Beef en Steak

Project verrijdbare buitenkeuken

karsb23

Tondelzoeker
Berichten
3
Geïnspireerd op basis van een aantal hele goede buitenkeuken showcases op dit forum ben ik ook met mijn eigen buitenkeuken aan de slag gegaan. Allereerst een Bastard Urban Large aangeschaft om de maatvoeringen goed te kunnen opnemen. Wel erg zonde om zo'n apparaat voor weken in de schuur te hebben staan zonder er echt gebruik van te maken maar hopelijk wordt het allemaal waard.

Eerst aan de slag gegaan met het ontwerpen van de keuken. Het idee was om een verrijdbaar en een vast deel te hebben. Op het moment dat beide delen in de overkapping staan, moet de delen op elkaar aansluiten en lijken of het 1 geheel is. In het vaste deel kan ik dan de kraan/wasbak kwijt zodat we nog eea kunnen wassen/omspoelen. Het verrijdbare deel heeft dan de Kamado en kan ik uit de overkapping rijden op het moment dat we gaan barbecuen. Met deze uitgangspunten aan de slag gegaan en op de volgende tekening uitgekomen.
PHOTO-2024-06-24-22-22-27.jpg

Het voordeel van het uittekenen van het ontwerp is dat je mogelijke uitdagingen bij het bouwen al een keer tegenkomt en hier op voorhand al rekening mee kan houden. In bovenstaand geval vond ik het blad rondom de kamado te dun worden waardoor ik de buitenste secties breder heb gemaakt en de middelste sectie maar 20 cm breed heb gehouden, hier maak ik dan een apothekerskastje in.

Ik vind het leuk om in mijn vrije tijd met hout bezig te zijn maar ik had mijn zinnen gezet op een verrijdbaar meubel en met het gewicht van de kamado durfde ik het niet aan om het volledige meubel van hout te maken. Ik had zelf nog nooit gelast maar schoonvader heeft een MIG-lasapparaat en mij een spoedcursus lassen gegeven.
Eerst begonnen met het op maat zagen van de stalen kokers, ik heb 50x50x3mm staal gebruikt.
IMG_7390.jpg
IMG_7391.jpg


Vervolgens aan de slag gegaan met het lassen van de frames, het was erg last om alles haaks te houden maar met geduld, continu meten en om-en-om lassen om de warmte te verdelen, kom je een heel eind!
IMG_7552.jpg
IMG_7541.jpg


Ook gelijk aan de slag gegaan om in de frames profielen te puntlassen waarop de planken geschroefd kunnen worden.
65662C4F-482B-43E4-8570-B8945172F193.JPG


Toen was het blad aan de beurt, het uitgangspunt was een waterdicht, vuilafstotend oppervlakte die ook nog geschikt om hitte van (gietijzeren) roosters te verdragen. Ik heb getwijfeld om een oude granieten tuintafel te verzagen, een nieuw granieten keukenblad te bestellen of zelf aan de gang met beton. De prijs van een nieuw blad viel erg tegen en zelf een rond gat zagen uit een oude granieten tuintafel vond ik ook erg bewerkelijk met een haakse slijper. We hebben er dus voor gekozen om een betonnen blad te storten. Ook dit had ik nog niet eerder gedaan dus genoeg informatie ingewonnen op fora en YouTube. Uiteindelijk besloten om geen traditioneel blad te storten met grind en wapeningsstaal maar voor GFRC-beton. Dit is glasvezel versterkt beton dat zich kenmerkt door een laag gewicht zonder in te leveren op belastbaarheid. Eerst een mal gemaakt van gemelamineerd spaanplaat waarin het blad ondersteboven wordt gestort. Hiervoor heb ik van piepschuim een ronde uitsparing gemaakt met een piepschuimsnijder en ook de wasbak alvast ondersteboven in de mal gekit.
IMG_7567.jpg
IMG_7578.jpg


Vervolgens na een paar dagen het beton uit de mal gehaald en voorzichtig op het frame gelegd om de uitsparing in het beton over te trekken op het frame.
Daarna de uitsparing met de haakse slijper uit het frame gehaald en de open kokers weer dicht gelast met wat reststukjes staal.
IMG_7619.jpg
IMG_7623.jpg


Het frame was hierna helemaal klaar om gespoten te worden. Gelukkig heb ik dit werk kunnen uitbesteden en kon ik aan de slag met de planken; eindelijk met hout aan de slag. Eerst alle planken op maat gezaagd, paar millimeter speling rondom om rekening te houden met het werken van het hout, het staat immers toch buiten. Daarna alle kantjes gebroken met de kantenfrees en geschuurd naar zacht oppervlakte. Tot slot in een laag UV-beschermer en een laag tuinbeitsolie om toch enigszins beschermd te zijn tegen de weersinvloeden.
IMG_7665.jpg
IMG_7637.jpg
IMG_7661.jpg


Vooralsnog het laatste dat ik gedaan heb, is het samenbouwen van alle losse onderdelen. De eiken planken in het frame schroeven, vilt op het frame waarna vervolgens het betonnen blad erop kan en tot slot de Bastard erin.
IMG_7676.jpg
IMG_7692.jpg


Heel erg blij met het resultaat tot nu toe. De lades en deurtjes moeten nog gemaakt worden en de kraan moet nog gemonteerd worden
Gelukkig al wel even aan de slag gekund met de Bastard en als eerste creatie een simpele pulled chicken gemaakt. Erg lekker en smaakt naar meer!

Ik zal hier weer een update plaatsen zodra de buitenkeuken weer verder af is!
 
Heel mooi gemaakt zeg!
Met een goed ontwerp kan het ook bijna niet mislukken (y)
 
Ziet er strak uit! Complimenten!
 
Mooie meubel zeg. Mooi verslag ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan