zou zijn. Maar viel goed mee, na het bakken.
- Volgende keer probeer ik een keer 500g ipv 400g vlees. Kan het ook wel hebben, denk ik.

efb0e32475ea16ff4cef0f54d9640c85.jpg
3800d756abc82988217cb174835dafef.jpg
db10096e2fe0dda90f196a4cf4122f41.jpg
c015408d306830ed73fde12aab9deb2d.jpg
d74de00138735cef9b1f298c2326e86f.jpg
aa22aa0287bbda866aeb2800a9035c5d.jpg
6ec4a3ebaec75694b8ecc848c2039d3d.jpg
e404f0beb438a553526f4fbf5a5a863d.jpg

Heerlijk Man!
Die bitterballen had ik wel willen proeven! Eenmaal een zelf gemaakte bitterbal en je wilt niet anders meer 😀

Ik zelf ga altijd uit van 650 gram PP Diesel, en je kunt op het einde als je de ragout hebt gemaakt nog eventueel wat peterselie toevoegen, doe dit dan wel op het einde als je de PP ragout hebt gemaakt. Dan behoud de peterselie zijn mooie groenen kleur.

Heerlijk Man!
Die bitterballen had ik wel willen proeven! Eenmaal een zelf gemaakte bitterbal en je wilt niet anders meer

Ik zelf ga altijd uit van 650 gram PP Diesel, en je kunt op het einde als je de ragout hebt gemaakt nog eventueel wat peterselie toevoegen, doe dit dan wel op het einde als je de PP ragout hebt gemaakt. Dan behoud de peterselie zijn mooie groenen kleur.
Bedankt voor de tips!

Zal voor de volgende keer zijn. Als die er nog komt, want is toch wel een heel karwei, en met wat eters over de vloer is dat in een mum van tijd weggewerkt...

Bedankt voor de tips!

Zal voor de volgende keer zijn. Als die er nog komt, want is toch wel een heel karwei, en met wat eters over de vloer is dat in een mum van tijd weggewerkt...
Haha tijd kost het zeker om zo een lekkere bitterbal te maken. Maar als ik voor me zelf spreek vind ik het wel een mooi gezicht als ze die ballen weg happen en hub verassende gezicht zie en ze happy worden ervan.

BITTERBALLEN, BITERBALLEN, BITERBALLEN :love: .
Zien er goed uit.
Is veel werk maar dankbaar werk als je ze voor het juiste publiek maakt.

M.b.t. lekken:
  • Heb je ze goed gepanneerd? 1 x (echt heel) fijn en 1 x grof / gewoon?
  • Waren ze goed omhuld? Als er een wat groot stuk vlees door de paneer laag steekt is dat een risico.
  • Hou je olie temperatuur in de gaten als die te ver weg zakt doordat je er teveel in doet loop je ook een risico.

De grote lek truc van bitterballen/kroketten is als je begint met paneren ervan eerst paneermeel nog eens door een molentje
te halen zodat je stof krijgt. Daar rol je ze de eerste keer door heen. Vervolgens pak je 4 eiwitten en daar doe je een lepel bloem in en
dat meng je. Dan doe je de bitterballen/kroketten die je van een laagje paneerstof hebt voorzien door het mengsel van eiwit en bloem ( dit geeft de bitterbal/kroket een extra coating tegen het lekken. Vervolgens rol je ze door de panko. En je zult zien dat je nooit meer een lekkende bitterbal/kroket hebt 😀

De grote lek truc van bitterballen/kroketten is als je begint met paneren ervan eerst paneermeel nog eens door een molentje
te halen zodat je stof krijgt. Daar rol je ze de eerste keer door heen. Vervolgens pak je 4 eiwitten en daar doe je een lepel bloem in en
dat meng je. Dan doe je de bitterballen/kroketten die je van een laagje paneerstof hebt voorzien door het mengsel van eiwit en bloem ( dit geeft de bitterbal/kroket een extra coating tegen het lekken. Vervolgens rol je ze door de panko. En je zult zien dat je nooit meer een lekkende bitterbal/kroket hebt
Exact zo gedaan, behalve dat ik het gewone paneermeel niet extra gemalen heb. Ik vond het wel al heel fijn, bijna stof-achtig.
Volgende keer toch maar eens proberen.

Hou je olie temperatuur in de gaten als die te ver weg zakt doordat je er teveel in doet loop je ook een risico.

Ik dacht dat je net niet te hoog mag gaan?
Welke temperatuur bak jij?

Ik denk dat ik ze gewoon ook iets te lang heb laten bakken.

Ik dacht dat je net niet te hoog mag gaan?
Welke temperatuur bak jij?

Ik denk dat ik ze gewoon ook iets te lang heb laten bakken.
Normaal formaat bak ik op 180-185 graden.

De 45 grams bevroren rond de 170-175 .
De binnenkant blijft anders koud.

Er zijn diverse redenen te vinden waardoor ze zouden kunnen barsten.
- mandje te vol -> vet koelt te ver af en ballen "stuiteren tegen elkaar".
- te veel water in de vulling waardoor er stoom "explosies" in de bal ontstaan.
- te heet wordt ook genoemd.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan