Beef en Steak

Projectje van vandaag, BGE vilt vervangen

noskos

Administrator
Forumleiding
Nu even de foto's, later komt er een tutorial, maar hij moet eerst weer in elkaar morgen :)

Benodigde materialen.
nomex-1-1.jpg

De hulpmiddeltjes die er voor zorgen dat de de ring niet openklapt als je de dome eraf haalt.
nomex-1-2.jpg

De dome uit de spanband gehaald.
nomex-1-3.jpg

Eerst het vilt met een verfkrabber verwijderd.
nomex-1-4.jpg

Daarna de ergste klus, de lijmresten met aceton verwijderen, duurde een uurtje voor de dome en ook voor de onderkant....
nomex-1-5.jpg

Handig, er zitten in het keramiek puntjes die de voorkant aangeven.
nomex-1-6.jpg

Vilt op de onderkant gelijmd.
nomex-1-7.jpg

En ook op de dome.
nomex-1-8.jpg

De dome staat nu weer op de onderkant zodat het vilt goed aangedrukt wordt, zo mag de lijm 24 uur drogen en daarna, gaan de spanbanden er weer om en mag ik een voorzichtig vuurtje stoken. Maar dat is voor morgen of woensdag.

Ziet er goed uit Dennis

Dat is nog een aardig werkje.
Ziet er goed uit.

Mooi gedaan, is dit nu eigenlijk een ontwerpfoutje van de BGE ?

Geen idee, ze leveren zelf het nomex vilt en ze weten dat het standaard vilt niet heel heet mag worden.

Gewoon ff interesse:

Hoe vaak moet dat vilt nou eigenlijk vervangen worden ?
1x per seizoen ? (want er gaat toch ook van alles inzitten, lees vuil/ vet/ stof/ e.d.)
Of alleen wanneer het versleten/ te heet geworden is ?

En heb je nu dat vilt wat hogere temperaturen kan hebben gemonteerd ?

Mac

Gerard kan je dat denkik zo vertellen, ik moet het opzoeken. Dit vilt kan in ieder geval hogere temperaturen aan.
Hoe vaak je moet vervangen? Ik hoop niet vaak :) Maar heb hem nu een maand of 3 intensief gebruikt, dus zo'n 3x per week en soms vaker. Hoop wel dat dit vilt langer mee gaat :)

Wat ik gelezen heb is dat je met het nomex vilt toch zeker weer een aantal jaren vooruit kan

Nou, dat moet Dennis toch weer een goed gevoel geven dan.  :)

Alhoewel ? e.e.a. hangt natuurlijk wel van de intensiteit van het gebruik af.
Dan komt Dennis weer uit op 1 ? 2 x per jaar  :D

Anders kan je ook gewoon ieder half jaar een nieuwe BGE kopen ,heb je ook meteen nieuw vilt.... ::) :P

Nee ook bij veelvuldig gebruik gaat het zeker twee jaar mee ;)

Frits zei:
Nee ook bij veelvuldig gebruik gaat het zeker twee jaar mee ;)

Dan moet Gerard hem nog maar 2 jaar bij Dennis laten staan,dan weten we het zeker.

*groepsdruk*

Ben er deze ochtend ook maar eens aan begonnen. Het onderste vilt is helemaal weg en de lijmresten zijn verwijderd. Het ging vrij vlot. Ik heb eerste met een doek met aceton over de lijmresten gewreven en nadien met een ijzeren schuursponsje alles afgeschrobd. De bovenkant zal voor morgen zijn.
Heb jij je nieuwe vilt laten krimpen in de oven Noskos? Soms wordt dat aangeraden blijkbaar.

Dennis en ik hebben het originele vilt van BGE gebruikt. Dit is precies op maat en hoeft mijns inziens niet te krimpen, want dan zou het niet meer op de rand passen. Er zit verschil in de breedte van het vilt van de M, L en XL. Heb je een ander merk en is het vilt breder dan de rand zou je eens kunnen kijken of het krimpt na verwarming. Misschien leuk om uit te proberen en je bevindingen te delen. Vraag die echter op popt terwijl ik dit schrijf: als je er vanuit gaat dat het moet krimpen; op welke temperatuur moet je het dan verwarmen om het te laten krimpen?

Als je het dan uit de oven haalt en gaat lijmen is het weer afgekoeld en dus weer langer..

Deze middag het zelfklevende vilt ook hier op mijn BGE gehangen. Ging verrassend vlot. Nu maar hopen dat die lijm het houdt...
Wat ik wel merk (maar dat was eigenlijk voorheen ook al): het deksel zit een beetje achteruit tov de onderkant. Het scheelt een paar mm. Aan welke boutjes moet ik draaien om dat te herstellen?

De bouten van de klembanden los maken terwijl de deksel gesloten is. Deksel en onderkant uitlijnen en vervolgens weer vast zetten. Als dit niet werkt dan zit het euvel in hoe de klemband aan het scharnier zit. Ik zou hier voorzichtig mee zijn en waarschijnlijk de millimeters voor lief nemen

Terug
Bovenaan Onderaan